Ibiza: Sokkal több van benne, mint amit a híres-hírhedt éjszakai élete alapján gondolnak róla

Ha valakit, aki nem járt még Ibizán, megkérdezünk arról, hogy mi az első, ami beugrik neki a szigetről, elég nagy eséllyel válaszolja majd, hogy a már délután elkezdődő és hajnalig véget sem érő bulik. Pedig Ibiza jóval több egy party-szigetnél! És ha valaki tényleg kíváncsi a sziget másik arcára, most érdemes elindulni felfedezésére, amikor a korlátozások miatt a bulituristák jelentős része épp távol marad tőle. Mi július elején jártunk a spanyol térségben, tapasztalataink alapján az alábbi öt programot mindenképp érdemes betervezni egy ibizai nyaralásba.

1. Világörökségi óváros leanderek ölelésében

Ibiza 1999-ben került fel az UNESCO világörökségek listájára, ún. vegyes kategóriában, mivel a sziget körül található, a különlegesen tiszta vizet és türkiz tengerszínt garantáló neptunfű miatt természeti örökségként, történelme miatt pedig kulturális örökségként is regisztrálták.

A sziget kulturális öröksége sok ezer évre nyúlik vissza. Már az időszámításunk előtti második évezredből is tártak fel itt leleteket, a föníciaiak idején pedig az elhelyezkedése miatt vált a Földközi-tenger egyik meghatározó pontjává. Ilyen főníciai nagyváros volt Sa Caleta és Puig des Molins települése is, amelyek maradványait az időszámításunk előtti 8. és 6. századokból még ma is őrzi a sziget.

Forrás: Igor Samoiliuk / Shutterstock

Eredetileg Ibiza fővárosának óvárosát is a föníciaiak alapították, különlegességéhez pedig az is hozzájárul, hogy a régészeti leletek és az írásos feljegyzések alapján ez az óváros azóta is folyamatosan lakott terület. Később, a XIII. században pedig megépült a gótikus katedrális, a vár és a várfal is. Az óváros épületein tehát egészen komoly történelmi távlatokat érzékelhetünk, miközben hangulatos sétákat tehetünk a szemnek kellemes látványt nyújtó, leanderekkel befuttatott utcáiban.

Mi fán terem a neptunfű?
A neptunfű egy ősi vízinövény-faj. Egy 2012-es kutatás során a Földközi-tenger több pontján is vettek mintákat a növény telepeiből, egyes minták DNS-vizsgálatánál pedig kiderült, hogy az adott részük több mint kétszázezer éves. Azóta a neptunfüvet a világ legöregebb élőlényeként tartják számon. Nem szabad azonban összekeverni az algával, a neptunfű ugyanis évmilliókkal ezelőtt egy part menti, szárazföldi eredetű virágos növényből fejlődhetett ki. A legérdekesebb tulajdonsága pedig az a környezettisztító hatás, amivel a mindennapokban működik: egyetlen négyzetméternyi neptunfű annyi oxigént termel, mint egy hektár amazonasi őserdő.

2. Lélegzetelállító tengerpartok

A neptunfűnek köszönhetőn elképesztően tiszta a tengerpartok vize Ibiza körül, olyan kék színekkel, amilyeneket leginkább karib-tengeri és maldív-szigeteki képeken látunk. Így már csak azzal a feladattal kell megküzdenünk, hogy a csodás partok közül melyiket válasszuk.

A Playa d'en Bossa a sziget leghosszabb homokos tengerpartja. Ibiza városból nagyjából tíz perc alatt elérhető, ráadásul egy tengerparti sétány is vezet a városból a plázs legtávolabbi végéig, ahol olyan ikonikus hotelek zárják a partszakaszt, mint a Hard Rock és az Ushuaia. A sétány mentén végig éttermek, kávézók és boltok sorakoznak, főszezonban kétségkívül ez a legnyüzsgőbb ibizai partszakasz.

A távolban a 413 méter magas Es Vedrá szigete láthatóForrás: jotapg / Ibiza

A nyaralók másik nagy kedvence a Ses Salines partszakasz, amelyet különösen a természet közelsége miatt szeretnek, ugyanis egy nemzeti park és a nevét is adó sólepárló medencék közvetlen közelében található. A Benirrás nevű tengerparti rész már egy hangulatos öbölben található, San Miguel település közelében. Különösen a naplementék látványa vonzza ide a turistákat, valamint az az egyedi hangulat, amit az itt található régi halászkunyhók kölcsönöznek a helynek. De hasonlóan látványos a Cala D'Hort öble, ahol aranyszínű homok és türkiz tenger várja a napimádókat. Ami pedig feledhetetlenné teszi a fürdőzést ezen a partszakaszon, az a közeli, tengerből kiemelkedő Es Vedrá sziklás sziget látványa.

3. Sportprogramok: a part menti túrázástól a tengeri kajakozásig

A főszezon hőségében nem feltétlenül a túrázás és a kerékpározás az, amire outdoor programként vágyik az ember, de szezonon kívül remek sportprogramot nyújtanak a hosszabb-rövidebb túraútvonalak, amelyek behálózzák a szigetet. És a hőségben sem kell feltétlenül lemondanunk erről a sportról, csak érdemes egy rövidebb, tengerparti szakaszban gondolkodni, ami két szuper fürdőhelyet köt össze. Például a Cala Conta és a Cala Tardia öblök között vezető útvonalon egy könnyű, nagyjából hat kilométeres túrára számíthatunk.

