Rém egyszerű tippek a dietetikustól azoknak, akik képtelenek reggelizni

    Reggelizz király módjára, ebédelj úgy, mint egy polgár; és vacsorázz, ahogy egy koldus – mindenki ismeri a mondást, ami az étkezések napi mennyiségének elosztására hív fel. És van benne igazság, bár reggeli és reggeli között is lehet különbség. Dietetikusunk az alábbiakban alaposan körbejárta a témát, miközben arról is ír, miért és mit érdemes reggelizni nyaraláskor.

    Mi számít reggelinek?

    Hogy miért kell ezt magyarázni? Mert mindenkinek mást jelent. Van, aki reggeli nélkül még a fürdőszobáig sem jut el, más szinte futva eszi meg azt valamely közlekedési eszközön, de akad olyan is, aki egy beülős helyen fogyasztja el, ha nem a munkahelyére beérve, vagy rosszabb esetben az asztala felé görnyedve a beérkezett leveleket bújva.

    Klasszikus értelemben reggelinek az ébredést követő fél-egy órán belül, lehetőleg még otthon elfogyasztott első étkezést hívjuk. Ami ezen túl esik időben, már súrolja a tízórai kategóriát. Persze azért nem kell nagyon szigorúnak lenni, elvégre mindenkivel megesik, hogy egy sietős, elalvós napon ez az étkezés is elcsúszik, vagy éppenséggel üres a hűtő, így nincs mit enni, csak tenni, vagyis el kell indulni reggeli nélkül.

    Forrás: Free-Photos / Pixabay

    Miért érdemes reggelizni?

    A reggeli funkciója abban rejlik, hogy az éjszakai pihenést, regenerációt követően energiával, tápanyagokkal töltse fel a szervezetet, ami a napi feladatok, tevékenységek elvégzését is segíti, nem kis mértékben az agyunk működését. A legjobb példa arra, hogy miként hat a reggeli kihagyása a testünkre, ha belegondolunk, hány és hány gyerek esik ki szó szerint az iskolapadból, mert nem evett, nem kapott reggelit még otthon. Persze az ő agyuk még sokkal érzékenyebben reagál az éhségre, szénhidráthiányra, de nemcsak a tanuláshoz, hanem a munkához, gondolkodáshoz is szükséges, hogy ne éhgyomorral indítsuk a napot. Ráadásul, ha kimarad a reggeli, napközben hajlamosak lehetünk többet enni, mert kompenzáljuk a kiesett energiamennyiséget. Ez pedig hosszú távon hízáshoz is vezethet.

    És mi van, ha nem megy?

    Persze, kivételek mindig lehetnek. Van, aki egyszerűen olyan korán kel a munkája miatt, hogy hajnalban még gondolni sem tud az evésre, vagy nem szokta meg gyerekként sem a rendszeres reggelizést (ezt is nagyrészt a családból hozzuk magunkkal). Ilyenkor is érdemes legalább folyadék formájában valamit magunkhoz venni, és nem csak tejes kávét!

    Forrás: MDOSZ

    Tippek kezdő reggelizőknek

    ♥ Kezdjük a napot egy nagy pohár vízzel, ami már önmagában segíthet a vérnyomásunk rendezésében!

    ♥ A víz után jöhet a tea, friss gyümölcslé, ivójoghurt, turmix, smoothie vagy a kakaó is akár, persze, ne minden nap ugyanaz. Mivel ezek nemcsak vizet, de valamennyi energiát is tartalmaznak, így beindítják az emésztést, meghozzák a kedvet és az étvágyat a komolyabb étkezéshez. Ez kezdetben lehet pár falat is, idővel aztán növelhető a mennyiség és beiktathatók a szilárd ételek is.

    ♥ A legjobb, ha már előző este bekészítjük a másnapi reggeli alapjait, legyen az müzli, zabkása vagy szendvics...

    ♥ A lényeg, hogy kiegyensúlyozott legyen, vagyis szénhidrát, fehérje, zsír, rost is kerüljön bele, és legyen változatos (érdemes az Okostányér mintáját követni az összeállításánál)!

    ♥ Sokan azzal oldják meg a reggeli gondját, hogy minden nap ugyanazt eszik, ami igen egyhangúvá, egyoldalúvá teheti az étrendet. Pedig a legegyszerűbb zabkása is változatosabbá tehető, ha időnként más a folyadék (tej, növényi ital, víz, gyümölcslé), vagy éppen más a feltét (magvak, friss, aszalt, fagyasztott gyümölcsök, méz, lekvár...).

