Hajózzon egy 130 éves gőzös fedélzetén a Níluson, ahogyan Poirot is tette!

    A Halál a Níluson Agatha Christie egyik legnépszerűbb regénye, 1937-ben jelent meg, és rá egy évre a hazai krimikedvelők már magyarul is olvashatták, méghozzá Kosáryné Réz Lola fordításában. Mindannyiunk kedvenc, bajuszos belgája, Poirot ezúttal a Níluson hajózik a Karnak nevű gőzös fedélzetén, nyilván történik egy gyilkosság is, és a detektív a jó szokása szerint ezúttal is kibogozza a rafinált bűnügyet. De azt tudták, hogy a regényre egy gőzhajós túrát is építettek a Níluson? Nézzék csak!

    Hajótúra egy 130 éves gőzös fedélzetén

    Egy Agatha Christie-rajongó számára adja magát, hogy ha teheti, nyomába eredjen a Karnaknak, és tegyen egy kiadós hajókázást a Níluson. Sokan meg is teszik, így nem meglepő, hogy Egyiptomban rendszeres hajójárat indul, a regény útvonalát követve. Az erre rendszeresített 130 éves gőzös, az SS Sudan megőrizte a korabeli hangulatot, így az utasok szinte ugyanolyan környezetben utazhatnak, mint a regény szereplői.

    Forrás: steam-ship-sudan.com

    A 18 kabin mind faborítású, többek között régi lámpák, óriási, díszes vaságyak alkotják a berendezést, azaz semmi olyan tárgy nincs az ember közelében, ami megzavarná az illúziót. Talán csak a légkondicionáló, de a fotók alapján, minden kabinban ügyesen elrejtették.

    Az SS Sudan június és július kivételével egész évben közlekedik. A hatnapos és ötéjszakás utazásra a jegyárak októbertől áprilisig jelenleg fejenként 2 400 és 2 700 euróért kaphatók, májustól szeptemberig pedig 1 900 és 2 200 eurós árakon között mozognak.

    Forrás: steam-ship-sudan.com

    A hajó természetesen mindkét irányban szállít utasokat: a The Dynastic nevezetű túra Luxorból indul, amely során Felső-Egyiptom nevezetességeit látogathatjuk meg a Nílus mentén, egészen Abüdoszig, majd vissza Luxorba, és onnan Asszuánig. Az Eternal River névre keresztelt túra pedig fordítva járja végig ugyanezt Luxoron túl Abüdoszig, majd vissza Luxorba.

    Agatha Christie névre keresztelt lakosztály a hajónForrás: steam-ship-sudan.com

    Ezeket a látnivalókat veszik sorra a hajóutak

    Az első napon a karnaki templomkomplexumot, az ókori Egyiptom egyik leghíresebb látványosságát nézhetjük meg, pontosabban - nyilván az idő szűke miatt - Ámon-Ré templomát, majd a nap folyamán még a luxori templomot. A hajó ezen a napon Kenáig közlekedik.

    A második napon elsőként Abüdoszt, Ozirisz kultuszának egykori helyszínét látogathatjuk meg, majd a visszaúton megtekinthetjük az egyik legjobb állapotban megmaradt ókori egyiptomi szentélyt, Hathor, vagyis a szépség, öröm, szerelem és anyaság istennőjének tiszteletére emelt denderai templomot. Mindezek után a hajó visszafordul, és estére visszatér Luxorba. Hogy azután másnap, Luxor felfedezése után, tovább hajózzon Asszuán felé.

    A Hathor istennő tiszteletére emelt denderai templom az egyik legjobb állapotban fennmaradt ókori egyiptomi szentélyForrás: Csorfoly Daniel / Wikipedia

    Persze ezt a felfedezést nem lehet félvállról venni, hiszen az egykori Thébával átellenben, a Nílus nyugati partján terül el a Királyok völgye, amely tulajdonképpen két völgyből áll. Kr. e. 1539-től Kr.e. 1075-ig temetkeztek ide a fáraók, de rendre ide temették a feleségeket és a gyerekeket, a kedvenc nemesembereiket, sőt, azok családját is.

