Sajtos lángos a Mátrában és szikrázó üvegmadár a kemencéből - Gyöngyösön jártunk 2. rész

Gyöngyösi cikkünk 2. részében elhagyjuk a várost és felfedezzük a környéket. Ellátogatunk többek között Farkasmályra, ahol szállást és jó borokat ajánlunk, valamint tovább megyünk Mátrafüredre és Parádsasvárra is, ahol felkeressük a Parádsasvári Üvegmanufaktúrát. De a túrából nem maradhat ki a Sástói Kemping és kilátó sem. Tartsatok velünk most is!

Két napot töltöttünk Gyöngyösön és környékén, és a lehető legjobban kihasználtuk az adott időt. Előző anyagunkban Gyöngyös városáról, szép és történelmileg érdekes látnivalóiról, valamint a toronykilátóról meséltünk, ahova csigalépcsőn és modern lifttel is fel lehet jutni. Most azonban tovább megyünk, elhagyjuk a várost és egy kora tavaszi sétára indulunk, Mátrafüred irányába.

Séta a Sástó Kemping területén, útban a kilátó feléForrás: Gerencsér / Travelo.hu

Amint előzőleg már említettük, a Gyöngyösi Tourinform irodában több remek térképet is találunk, melyeken lekövethetjük a környék legérdekesebb helyszíneit és az azokhoz kapcsolódó látnivalókat. Ne legyünk restek bemenni, és elkérni őket.

Mikor február legvégén ott jártunk a régióban, még lehetett itt-ott találni havat és jeget, főleg Mátrafüred és a Sástó Kemping területén, de azért már a tavaszi napfény is köszöntött minket. Ez a hangulat a fotókon is jól látszik. Séta közben pedig pont arra gondoltunk, hogy ha a táj ilyen szép ebben a csípős napsütéses időben, milyen csodás lehet tavasszal. Hogy megozzuk a kedvet egy belföldi kiránduláshoz, mutatjuk a kedvenc helyeinket:

Mátrafüred és az aktív sportok

Mátrafüred Gyöngyös városának a része, de 5 kilométerre található tőle északi irányban. Kedvelt kirándulóhelye nemcsak a térség lakosságának, de hétvégente sokan érkeznek az ország más területeiről is, mivel innen kiindulva minden irányba találni túraútvonalakat. Érdekesség, hogy ezt az idegenforgalmi infrastruktúrát ugyanúgy fejleszteni kellett, mint bármi mást.

A Bene-patak túraútvonalán, Mátrafüredhez közelForrás: Istvan Csuhai / Flickr / CC BY-NC-ND 2.0

Mátrafüred - és általában a Mátra - túrázási lehetőségeinek népszerűsítésében fontos szerepe volt a 19. század végén Hanák Kolosnak, aki amellett, hogy személyes példamutatásával segítette a túrázás népszerűsítését,  úttörő szerepet játszott a túrázás logisztikai alapjainak megteremtésében is. A település a nevét is 1893-ban kapta, akkor mikor megépült az egykori fürdő. Ezután vendégházak, és turistautak jöttek létre.

A fejlesztések a háború után tudtak folytatódni; ekkor épült meg a településrész egyik legöregebb és ismertebb, mára teljesen felújított szálláshelye, a mátrafüredi Avar Hotel (2020-ban nyitott újra). Ha Gyöngyös irányából érkezünk Mátrafüredre, először a Keresztelő Szent János kápolnát pillanthatjuk meg, mely a szépen rendben tartott mátrafüredi park szélén áll.

Szent János kápolnaForrás: Gerencsér / Travelo.hu

A kápolna helyén már a középkorban is állt egy templom, amit aztán többször átépítettek. A Szent János kápolna akkor lett igazán fontos helyszín, miután 1713 nyarán Gyöngyös város szenátusa eldöntötte, hogy a nagy pestisjárványtól való megmenekülés emlékére minden év június 26-án hálaadó búcsút tartsanak a kápolnánál. A felszentelt épület 1767-re lett kész, homlokzatát 1795-re fejezték be Gyöngyös város címerével.

