Kilenc ok arra, hogy miért Délkelet-Ázsia legyen az első hátizsákos hosszútávú utazása

Legújabb cikksorozatunkban Délkelet-Ázsiába kalauzoljuk olvasóinkat, ahol a különböző országok mind a világ legjobb tájait, tengerpartjait, kultúráit és ételeit sorakoztatják fel, és amelyeket egyetlen hátipakkal, néhány hasznos tudnivalóval felszerelkezve bárki könnyen végigjárhat. Azok a természeti csodák, vízesések, barlangok, hegyekkel tarkított utak, dzsungelek és persze a kedves emberek, akikkel találkozni lehet, egy életre mély nyomot hagynak az utazóban. Szerzőnk többször járt a világ ezen szegletén, ezért az elkövetkező hetekben saját tapasztalai alapján meséli el mindazt, amiért a hosszútávú utazás élményét Kambodzsában, Vietnámban vagy Laoszon érdemes kezdeni.

1. Mert sokáig maradhat anélkül, hogy csődbe menne

Ázsia messzesége és egzotikussága miatt sokan el sem gondolkodnak azon, hogy elmenjenek oda, mert automatikusan luxus dolognak vagy legalábbis megfizethetetlen úti célnak gondolják. Igaz, a repjegy húzósabb, bár itt is le lehet vadászni olcsó megoldásokat, ha időben keres az ember. Viszont, amint megérkezünk, döbbenten látjuk majd, hogy akár több hónapos délkelet-ázsiai utazást is ki lehet hozni egy itthoni hosszú wellness hétvége árából: nagy tál ételekkel, szállással és országok közötti utazással, mert sokszor tényleg pár száz és pár ezer forintos tételekről beszélünk.

Angkor, a khmer templomok ősi városa Kambodzsa szívébenForrás: Dudva / Wikipedia

2. Mert könnyű vízumot igényelni

Sok délkelet-ázsiai országban, mint például Kambodzsában, Thaiföldön, Laoszon és Indonéziában automatikusan kapunk vízumot, amint belépünk az országba. Ez az úgynevezett "visa on arrival", amihez csak egy kis papírt kell kitöltenünk még a repülőn vagy arról leszállva. Máshol, mint pl. Vietnámban, online is igényelhet e-visát.

Ha hátizsákos hosszú túrán van, és úgy érzi, maradna még egy bizonyos országban, a vízumot egyszerűen meghosszabbíttathatja a követségeken, de a híres "visa run" lehetőséggel is élhet. Ilyenkor fel kell szállnunk egy erre a célra indított buszjáratra, pár óra alatt átlépjük a határt, majd azzal a lendülettel vissza is indulhatunk már az új "visa on arrival" vízumunkkal. Persze, fontos utánanézni, hogy melyik országban hányszor lehet szárazföldön és levegőben egy éven belül vízumot kapni.

Songthaew, a vidéki közlekedés egyik eszköze LaoszonForrás: Oliver Spalt / Wikipedia

3. Mert nem kerül egy vagyonba, ha tovább maradnánk

Míg Európában sokszor rohanósak a nyaralások - ha akár csak egy nappal is tovább szeretnénk maradni, az komoly kiadásokat jelenthet -, addig Délkelet-Ázsiában bármikor megtoldhatjuk napokkal vagy hetekkel is pihenésünket. Egyrészt az említett országokra jellemző a "take it easy", azaz a vedd lazán mentalitás, másrészt a fentebb említett pénztárcabarát árak is lehetővé teszik, hogy lassan, nyugodtan, alaposan megismerjük az adott kultúrát és látványosságokat.

4. Mert mindig remek az idő

A délkelet-ázsiai országokba szinte egész évben bármikor mehetünk és egészen hosszútávon maradhatunk anélkül, hogy számolnunk kellene a napokat a tél beköszöntéig. Itt ugyanis nem annyira extrém az időjárás, mint Európában, nincs a klasszikus értelemben vett négy évszak. Itt van novembertől májusig tartó száraz, és júniustól októberig tartó esős időszak, de elvileg utóbbi sem annyira húzós, inkább napi pár óra esőt jelent, egyébként meleg alaphőmérséklettel. A téli havazásnál, esőzésnél mindenképpen könnyebben viselhető.

