A német autógyártás szentélyei: autós múzeumok szerte Németországban

Az oldtimerek, a történelmi autós különlegességek, a gyűjtői példányok vagy az aktuálisan legmenőbb járgányok érdeklik jobban? Mert Németországban nem lesz nehéz dolga, hogy az érdeklődésének megfelelő múzeumot találjon! És a legtöbb ilyen hely nem is csak múzeum, annál jóval több: interaktív élménypark, tesztpálya vagy akár egy nyári fesztiválhelyszín!

A német autóipar jó ideje minőségi jelzős szerkezetként szerepel bármilyen, autókról szóló szövegben. Erre a pozitív előítéletre tesznek rá egy kiadós lapáttal a német autósmúzeumok szerte az országban. Városok és régiók szerint hoztunk pár kihagyhatatlan tippet!

Stuttgart – a Mercedes-Benz és a Porsche múzeumainak otthona

A mai Stuttgart területén már a római korban is állomásoztak katonák, de a középkorban kezdett igazán tényező lenni a környéken. Ekkor kezdtek el ugyanis lovakkal foglalkozni. Ehhez pedig nekünk, magyaroknak is közünk van. Az igényük ugyanis arra, hogy jó lovaik legyenek, a portyázó őseinktől való félelmükből eredt.

A Mercedes-Benz Múzeum épülete közvetlenül a Daimler gyár stuttgarti üzemének bejárata mellett találhatóForrás: www.stuttgart-tourist.de

Tehát minden a lovakkal kezdődött – és ez Stuttgart mai címerében, de akár a város büszkeségének számító Porsche logójában is visszaköszön. A Daimler, a Mercedes-Benz és a Porsche központja is Stuttgartban van, utóbbi kettő pedig múzeumot is üzemeltet. A két múzeum közül a Mercedes-Benzé a jóval nagyobb, és ez nemcsak a négyzetméterre, hanem a kiállítás által felölelt témákra is vonatkozik.

Az a nagyszerű a Mercedes múzeumában, hogy teljes történelmi áttekintést ad a látogatóknak. Kontextusba helyezi nekünk az összes történelmi eseményt, amelyek hatással voltak az autóiparra. De megmutatja azt is, hogy a motorok fejlődése hogyan lehetett közvetlen vagy közvetett kiváltója történelmi eseményeknek a tizenkilencedik század végétől napjainkig.

A múzeumban több mint 160 járművet láthatnak a látogatók, melyek némelyike az autógyártás hőskorából származikForrás: www.stuttgart-tourist.de

A kiállítás a legfelső emeleten indul, ide a földszintről futurisztikus hangulatú liftekkel juthatunk fel. Lefelé haladva emeletenként az autóipar fejlődésének egy-egy korszakát idézik fel, bemutatva az adott időszak legikonikusabb Mercedes-modelljeit. Aki tehát csak az autókra kíváncsi, elég, ha minden emeleten a középpontban lévő kocsikat nézi meg.

Ha azonban érdekli a kontextus is, és érti az angol vagy német feliratokat, akkor nézze végig a képeket a falakon, ahogy halad a következő emelet felé! Nagyon sok érdekes összefüggést mutatnak be röviden, és nem csak az ipari fejlődés vonatkozásában, bár a történelmi egymásra hatás azon a területen a legerősebb. Mindeközben az is kiderül, hogyan alakult az autók formatervezése, és, hogy milyen korszellem vagy technológiai ugrás volt hatással erre a területre.

Az első Porsche-múzeum 1976-ban nyílt meg, ahol az autógyár prototípusait állították ki. A Delugan Meissl tervezte új épületet 2009-ben nyitották meg a cég székháza mellettForrás: www.stuttgart-tourist.de

Ugyanakkor a Porsche múzeuma már nem foglalkozik a kontextussal. De ezért nem tudunk rá haragudni, mert cserébe folyamatos vizuális orgazmust biztosít a látogatóknak a kiállított legendás Porsche-modellekkel. Nem kell az autókhoz érteni, hogy értékeljük a múzeumot – elég hozzá, ha szeretjük a szépet. Ha mégis többet akarunk tudni egy-egy autóról, akkor segítségünkre lesz az audioguide. Ha pedig még több részletre vagyunk kíváncsiak, a kiállítás területén mindenhol találunk adatokkal teli laminált lapokat is.

