Hét dolgot kell átgondolni a dietetikus szerint, mielőtt őrült diétázásba kezdenénk

    Már csak pár hónap, és itt a nyár, ideje készülni a bikiniformára. Mert hiába kellene egész évben figyelni arra, hogy mit eszünk, mennyit mozgunk, valahogy a tavasz mindig hoz egy jó adag lendületet és vele együtt egy kis őrületet a különféle diéták kapcsán. Dietetikusunk ezért most egy újabb divatdiéta ajánlása helyett igyekszik praktikus, életszerű tanácsokkal ellátni minket.

    Valójában évről évre majdnem ugyanazok a diéták térnek vissza, így szinte már mindet ismerjük. Emiatt inkább az lehet a kérdés, hogy melyik ujjunkat harapjuk meg. Miről vagyunk hajlandók még lemondani? Van olyan szokásunk, ami idén jobban elharapózott és azon kellene inkább változtatni? Például túl sokat nassoltunk, keveset mozogtunk a lezárások ideje alatt, és ez már láttatja a hatásait? Sokan éreznek így, de ilyenkor sem a pánikszerű diétázás a megoldás.

    Ha izomerősítő edzésbe kezdtünk, ne ijedjünk meg, ha többet mutat a mérleg!Forrás: Joanna Dubaj / Pixabay

    Mert a mérleg becsapós!

    Amikor belevágunk egy diétába, és csökkentjük a napi elfogyasztott energiamennyiséget, mert mondjuk elhagytuk a kenyereket, tésztákat, akkor kezdetben igen látványos lehet a változás. Kilóban és akár centiben is. De ez ne tévesszen meg minket, ennek a nagy része főleg víz. Nem zsír. A felesleges zsír nem fog kilónként és egy hét alatt leolvadni rólunk, pláne nem koplalással, vagy valamely igen korlátozó diétával. 

    Ezért legjobb lenne olyan testösszetételt is mérő mérleget használni, ami megmutatja, hogy mennyi a zsír, izom, víz és csont aránya a testünkben. De mivel az ilyen szupermérlegek árukat és méretüket tekintve sem lehetnek részei egy átlagos háztartásnak, így vagy keresünk olcsóbb, de megbízhatóbb mérlegeket (akad ilyen is), vagy inkább a tükörnek és a centiknek hiszünk, és annak, hogy az izom tényleg nehezebb, mint a zsír. Így, ha elkezdünk egy izomerősítő edzést, akkor ne ijedjünk meg, ha esetleg megnő a kilóink száma.

    Lassan járj, tovább érsz!

    Azt is fontos észben tartani, hogy ha a hízásunk hónapok, évek alatt történt, akkor a felesleget lefogyni sem néhány hét alatt fogjuk. Nem is tenne jót a testünknek, bőrünknek. Idő kell a szervezetnek, hogy alkalmazkodjon az újabb étrendhez, életmódhoz.

    Forrás: Olesya Kuprina / Shutterstock

    Nem véletlenül szajkózzuk, hogy heti 0,5-1 kg fogyás az ideális. Vagyis egy lassú, de egyenletes tempóra érdemes ráállni. És nem a mérlegre naponta! De ha már a lépéseknél tartunk. Folyamatos „csata" megy arról, hogy az étrend vagy a mozgás a fontosabb-e, ha fogyni szeretnénk. Erre a válasz attól függ, kit kérdezünk. Az igazság az, hogy mindkettő. Nyilván lehet úgyis fogyni, hogy csak a megevett energiát csökkentjük, és közben meg sem moccanunk a kanapéról, meg úgyis, hogy az étrendünk marad a régiben, de őrült tempóban változunk át sportemberré. Csak éppen se így, se úgy nem lesz olyan hatékony és eredményes a módszerünk.

    Ideális esetben az étrendi változtatás és a fokozatosan növelt edzésadag egymás hatását erősíti, nemcsak testileg, de lelkileg is. Ahogy egyre jobban érezzük magunkat, úgy egyre inkább azt fogjuk érezni, hogy nem érdemes visszafelé menni, hanem előre, folytatni a mozgást és a szélsőségektől mentes étkezést.

    Miért is csináljuk?

    Talán ezzel kellett volna kezdenem. Lehet, hogy a naptárra tekintve úgy érezzük, ideje belehúzni és rá kell „gyúrni" a strandszezonra, de fontos leszögezni: ezek gyakran külső elvárások. A bikinialak nem minden életkorban, élethelyzet mellett reális elvárás magunkkal szemben, és csak rosszabbul fogjuk magunkat érezni, ha nem érjük el. 