Borobudur a világ legnagyobb buddhista épülete Indonéziában találhatóForrás: Gunawan Kartapranata / Wikipedia

5. Különleges ételek és sörök – változatosan, olcsón

Azt már említettük, hogy olcsók az ételek, na de milyen ételek! Az árak nem a minőséget mutatják, hiszen a legkiválóbb alapanyagokból, gondos kezek által készült ínyencségek órákig laktatnak, miközben 300 és 1500 forint között mozognak. Nem írtuk el, kevésbé turistás helyen tényleg alaposan meg lehet ebédelni pár száz forintból. Ha pedig hosszú távon maradnánk, azzal sincs baj, hogy mindig ugyanazt az olcsó dolgot együk, hiszen a felhozatal igazán változatos. Arról nem beszélve, hogy míg itthon horribilis összegeket kérnek ezekért a különlegességekért vagy a tengeri ételekért, addig itt ezek értelemszerűen olcsóbbak, ráadásul olyan frissek, hogy az is lehet, épp a tányérra kerülés előtt halászták ki a tengerből.

6. Kényelmesen járhat országról országra még egy megpakolt hátizsákkal is

Ezek az országok nagyon közel vannak egymáshoz, és könnyen át lehet járni egyikből a másikba. Repülővel 1-1,5 óra alatt bárhol ott vagyunk, nappali és éjszakai buszokkal, vonatokkal és hajókkal pedig szintén pár óra alatt egy új kultúrában találhatjuk magunkat. Az óriási hátizsákunk sem lesz akadály, hiszen mindenhol fel vannak ránk készülve, megoldott a tárolás, még a hajókon is segítenek levenni a zsákunkat.

Ban Gioc vízesései Vietnám északi részénForrás: jankgo / Wikipedia

7. Több legyet egy csapásra

Ha hosszútávon utazunk, érthető, hogy még egy nehéz pakkal a hátunkon is szeretnénk minél több mindent megélni. Délkelet-Ázsia erre tökéletes választás, mert itt a világ legjobb tájait, tengerpartjait, kultúráit, ételeit és embereit ismerhetjük meg egy régión belül. Azok a természeti csodák, vízesések, barlangok, hegyekkel tarkított utak, dzsungelek, az állatvilág és a kedves emberek, akik itt vannak, egy életre mély nyomot hagynak az utazóban. És mégcsak sokat túrázni sem kell értük, hiszen a mindennapi látvány és élmény részét képezik. Vietnámon végigmotorozni például abszolút élmény minden egyes kanyarnál, és akárhol állunk meg, a legkisebb eldugott faluban is gondoskodnak majd rólunk.

8. Könnyen feltalálja magát, ha ismeri a helyi 'sziát' és 'köszönömöt'

Ha már az emberek kedvességét említettük, ki kell emelnünk, hogy bármilyen aggodalommal is menne valaki ilyen távoli, nem szervezett turista útra, csak egyedül a hátizsákjával, tényleg nem kell tartania attól, hogy bajba kerül. Bár az angolt nem mindenhol beszélik jól, mégis segítőkészebbek lesznek, mint Európában bárhol. Ha kell, kézzel lábbal - és persze óriási mosollyal -, magyarázzák el, hogy merre menjünk, mit csináljunk vagy mit együnk. Ha pedig bajba kerülünk, szinte biztosak lehetünk abban, hogy rövid időn belül valaki önzetlenül a segítségünkre siet majd.

Úszó piac PattayánForrás: Adam Hill / Pixabay

9. Igazi világutazókkal találkozik majd, miközben ön is azzá válik

A hátizsákos utazás finom művészete hamar elsajátítható, hiszen útközben rengeteg hasonszőrűvel talalkozunk majd, akiktől tippeket, ötleteket kapunk arra vonatkozóan, hogyan maxoljuk ki ezt az utazási formát. Mindeközben életre szóló barátságokat köthetünk, hiszen akár hosszú távon is együtt utazhatunk valakivel, miközben különböző spontán helyzeteket oldunk meg közösen. A kalandos út végén pedig azt érezzük majd, hogy a világ szinte bármely pontjára is kerülünk, ha nálunk van a hátizsákunk, mindenhol feltaláljuk magunkat.

Cikkünk szerzője: Kovács Barbara.