Ilyen költemények sorakoznak a múzeum kiállítóterében. De előzetes bejelentkezéshez és külön belépőjegyhez kötve a Porsche múzeum gyárlátogatással is várja az érdeklődőketForrás: www.stuttgart-tourist.de

A kiállítás egyik legérdekesebb darabja egy régi Porsche traktor. Az audioguide humoros megjegyzése szerint több évtizeddel ezelőtt a traktor volt az utolsó lehetőség, hogy egy farmer bűntudat nélkül írhasson le egy Porschét az adójából. Ma már az autóknál is drágábban cserél gazdát egy-egy traktor, ha egyáltalán eladásra kínálják. Annyira ikonikus ugyanis állítólag ez a darab, hogy egyetlen  megszállott gyűjtő sem érzi teljesnek a gyűjteményét addig, míg egy ilyet valahogy meg nem tud csípni.

Wolfsburg – Az autómúzeumot és vidámparkot ötvöző Autostadt városa

Egy autókereskedés, egy szórakoztató- és oktatóközpont, több színház és több múzeum egyben – ez várja a látogatókat a Volkswagen németországi központjában, az Autostadtban. A Volkswagen a kilencvenes évek végén a wolfsburgi gyára mellé egy olyan látványos kereskedelmi központot is akart, ahol az új autónak már az átvétele is különleges élmény új tulajdonosa számára. Ebből az alapötletből született meg az Autostadt, ahol valóban átadnak naponta átlagosan négyszáz új autót, de közben egy komplett szórakoztatóközpontként és a német autógyártás múzeumaként is működik.

Háttérben az Autostadt két, kocsikkal teleparkolt tornyaForrás: Udo Geisler / Autostadt

Az Autostadtot végül 2000 tavaszán adták át, tökéletes időzítéssel a régió legnagyobb városában, Hannoverban akkor zajló világkiállítás időszakára ütemezve. A kiinduló ötlet, hogy legyen egy olyan átadóhelye az új autóknak, ami már önmagában is felhasználói élmény, ezzel megvalósult. Az ügyfélközpont a bejárattól rögtön jobbra található, egy magas mozgólépcső vezet hozzá. Ide érkeznek a rendszámtáblájukkal az új tulajdonosok, itt végzik el az utolsó papírmunkákat.

Majd átmennek a terület központi részén található épületbe, ahonnan akár ki is hajthatnak azonnal az autóval. De aligha van új tulaj, aki csak úgy elhajt, mikor átvette az autóját, miközben ingyenes belépőjegyek és egyéb ajándékok várják aznap az Autostadtban.

Ez már az egyik torony, ahol rekeszekben tárolják az új kocsikatForrás: LARS LANDMANN / AUTOSTADT.DE

A központ vendégei például akár az új autók átadáshoz vezető útját is kipróbálhatják. A kocsik ugyanis átadásuk előtt két hatalmas, egyenként négyszáz autó tárolására alkalmas toronyba kerülnek, amelyekben körben minden rekeszben egy-egy autó található. A rekeszekből az épület középpontjában elhelyezkedő robotkarok veszik ki a kocsikat, és indítják útjukra, amikor megérkezik értük a tulajdonosuk. Az egyik toronyban be is lehet ülni egy autó nagyságú fülkébe, ami ugyanúgy közlekedik a kör alapterületű épületben, mint az aznapi szállításra váró autók. Annyi extrával, hogy ez a fülke megáll a legfelső emeleten, ki lehet belőle szállni, és az ott található kilátóból madártávlatból megnézni az egész Autostadtot és Wolfsburg környékét.