    Forrás: Steve Buissinne / Pixabay

    Ne a közösségi médiát görgessük, hogy ki hogyan néz ki, mert az sokszor csalóka. Elég egy jól beállított szög, fényviszonyok, behúzott has, pucsítás, némi retus, filter, hogy pillanatok alatt szupermodellpózba vágja bárki magát a kamera előtt. Két másodpercig! Ezért érdemes a témában inkább azokat az influenszereket figyelni, akik megmutatják, hogy a social media nem a valóság, ilyen például Danae Mercer Instagram-oldala, akitől persze instakompatibilis pózokat is tanulhatunk.

    Ennél azonban sokkal fontosabb, hogy ne (csak) a külső miatt változtassunk. Nyilván nem lehet elmenni teljesen szó nélkül a téma mellett, hiszen ki ne szeretné csinosnak, szépnek érezni magát? Ez szerencsére akkor is sikerülhet, ha nem vagyunk modellalkatúak, és nem felelünk meg a 90-60-90 aránynak. Bár ma már az is átalakulóban van, hogy mi számít ténylegesen vonzónak. 

    A body positivity mentalitás (a változatosság és önmagunk elfogadását ösztönző mozgalom - a szerk.) mellett persze arról sem lehet teljesen elfeledkezni, hogy a túlsúly és az elhízás valóban megnöveli bizonyos betegségek, pl. a cukorbetegség, szív- és érrendszeri vagy ízületi problémák, daganatos betegségek kockázatát. Ezért inkább azért célszerű a korunknak, alkatunknak, nemünknek, fizikai adottságainknak, edzettségünknek megfelelő étrendet választani, mert sokáig szeretnénk magunkat jól érezni a bőrünkben, gyógyszerek nélkül.

    De akkor mégis milyen diétát válasszunk?

    Ha egészségesek vagyunk, ne diétában gondolkodjunk! Elcsépelt szó, de az életmódváltás a kívánatosabb. Nem egy időszakos kúra követése a cél, hanem egy fenntartható és életszerű étrendé, ami rugalmasan követhető, és nem köt gúzsba. Ez a legnehezebb, mert erre nincsenek egyetemes, mindenki számára követendő minták, csak ajánlások, irányelvek. Az alábbi, általános jellegű tippek is erről szólnak.

    Forrás: pasja1000 / Pixabay

    1. Nem vagyunk egyformák! A férfiak és az eleve edzettebb fiatalok teste hamarabb formálódik, de még azok is látványosabban változnak, akiknél nagyobb a súlyfelesleg. Felesleges tehát másokhoz méregetni magunkat. Csak azért, mert másnak bevált egy „diéta", nálunk nem biztos, hogy működik.

    2. Ne éhezzünk! Sokkal nehezebb és lassabb lesz az alakformálás – nevezzük inkább így a fogyást –, ha sanyargatjuk magunkat. Nem kell egész nap enni, de a koplalás sem vezet jóra.

    3. Kerüljük a felesleges nassolást, csipegetést! Ha eszünk, együnk tudatosan, és kalkuláljunk azzal, hogy az észrevétlenül bekapdosott falatok is számítanak. Ha szükséges, egy ideig vezessünk táplálkozási naplót!

    4. Ügyeljünk arra, hogy mit és mennyit iszunk! A legjobb a sima víz és a cukormentes tea vagy limonádé. Önmagában már az is sokat számít, hogy elhagyjuk a cukros üdítőket.

    5. A tányérunk fele valóban zöldség és gyümölcs legyen! Ezzel egyszerre teszünk magunkért és a Földért is. Rosttartalmuk miatt laktatnak, így hamarabb és kevesebb étellel is jóllakunk, miközben finomakat eszünk. A vegán, vegetáriánus étrend népszerűbb, mint valaha, ez sokat segít abban, hogy mi is megtaláljuk a kedvenc receptjeinket, ráadásul egyre több étterem is készít ilyen fogást, elvitelre is.

    6. Ne okoljunk egyetlen tápanyagot, barátkozzunk meg velük! Zsír, fehérje, szénhidrát – mind energiaforrás, de számolgatás és démonizálás helyett a vegyes, szélsőségektől mentes étrend segít abban, hogy egyikkel se lőjük túl a napi szükségleteinket. Tanuljuk meg, mi micsoda, miben mi van, mert így könnyebb eligazodni az élelmiszercímkék és a városi legendák között is!

    7. Ha nem megy egyedül, kérjünk segítséget! Lehet egészségügyi oka is annak, ha nehezen tudunk eredményt elérni. Egy alapos orvosi kivizsgálás során kiderülhet az ok, ami lehet hormonális is, de nem feltétlenül. A személyre szabott étrendet így már könnyebben tudjuk egyeztetni dietetikussal!

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Ezek is érdekelhetnek