Az IBM QR-kódos vakcinaigazolványa repülőre, étteremben és koncerteken is belépő lehet

Az IBM kutatói már a pandémia európai megjelenésének hajnalán, 2020 februárban elkezdtek dolgozni a digitális megoldáson. Már akkor lehetett látni, hogy a jövőben szükség lesz az utazáshoz egy egyszerű, biztonságos megoldásra, amivel az utazók igazolni tudják az elvégzett teszteket és negatív eredményeiket, mielőtt repülőre szállnának, vagy belépnének egy másik országba – idézi cikkében a Turizmus.com Marko Vukolic, az IBM kutatójának szavait a szerdai sajtótájékoztatóról, amelyen bemutatták a Health Pass digitális egészségügyi igazolványt.

Forrás: IBM Twitter videó / Screenshot

A digitális egészségügyi igazolványt a különböző országok mellett tengerjáró hajók, légitársaságok, szállodák és az utazási hatóságok is hasznosítani tudják, de éttermek, sportközpontok, koncerthelyszínek vagy vidámparkok is profitálhatnak a használatából, biztonságosabbá téve a belépést a különböző rendezvényhelyszínekre.

A vakcinálás tényét papíron is lehetne bizonyítani, de az utóbbi hetekben, a koronavírus elleni oltások szélesebb körű terjedésével egyre több, hamisításról és csalásról szóló hír is megjelent világszerte. Erre Vukolic szerint a legbiztonságosabb megoldás a digitális vakcinaigazolás, mint amilyen a IBM Health Pass is, ezzel a hamis papírokat ki lehet szűrni.

A vakcinaútlevél létrehozásában a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy olyan dokumentumot kell létrehozni, amelyet világszerte elfogadnak, közben pedig nem sérti a személyiségi jogokat. Az IBM blockchain technológiára épülő alkalmazása több módszert ötvöz az ellenőrzésekre, beleértve a testhőmérséklet-mérést, az esetleges vírusnak való kitettségről szóló értesítéseket, a tesztek eredményeit és az oltottságot. Észtország is hasonló, blokklánc alapú megoldást fejlesztett ki, amelynek tesztelésébe Magyarország is beszállt, teszi hozzá a lap.

Az IBM blockchain technológiára épülő megoldásának a legfőbb célja, hogy a szervezetek, vagy akár országok ellenőrizhessék a belépő alkalmazottak, ügyfelek, látogatók és utazók egészségügyi adatait a vállalat vagy állam által meghatározott kritériumok alapján, miközben a felhasználók számára biztosítják személyes adataik biztonságát.

Minden adatot, a vakcina- és oltási igazolásokkal együtt egy digitális pénztárca tárol, amely lehetővé teszi az utazók vagy látogatók számára, hogy saját maguk kontrollálják a személyes egészségügyi információik ellenőrzését. Mindenki maga állíthatja be az okostelefonján a titkosított digitális pénztárcán keresztül, hogy kivel milyen adatt oszt meg. Ugyanakkor a vállalatok is saját maguk szabhatják meg, hogy mely adatokat kérik majd a belépőktől.

Forrás: IBM Twitter videó / Screenshot

Az ilyen jellegű alkalmazások csúcsminőségű adatvédelmi és biztonsági funkciókat használnak, a felhasználók személyes adatainak és egyéb érzékeny információik (például betegségeikkel kapcsolatos információk) védelmére. Az IBM megoldása QR-kódokat használ, amelyek megerősítik, hogy egy személy megkapta az oltást avagy sem, de ezenkívül nem tartalmaz semmilyen személyes adatot.

Az oltást vagy tesztet végző szervezet először kiállítja az igazolást és ellenőrizhető, hitelesítő adatokat generál, amelyeket elküld a felhasználónak. Ezeket az adatokat be lehet tölteni az IBM által fejlesztett applikációba, és egy digitális pénztárcán keresztül elérhető és hitelesíthető lesz az ellenőrző szervezet által. A belépésnél – akár munkahelyről, sportközpontról vagy légitársaságról van szó – az ellenőrző szervezet hitelesíti és elfogadja a felhasználó által kiválasztott adatokat (pl. a vakcinálással kapcsolatos információk) és a felhasználó beléphet a helyszínre, vagy felszállhat a repülőjáratra.

Bár azt még nem osztották meg a nyilvánossággal, mely országok és vállalatok érdeklődnek az IBM Health Pass iránt, de Marko Vukolic elmondta, hogy többekkel megbeszéléseket folytatnak, és vannak, akik már tesztelik is a terméket.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Ezek is érdekelhetnek