Az Autostadton belül a Zeithaus épületben található a fő kiállítás. Itt olyan oldtimer autókat nézhetünk meg, amelyek valamilyen szempontból úttörők voltak az autógyártás történetében. Mellette külön épületekben kaptak helyet a Volkswagen csoporthoz tartozó egyéb márkák. Van itt például építészeti szempontból is érdekes pavilonja a Porschénak, a prémium kategóriát bemutató klubháza a Bugattinak és a Bentleynek, valamint a mediterrán életérzést közvetítő, nagy vízfelületekkel és növényekkel körbevett épülete a Seatnak.

Nyaranta még ilyen water buggy-val is be lehet járni az élménypark tavátForrás: Autostadt / Facebook

A Skoda pavilonjában fémszobrokkal várják a látogatókat, a Lamborghininél szó szerint sötétben tapogatózunk a bemutatójuk előtt. Az Audinál pedig a szokásos audioguide helyett egy, a bejáratnál kapott világító gömb segítségével fedezhetjük fel a kiállítást. Az összes márka közül természetesen a Volkswagen két pavilonja a legnagyobb, ahol a kocsik gyártását és fejlesztés-tervezését mutatják be.

Bajorország – a BMW, az Audi és a Maybach múzeumai

A BMW-nél valószínűleg elirigyelhették az Autostadt sikereit, mert egy hasonló, átadóközpontként is működő, szuperlátványos presztízsberuházásba kezdtek a kétezres évek elején a müncheni üzemüktől nem messze. Ennek a projektnek az eredménye lett a 2007 végén megnyitott BMW Welt, ami egyszerre márkakereskedelmi központ, átvevőhely, tesztpálya és múzeum. Az utóbbi részlegben megismerhetjük a BMW-k történetét, egy helyen körbejárhatjuk az oldimereket és korunk legmenőbb modelleit is.

Forrás: BMW Welt | BMW Museum / Facebook

Ha az utóbbiakból vásárolnánk is, rögtön helyben találunk egy autószalont, ahol a BMW csoporthoz tartozó márkákból, BMW-kből, Mini Cooperekből és Rolls-Royce-okból rendelhetünk olyat, amit a pénztárcánk megenged. És abban az esetben, ha kellőképp drága és egyedi modellt rendeltünk, a gyártási idő után egy látványos ceremónia keretében itt vehetjük át az új autónkat is. Nem akarunk nagyon spoilerezni, de az átvevőhely építészeti megoldásai sem unalmasak, és az új autónk is szinte a semmiből varázsolódik oda. Többet nem árulhatunk el!

DKW MonzaForrás: Audi museum mobile

Nem messze Münchentől, északi irányban kevesebb mint egy óra autóútra található Ingolstadt, az Audi márka múzeumának, a Museum Mobilének otthont adó város. Az Audi múzeumában a márka történelmét és a versenyek történetét mutatják be több mint száz régi autón és motoron keresztül. A kiállítótér különlegessége, hogy folyamatosan mozgásban van, mint egy paternoster. 

Tovább haladva észak felé, már egészen Nürnberg közelében, de még mindig kevesebb mint kétórás autóútra Münchentől helyezkedik el Neumarkt, ahol pedig a legendás Maybach márka talált otthonra. A Maybach Museum modern épülete egy igazi zarándokhely az oldtimerek szerelmeseinek, akik a tízes és a harmincas évek között gyártott Maybachokat máshol nem is nagyon tudnák megcsodálni.

Forrás: Maybach Museum

Berlin – az általunk is jól ismert Trabantok múzeuma

Mivel mi láttunk itthon elég Trabantot, nekünk nem akkora szenzáció, mint a nyugati turistáknak, de azért egy nosztalgikus időutazásra mi is benevezhetünk a Checkpoint Charlie-tól alig huszonöt méterre található Trabi Museumban, ahol minden a jó öreg, kelet-német Trabantokról szól. A 2013-ban nyílt apró múzeum igazából egy sikersztori folytatása: az alapítói üzemeltetik a múzeumtól nem túl messze található Trabi World-öt, ami trabantos városnézéseket kínál a bevállalósabb, kézi váltót is kezelni hajlandó turistáknak.

Forrás: Visit Berlin

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek