Csökkentett utasszámmal, de újraindulnak az óceánjárók – ennek pedig nem mindenki örül

    A németek már majdnem egy hónapja hajókáznak, de nagyon óvatosan már megnyitották az olasz kikötőket is. Van, aki szerint túlzott az optimizmus, mások alig várják, hogy hajóra szállhassanak. Az alábbiakban a társaságok terveiről, indulási dátumokról, tiltásokról és reményekről olvashatnak, meg arról, hogy mennyire nehéz döntést hozni egy olyan szituációban, amelyben a legfontosabb tényező az állandó bizonytalanság.

    Ahogy egyre több hír jelent meg az interneten arról, hogy hogyan és mikor indulnak újra az óceánjárók a tengereken, a helyzet egy filmjelenethez kezdett hasonlítani. Az Agymanók című animációs filmben van egy nagyon találó szituáció, amikor az ember cselekedeteiért felelős kis lények véletlenül kiborítanak két ládát, tele Tényekkel és Véleményekkel. Mivel azonban a dobozok tartalma nagyon hasonlít egymásra, nem tudják megkülönböztetni őket, csak vegyesen visszadobálják, ahova épp sikerül. Nem akarjuk elpoénkodni a helyzetet, egyszerűen csak úgy néz ki a net hírei alapján, mintha nagyon nehéz lenne eldönteni, hogy biztonságos-e újraindítani a nagy hajókat vagy nem. Biztonságos-e felszállni rájuk vagy nem? Mennyire csap ez oda a járványhelyzetnek? És így tovább. Véleményekből is rengeteg van, most azonban igyekszünk minél több tényt összeszedni, hogy mindenki maga dönthesse el, hogy mi a legjobb válasz ezekre a kérdésekre.

    Az olaszok nem akarnak tovább várni

    A kérdőjelek nem a jövőre, pontosabban nem csak a jövőre vonatkoznak. Merthogy vannak olyan társaságok, amelyek már el is indították első hajójukat. Nagy hírverést csaptak például az MSC Grandiosa indítása körül, mely augusztus 16-án futott ki Genova kikötőjéből. Ez volt az első olyan óceánjáró a karantén kezdete óta, amely egy kisebb útra indult a Földközi-tengeren. Összesen hét napra tervezik az utat, melynek során a hajó megjárja Civitavecchia, Nápoly, Palermo és Valletta kikötőjét is. A Travel+Leisure beszámol arról, hogy milyen óvintézkedéseket tett a társaság. Így például a személyzet tagjai két hétre karanténba vonultak a hajó indulása előtt, illetve nem a teljes utaskapacitással indultak útnak, hanem csak a helyek 70 százalékát töltötték fel, hogy könnyebben lehessen tartani a távolságot. Mindenki kapott egy speciális karkötőt, mellyel érintésmentesen fizethet, kötelező tették a maszkviselést a liftekben és így tovább.

    Lázmérés után szállhattak csak fel az utasok az MSC GrandiosáraForrás: AFP/Miguel Medina

    A hajót üzemeltető MSC Cruises nem akar itt megállni, és még egy hajót indít augusztus 28-án, ezúttal Bari kikötőjéből, írja a BBC. De ezzel ennyi is, október közepéig nem lesz újabb út, és hogy utána mi történik, azt nyilván lehetetlen megjósolni. Az, hogy egyáltalán elindulhattak a hajók annak a korábbi bejelentésnek köszönhető, mely szerint az olasz kormány augusztus 15-től újra engedélyezi a turistahajók működését. Az ok egyszerű, az utóbbi néhány hónap komolyan visszavetette a turizmust Olaszországban, és a kormány ettől a lépéstől azt várja, hogy újra emelkedjen a látogatók száma.

    A norvég kezdés csúnyán félresiklott

    Nem az olaszok kezdték a nyitást, a norvégok például már júliusban indítottak turistahajót. A Hurtigruten társaság korábban már tett egy kísérletet: a Roald Amundsen névre keresztelt felfedezőhajó két darab kéthetes turnust tudott le, egyet július 17. és 24., egy másikat pedig július 24. és 31. között. Nem sült el jól a dolog. Az NIPH (Norwegian Institute of Public Health, vagyis a norvég egészségügyi intézet) honlapján szereplő adatok szerint összesen 44 olyan embernek lett pozitív a COVID-19 tesztje, aki részt vett valamelyik utazáson. Ami egy kicsit ijesztő, hogy ebből csak 9 volt utas, a többi 35 fertőzött a hajó személyzetéhet tartozott.

    A Hurtigruten hajója, a Roald Amundsen a kikötőben vesztegel balsikerű útjai utánForrás: AFP/Terje Pedersen

    A The Maritime Executive tovább szövi a történetet, sőt, ők már egyenesen arról írnak, hogy nagyon rossz döntést hozott a társaság. A beszámoló szerint, az egészségügyi szervek figyelmeztetésének köszönhetően már július 29-én tudtak arról, hogy egy utasnak – aki ekkor már nem volt a hajón -, pozitív lett a tesztje, mégsem tettek semmit a megelőzésért. Nem figyelmeztették sem a még hajón lévő utasokat, sem a személyzetet, sőt, amikor július 31-én kikötöttek, engedtek mindenkit kiszállni és hazamenni. Így tehát, amikor kiderült, hogy volt fertőzött a hajón, összesen 400 utast kellett felkutatni és letesztelni. Azóta már összesen 62 embernek lett pozitív a tesztje, ebből 21-en voltak utasok, 41-en pedig a személyzet tagjai.

    Az azóta már hírhedt Diamond PrincessForrás: A Periam Photography/Shutterstock

    A vírus év eleji megjelenésekor is fontos gócpontok voltak a turistahajók. A legismertebb eset a Diamond Princess története: itt 3711 utasból 700-an kapták el a vírust és 14 ember bele is halt a fertőzésbe. A CLIA (Cruise Lines International Association, vagyis az óceánjárók nemzetközi szövetsége) adataira hivatkozva, több oldal is elemezgeti, hogy a vírus megjelenése óta hány ember fertőződött meg a különböző hajókon. Így például a France24, épp az MSC Grandiosa indulása kapcsán ír arról, hogy a járvány kezdete óta több mint 3000 ember fertőződött meg, 73 pedig meg is halt, miután egy óceánjárón elkapta a betegséget. Ezek az esetek különböző helyszíneken történtek, mivel összesen 48 hajóról jelentettek pozitív teszteket.

    Nem csak rossz hírek vannak

    Ezek szerint az óceánjárók fontos kiindulópontjai - lehetnek – a járvány újabb fellángolásának? Ez, a korábbi számok ismeretében biztos sokakban felmerül, már csak azért is, mert a számok mellett úgy tűnik, hogy ha egy ilyen hajó elindul, ott bizony gond lesz, vagy legalábbis lehet. A CLIA válasza a kérdésre az, hogy: nem. Elég, ha a matekot nézzük, mivel jelenleg 22 millió fölött van világszerte azoknak a száma, akinek lett a pozitív COVID-19 tesztjük. Ha ezt összevetjük azzal a bő 3000 fővel, aki bizonyíthatóan hajón lett beteg, akkor nyilvánvaló a különbség. Ez természetesen egyáltalán nem azt jelenti, hogy a nagy hajók nem lehetnek gócpontok. Mivel sok ember van összezárva egy helyre, a vírus terjedése itt könnyebben történik meg, csakhogy ez minden zsúfolt helyszínre igaz lehet.

    Az oldalon egyébként nagyon sok hasonló kérdésre adnak választ, többek között arra is, hogy mennyi esélye lehet az üzletágnak a túlélésre, vagy arra, hogy mi az oka annak, hogy Észak-Amerikában még egyáltalán nincs tervben az újraindulás. Ez az ellenpont akkor a legfeltűnőbb, ha végignézzük, hogy hány társaság indított már hajót. Az MSC Grandiosa olasz körútja és a nem túl szerencsés norvég próbálkozás mellett is vannak még páran a listán. A The Associated Press a német TUI Mein Schiff 2 nevű hajójának júliusi útjáról számol be: itt sem használták ki a 2900 fős maximális kapacitást, csupán 1200 utast vittek, és minden gond nélkül lezajlott az út Németországból Norvégiába és vissza. A szintén német AIDA augusztusban már három hajót is elindított, de Tajvan is mocorog – itt július végén indult az első hajó, írja a Reuters.

    Az USA bezár, máshol hullámvasút épül a fedélzetre

    A két kérdés, vagyis, hogy milyen esélye van a szektornak túlélésre, és hogy miért nem hallani óceánjárók indításáról az Egyesült Államokkal kapcsolatban, egész érdekesen kapcsolódik össze a Carnival Cruise esetében. A cég egyik vezetője, Arnold Donald nemrégiben azt nyilatkozta, hogy bár talán még idén újraindulhatnak Észak-Amerikában is a hajók, addig nagyon korai erről beszélni, amíg még életben vannak a különböző biztonsági megszorítások, írja a Bloomberg. Ettől még a cég tervezi a jövőt, és, hogy ez mennyire komoly, az épp a Mardi Gras elnevezésű óceánjárón látszik a leginkább. Az egy dolog, hogy 2600 kabin lesz a jelenleg még épülő hajón, de egy 65 km/órás sebességgel száguldó hullámvasutat is pattintanak a tetejére. Hogy ez előre menekülés, józan fejlesztés, vagy sima reménykedés, azt valószínűleg mindenki másképp fogja gondolni, mivel lassanként átsiklunk a vélemények jóval ingoványosabb talajára.

    A járványnak még nincs vége, de a betegséget nemcsak az óceánjárókon lehet elkapniForrás: Myriam B/Shutterstock

    Arnold Donald elmondta a véleményét, az óceánjárók szövetsége is válaszol legjobb tudása szerint a leggyakrabban ismétlődő kérdésekre. Persze nem mindig döntés kérdése, hogy hajózik-e az ember, vagy sem. Merthogy az Egyesült Államokban például jelenleg is életben van az úgynevezett „No Sail Order", ami a hajózás tilalmát jelenti. A CDC (Centers for Disease Control and Prevention, vagyis a járványügyi is megelőzési központ) szeptember 30-ig jelentette be a tiltást, azonban a hajós társaságok „önként" meghosszabbították azt október 31-ig, mivel egyetlen társaság sem tervezi hajó indítását novemberig, írja az USA Today.

    Addig is, amíg az amerikaiak még várnak az indulással, a világ többi részéről egyre több hír érkezik azzal kapcsolatban, hogy lassan indulgatnak a nagy társaságok, vagy legalábbis a tervek megvannak. A Costa Cruises is bejelentette, hogy szeptember elejére tervezik a kezdést. Elsőnek szeptember 6-án a Costa Deliziosa indul Olaszországból, majd 19-én a Costa Diadema fut ki a kikötőből és hajózik a Földközi-tengeren Málta irányába, írja a Travel+Leisure.

    Ezek szerint vannak tervek, vannak számok, vannak félresikerült kísérletek, de sok olyan útról is hallhatunk, ami rendben lezajlik. És akkor most jöhetne az, hogy mindenki véleményt alkot arról, hogy befizessen-e egy ilyen útra, vagy sem. De lehet, hogy nem is kell dönteni, mivel egyáltalán nem biztos, hogy erre még lesz lehetőség szeptember 1-je után.

     

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!