Vadregényes, széltől védett öblök csipkézik a sziget partjaitForrás: Hans C. Schrodter / Shutterstock

De a nagy melegben persze inkább a vízi sportprogramok közül érdemes választani – márpedig Ibizán bőven van miből. Benevezhetünk például kezdő búvárélményre, ahol elsajátíthatjuk az alapokat, majd egy instruktorral összekötve merülhetünk két-három méter mélyen fél órát, felfedezve az élővilágot, köztük a látványos tengericsillagokat. Ha kedvet kapunk tovább folytatni a képzést, néhány nap alatt elvégezhetünk egy olyan tanfolyamot is, aminek a végén, vizsga után nemzetközileg elfogadott, merülési engedélyt szerzünk, amellyel aztán máshol is búvárkodhatunk.

Forrás: Laura Pl / Shutterstock

Ha azonban inkább a víz felszínén maradnánk, akkor a tengeri kajaktúra nyújthat felejthetetlen élményt. Gyakorlottak bérelhetnek maguknak kajakot, kezdők pedig csoportos túrára indulhatnak profi instruktorral egy alapozó oktatást követően. A tengeri kajakozás egyik nagy előnye, hogy olyan partszakaszokra is eljutunk, amelyeket a szárazföldről nem lehet megközelíteni, így akár egész délután a miénk lehet egy apró öböl!

4. Éjszakai hippi piac

A Las Dalias volt Ibiza első hippi piaca, ahol 1985 óta folyamatosan fogadják a látogatókat. Az induláskor még csak öt asztalon kínálták a kézműves termékeket, ma már jellemzően háromszáz körül jár egy-egy piacnapon az árusok száma. A szombati hagyományos piacon akár húszezer látogató is megfordul egy nap, ezért jobb egy nyugodtabb, esti piacozást betervezni.

Forrás: Helena G.H / Shutterstock

Vasárnapi, hétfői és keddi napokon ugyanis night marketté alakul a Las Dalias, ahol este héttől egészen hajnali fél egyig élvezhetjük a naplementét követő szabadtéri vacsorát és az élő zenét.

5. Hierbas, a helyi gyomorkeserű, amit mi is elkészíthetünk

A hierbas egy digestif, azaz emésztést segítő, étkezést követően fogyasztott rövidital, amit a Baleár-szigeteken több helyen is készítenek, ibizai fajtája pedig a hierbas ibicenas. Eredetileg szerzetesek kezdték gyógyszerként előállítani még a középkorban, később már a legtöbb helyi gazda foglalkozott vele és saját ízlése szerint válogatta össze a hierbasba kerülő gyógynövényeket. A hierbas ugyanis egy ánizslikőr, amit különböző fűszernövényekből és gyógynövényekből készített ágyra öntenek, majd hagynak legalább három hónapig érlelődni.

A Fluxa nevű családi vállalkozásnál mi magunk is kipróbálhatjuk egy szervezett program keretében, hogy hogyan készül az ibizai hierbas az első lépésektől kezdve az utolsóig. Megérkezésünk után mesélnek nekünk röviden az ital eredetéről és elkészítéséről, majd kezdődik is a munka. Kapunk egy pár kesztyűt, egy metszőollót és egy kis kosarat, amibe Fluxa kertjéből be kell gyűjtenünk azokat a fűszer- és gyógynövényeket, amelyeket szeretnénk az italunkba tenni. Borókabogyó, borókaág, kamilla, édeskömény, kakukkfű, levendula, majoranna, menta, eukaliptusz és zsálya kerül a kosarunkba, miközben a csoport kísérője egy-két érettebb citromot keres a kertben, aminek a héja majd ízesíteni fogja az italunkat.

Forrás: alessia_penny90 / Shutterstock

A következő lépés, hogy egy bot segítségével beletuszkoljuk a leszedett növényeket és a citromhéjat a kikészített üvegünkbe. Mivel sok növény, például a boróka ága is elég szúrós, a likőrkészítő folyamatban nem ez a legegyszerűbb feladat. De ahogy megvagyunk vele, kísérőnk már tölti is rá az ánizslikőrt, ledugaszolja az üveget, majd fóliával lezárja a kupakot. Innen már csak három hónapot kell várnunk, hogy megkóstolhassuk a saját kezeinkkel készített ibizai röviditalt, és nosztalgiázhassunk a nyaralásunk emlékei felett.

Júliusi spanyol tanulmányutunkból készült sorozatunk következő részében már a falusi turizmusról lesz szó, amit itt Ibizán sikerült egy egészen magas szintre emelni. És bár ennek a luxusnak jócskán megkérik az árát, cserébe egy életre szóló élménnyel gazdagodhat az, aki kipróbálja. Na, de minderről bővebben következő cikkünkben olvashatnak. Tartsanak velünk akkor is!

Újságírónk a Spanyol Turisztikai Hivatal meghívására járhatott Ibiza szigetén.