    Variációk a reggelire

    Angol reggeli

    Sült bab, sült szalonna, tükörtojás, kolbász – már csak egy kis adag emésztőenzim bevétele hiányzik. Persze, akinek rendben van a gyomra és a hasnyálmirigye, egy enyhébb teltségérzettel megússza, azonban az epebetegek, érzékeny gyomrúak, IBS-esek (irritábilis bélszindrómások), valamint a puffadásra hajlamosak óvatosan falatozzanak a hagyományos brit breakfastból! De a szív- és érrendszeri betegségben szenvedőknek sem árt, ha jellemzően nem ilyen a reggeli tányérjuk, mivel ennyi zsír és koleszterin hosszú távon azért csak odateszi magát a laborleleteken.

    Olaszos reggeli

    A cukorbetegek, inzulinrezisztensek nem az olasz reggeliért lesznek leginkább oda, mert bár csábítóan finom és édes, a vércukorértékeknek azért nem egészen előnyös, ha rögtön a nap kezdetén megpingelik egy akkora cukorlökettel, amit az olaszok tipikus reggelije tartalmaz. Ők ugyanis cappuccinót, tejes kávét elsősorban reggel isznak, a tejcukor jól meg is dobja a reggeli vércukorszintet, amit csak tetéz az édes kétszersült, a keksz, a croissant vagy a lekváros pirítós. Egy ilyen reggeli után nem sokáig jutunk még akkor sem, ha rendben van a szénhidrát-háztartásunk, mert hamar lecseng a vércukordömping, és újra megéhezünk. Ezért az ilyen reggelit érdemes kiegészíteni gyümölccsel, magvakkal vagy teljes kiőrlésű pékáruval.

    Forrás: JESHOOTS-com / Pixabay

    Francia reggeli

    A franciák első étkezése hasonló az olaszokéhoz, de ha itt járunk, tényleg vétek kihagyni a croissant-t lekvárral, vajjal és egy nagy bögre tejes kávéval vagy teával. Illik lassan elfogyasztani, és belefeledkezni a francia életérzésbe. Elvégre az igazán jó reggeli nem sietős, hanem egy sikeres nap alapja, amikor felkészülhetünk a kihívásokra, miközben az aznapi hírekkel is megismerkedhetünk a sajtó nyomtatott vagy digitális változatát tanulmányozva.

    Amerikai reggeli

    Az amerikai filmekben két dolog elmaradhatatlan, ha a főhősök reggeliznek: frissen préselt narancslé és palacsinta, lehetőleg juharsziruppal. A palacsinta lehet akár gofri is. Egyszer, egy Los Angeles-i hotel mini éttermében magam is elkészíthettem előre bekevert (gyanítom, porból készült...) tésztából egy gofrisütő szerkezettel, amit félidőben meg kellett fordítani, hogy egyenletesen megsüljön a tészta – nekem már csak emiatt is emlékezetes reggeli volt.

    De az amerikai kávétól ne várjunk nagy csodákat: híg és sok, bár a koffeinmennyiség nem nő ezzel arányosan, ezért napközben még több csésze is belefér. Ugyanakkor mivel Amerikáról beszélünk, ahol megannyi kultúra találkozik, a reggelit sem lehet ennyivel elintézni, mert legalább olyan színes lehet, mint maga az ország. Simán ehetünk friss gyümölcsöt, édes péksüteményt, vagy akár sült bacont és tojást is, amit csak megkívánunk. A nagyobb hotelekben a választék olyan széles, hogy nem maradunk éhesek.

    Forrás: Einladung_zum_Essen / Pixabay

    Szállodai reggeli

    A klasszikus hotelreggeli (legalábbis a kontinentális változata), ami svédasztalos módon történik, magában rejti a választás lehetőségét. Mindez a világ nagy részén hasonló: a müzlis-joghurtos régió mellett a sajtos-felvágottas szekció következik, majd a tojás minden formája (főtt, lágy, rántotta) a virslit, esetleg kolbászt kíséri, de helyet ad a vaj/margarin, lekvár, mogyorókrém választékának is, amiket a finomított és teljes kiőrlésű kenyerekre, péksüteményekre kenhetünk a friss kerti vetemény, vagy éppen a savanyúságok társaságában, ha sósabb ízekre vágyunk. Ha pedig az édesből nem lenne elég, a helyi pékség remekeit is megkóstolhatjuk.

    A narancslé, gyümölcslé esetében ne essünk illúziókba – ez számos helyen cukrozott, és alacsonyabb a gyümölcstartalma is. Vagyis bár nem olyan értékes, folyadéknak megteszi. Azonban még jobb, ha inkább vízzel, teával hidratálunk. A lényeg pedig: reggelizzünk jóízűen és nyugodtan!

    Cikkünk szerzője Schmidt Judit dietetikus.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!