Éjjeli utazás Ázsiában – Így kerültem lengyel lánnyal egy ágyba a buszon

Bárki, aki hosszabb időt tölt Délkelet-Ázsiában, legalább egyszer megfontolja az éjszakai utazást buszon, hajón vagy vonaton. Ennek több oka is lehet, egyrészt ezek jóval olcsóbbak, mint a repülés, ráadásul megspóroljuk az aznapi szállás árát is, másrészt nagy kaland egy ilyen út. Szerzőnk egyedül, hátizsákkal járta be Délkelet-Ázsiát, cikksorozatunk következő részében most többek között arról ír, milyen az, amikor egy hálófülkés buszon egy idegennel kell osztoznia az ágyán.

Bár elsőre kényelmesnek hangzik, hogy este lefekszünk aludni, reggel pedig már a célállomásunkon ébredünk, azért ez az éjszakánk nem lesz kéjutazás. A következőkben saját tapasztalataim alapján mesélem el, milyen élmény ilyen módon eljutni egyik helyről a másikra Délkelet-Ázsiában, miközben tippeket adok arra is, hogyan lehet a legkényelmesebbé, izgalmasabbá és probléma mentessé tenni ezt az utazást.

Kétemeletes hálófülkék a Thai expressz vonat másodosztályánForrás: Phoderstock / Shutterstock

Éjszaka busszal

Buszon utazni éjszaka elég sok meglepetést tud okozni. Én is ezt választottam, amikor a kambodzsai Sziemreap városából utaztam Sihanoukville felé. Buszra felszállás után, amikor megtaláltam a számozott helyemet, egyből kiderült, hogy bár szűken leszek, valahogy majd csak elférek az ágyon egyedül. Aztán jött a meglepetés. Egyszer csak megjelent mellettem egy lengyel lány, olyan jeggyel a kezében, amin az én fekhelyem száma volt.

Gyorsan felmértük a helyzetet, és mivel láttuk, hogy mások is ketten alszanak egy kis helyen, kínunkban nevetve vettük tudomásul, hogy random nemzetközi pizsama partiba cseppentünk. Mindketten elfogadtuk a helyzetet, bár neki nehezebb volt, mert ő aludt kívül, így egy láb fentről belógott a feje felé. A buszút viszonylag kényelmetlenül telt, hiszen egyszemélyes ágyméretű helyen voltunk ketten, de egyszeri élménynek mókás volt.

Például Indiában, Bengaluruban ilyen "hálópolcos" buszok közlekednekForrás: Radiokafka / Shutterstock

Busszal egyébként utaztam két ország között is, így jöttem át a határon Kambodzsa és Thaiföld között. A sor hosszú volt, de határozottan szervezetten ment a buszok közötti koordináció. Az egyik országban kitettek minket, kiálltuk a sort a vízumért, a másik országban pedig mindenkit összetereltek, és elvezettek az új buszhoz.

Éjszaka vonattal

Ez az egyik legjobb választás, mert privát kabinba is vehetünk jegyet, de ha ahhoz nem ragaszkodunk, akkor is lesz egy saját, lefüggönyözhető alvó részünk. A zötykölődés elviselhető, lehetőség van a tusolásra, és a legtöbbször gyönyörű tájakon suhanunk át, az ilyen látványra ébredni pedig határozottan kellemes. A vonat indulása után nem sokkal a személyzet körbe megy egy menüvel, ahonnan ha akarunk, vacsorát rendelhetünk magunknak, amelyet később az ágyunkhoz visznek.

Forrás: Kovács Barbara / Travelo

Éjszaka hajóval

Néhány kisebb szigetre csak hajókkal lehet eljutni, ezeknek van éjszakai verziója is, ami a nyolcórás utaknál hasznos tud lenni. Talán ez a legkényelmetlenebb éjszakai utazási forma, mert közel kell aludni másokhoz egy kényelmetlen, kemény matracon, és a tengeren éjjel elég hideg is tud lenni. Az indulás előtt a kikötőben érdemes vásárolni vacsorának és reggelinek valót, mert a hajón nem sok minden lesz elérhető.