    A Királyok völgye a világ egyik leghíresebb régészeti lelőhely, ami jórészt Tutanhamon sírjának és a hozzá kapcsolt hiedelemnek, a "fáraó átkának" köszönhető. A tisztességes túra után a hajó megfordul, és visszatér Luxorba, hogy másnap reggel Asszuán felé induljon.

    A királysír bejárata. Az egyetlen olyan fáraósír, amely a 20. századig közel érintetlenül fennmaradtForrás: Wikipedia

    Luxor és Asszuán között, nagyjából félúton áll Edfu városa, amelynek leghíresebb épülete a sólyomfejű Hórusznak emelt templom. A Krisztus előtti 3. században kezdték építeni, majd nagyjából 170 évvel később fejezték be. Az ókori egyiptomi épületek közül ez az egyik, ami a legjobb állapotban fennmaradt. Estére azonban már Kom Ombóba érkezik hajó.

    Persze, itt is van ősi templom, de ami minket talán most jobban érdekelhet, hogy az Asszuáni-gát építésekor a núbiaiakat a környéken telepítették le, hiszen a gát mögött képződött Nasszer-tó elárasztotta azokat a területeket, ahol addig éltek. A núbiaiak egyik népcsoportja a magyarabok, akik ugyan núbiai anyanyelvűek, de magyarnak vallják magukat. A hagyományuk szerint őseik 1517-ben érkeztek Egyiptomba I. Szelim oszmán szultán seregével. A szultán egy kisebb lovas sereget küldött Wadi Halfába, ahol vezérük, Ibrahim el-Magyari elvett egy helyi nőt, és ezzel ő tekinthető a magyarabok ősatyjának.

    Elephantiné sziget déli része a Nílus ölelésébenForrás: Zureks / Wikipedia

    Asszuán felé hajózva találjuk az ókori Egyiptom déli határának tartott Elephantiné szigetét, aminek csak annyi köze van az elefántokhoz, hogy nevét a szigetet körülvevő, elefántokhoz hasonlító, szürke gránitsziklákról kapta. A kosfejű Hnumnak, a termékenység istenének virágzott itt kultusza, akit a Nílus forrásának őrzőjeként is tiszteltek.

    Az út végállomása Asszuán, a turisták egyik legkedveltebb célpontja Egyiptomban. Számos emlékét megtaláljuk itt az egyiptomi és a görög-római kultúrának, de itt áll a pompás Núbiai Múzeum is, amely Núbia teljes történelmét bemutatja. A hetedik században épült Szent Simon kolostor pedig - amellett, hogy gyönyörű kilátást ad a térségre -, az ország egyik legjobb állapotban megmaradt kolostor-erődítménye.

    Asszuán északi városrészForrás: Bertramz / Wikipedia

    És ha már Asszuán, természetesen szót kell ejtenünk a gátról is. Valójában két gát található a Nílus ezen a szakaszán: a régebbi vagy alacsony gátat a britek építették 1899 és 1902 között, de hamarosan két ízben is emelni kellett a gát falát. Amikor már harmadjára is magasítani kellett volna, úgy döntöttek, hogy inkább építenek egy újat hat kilométerrel feljebb a folyón.

    1952-ben kezdődött az építkezés Anglia és az USA pénzéből, ám négy évvel később visszavonták a támogatást, miután kiderült, hogy Gamal Abden-Nasszer köztársasági elnök titokban a szovjetektől vásárol fegyvereket. 1958-ban aztán a Szovjetunió, hogy érdekeit erősítse, hivatalosan is beszállt a gát finanszírozásába – kifizette a költségek harmadát, és szakemberi gárdával, gépekkel is segítette az építkezést. Ez a gát - a főgát - 3600 méter hosszú, alapjánál 980 méter, a tetején 40 méter széles, és 111 méter magas.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!