A legtöbb utastársamnak szörnyű éjszakája volt, engem viszont valamiért olyan mély álomba ringatott a tenger, hogy úgy aludtam, mint egy kisbaba, reggel pedig kipihenten és új kalandra készen ébredtem utam legújabb állomásán. Ezekről a kalandjaimról készítettem videót is:

És ami jól jöhet az ilyen utaknál:

1. Füldugó - Ha nem vagyunk mélyen alvó típusok, akkor a zötyögő vonatokhoz, a dudálások között elhaladó buszokhoz vagy épp hajón a tenger morajlásához mindenképpen vigyünk magunkkal jó minőségű füldugót. Arról nem is beszélve, hogy egy térben egyébként is kis helyen fogunk aludni másokkal, így nem tudhatjuk, kik beszélgetik majd át a fél éjszakát, vagy fog-e valaki a közelünkben horkolni.

2. Nyakpárna - Ezzel mindenképp készüljünk az útra, mert pl. akkor is nagyon jól jöhet, ha esetleg nem tudunk fekvő helyet vásárolni magunknak. Így ülés közben is viszonylag kényelmesen tudunk majd aludni.

3. Párna (vagy huzat) vagy hálózsák - Abban az esetben viszont, amikor ágyat (fekvőhelyet) kapunk, jobb ha felkészülünk, hogy kemény lesz. Ezért jó, ha van nálunk valami, amit párnának használhatunk. Emellett pedig nem tudhatjuk, ki feküdt ott előttünk, vagy éppen milyen időközönként takarítanak vagy cserélnek le dolgokat. Így ha biztosak akarunk lenni, akkor vigyünk magunkkal hálózsákot vagy valami huzatnak valót, hogy ne oda tegyük a fejünket, ahol előttünk már sokan megfordultak.

4. Táskák és értékek - Mivel nem egy saját, zárható szobánk van, és széf sem áll rendelkezésre, viszont minden cuccunk velünk tart, miközben mi alszunk, ezért fontos úgy elhelyezkedni, hogy az értékeink mások számára elérhetetlenek legyenek. Vannak olyan vonatok, ahol bérelhetünk magunknak egy privát saját kabint, más esetekben azonban jobb, ha például a fenti ágyrészen a táskánkat használjuk párnának, vagy épp a lábunkat tesszük rá. Ha pedig lenti ágy jut nekünk, akkor tegyük csomagjainkat az ágy alá.

Persze nem így, táskával magamon aludtam! Ezt csak alkalmi utastársaim a reggeli pakolásnál tették rám viccből, mert úgy elaludtam, hogy nem ébredtem fel semmire. Szóval, ahogy a mellékelt kép mutatja, nem annyira vészes az út vonaton!Forrás: Kovács Barbara / Travelo

5. Időzítő - Mindenképpen állítsuk be telefonunk ébresztőjét, hogy az érkezéshez képest legalább húsz perccel korábban felkeltsen minket a készülődéshez. Ez akkor a legfontosabb, ha a hely, ahova megyünk nem a végső állomás, így nem eshet meg velünk, hogy arra ébredünk, teljesen máshol vagyunk, mint ahova indultunk.

6. WC - Sokat hallottuk már gyerekként is a jótanácsot, de ilyenkor különösen fontos: menjünk el mosdóba mielőtt felszállunk az éjszakai járműre! Nem biztos ugyanis, hogy működő wc-t találunk a buszokon, bár a vonatokon és a hajókon valószínűleg nem lesz baj. Csökkentsük a folyadékmennyiség bevitelét addig, amíg nem bizonyosodtunk meg arról, hogy a wc működik/tiszta. Az is hasznos tud lenni, ha viszünk magunkkal saját wc papírt vagy törlőkendőt.

Bármivel is utazunk éjszaka, arra mindenképp figyeljünk, hogy időben foglaljuk le a jegyet, mert a helyszínen már lehet, hogy csak a tele járműveket látjuk elmenni az orrunk előtt. Ez legfőképpen a buszoknál igaz, vonatoknál pedig fekvőhely hiányában végig kell majd ülnünk az utat.

Cikkünk szerzője Kovács Barbara.