A park másik oldalán az ismert büfésor fogad bennünket, valamint jó néhány étterem, és a 4 Évszak - High-Tech Sportok Bázisa, ahol változatlanul extrém programokat foglalhatunk, valamint kütyüket és erdei közelekedési eszközöket bérelhetünk.

Az olajfúrótoronyból lett Sástó-kilátó

Mátrafüredtől néhány kilométerre található Sástó. Sétánkat a Sástói Kemping bejáratánál kezdtük, ahol minden egy helyen van, és ahonnan könnyen eljuthatunk a térség legszebb kirándulóhelyeire. Közel van hozzá például a kalandpark, a Rákóczi-forrás, ahova a sárga+ jelzésen juthatunk el, valamint a Muzsla kilátó is útba ejthető a sárga sáv útvonalon.

A képre kattintva galéria nyílik!Forrás: Gerencsér / Travelo.hu

De mi a Sástó-kilátóhoz igyekeztünk, ami egy 53 méter magas kilátó, mely eredetileg fúrótoronyként üzemelt Algyőn. A szerkezetet Romániában gyártották és eredetileg a Szeged melletti Algyőre olajfúró toronynak szánták, de ilyen célra nem használták, mert nem felelt meg a magyarországi szabványoknak - olvasható a Gyongyos-matra.hu oldalon.

Forrás: Gerencsér / Travelo.hu

Sástóra kis átalakítás után, 1973-ban került, egy korábbi, 10 méter magas fából készült kilátó helyére. Mi csak az első teraszáig sétáltunk fel, de már onnan is csodálatos volt a kilátás, bár akkor még egy kicsit kopár.

Tiszta időben még a Tiszáig és a Budai hegyekig is ellátni.

Az első emeleti teraszon rajzok és megtapintható faragott madarak segítették a madárfelismerést, a harmadik emeleten pedig feliratos tájképek és távcső találhatók.

Kapros-túrós és sajtos-tejfölös lángosForrás: Gerencsér / Travelo.hu

A sástói parkot elhagyva, a legközelebbi parkolóban, ahova több turistaút is befut, ne hagyjátok ki a lángosozást. Forró menza tea, palacsinta és nagyon jó minőségű, árban is megfelelő lángosok várnak. Olyan kedvelt a büfé, hogy törzsvendégei is vannak, akiknek már mondaniuk sem kell a rendelést, csak beintegetnek az ablakon.

Az üveghutában is jártunk Parádsasváron

A több mint háromszáz éves múltra visszatekintő parádsasvári üveggyártást feltámasztó manufaktúra egész évben látogatható! Azt azonban érdemes tudni, hogy mindenképpen be kell jelentkezni a bemutatókra, mert bizony sokan kíváncsiak rá.

A képre kattintva galéria nyílik!Forrás: Gerencsér / Travelo.hu

Az üveghuta minden nap 9 és 15 óra között fogadja a látogatókat. A bemutatók egész óránként indulnak. Miután bejutottunk egy érdekes előadás szem- és fültanúi lehetünk. Miközben megismerjük az üveggyártás alapjait, láthatjuk is miként izzik a kemence, hogyan formázzák és hűtik le, színezik és díszítik az üvegfigurákat, virágokat, poharakat.

Forrás: Gerencsér / Travelo.hu

Megtudhatjuk például azt is, hogy az az üveg, amit a mesterember fújni és alakítani kezd, nem egy adagnyi üveg gombóc, hanem már egy második réteg, amit az első gombóc segítségével tud kiemelni az üvegfúvó.

Szállás és bor Farkasmályon

Kétnapos túránk szálláshelye a Farkasmályi pincesortól nem messze, a Dominum Pincészet szép és kényelmes vendégházában volt, ahol mind a 8 szoba egy-egy jó borfajta nevét viseli. A háztól nem messze találjuk a 17. század végén kialakult pincesort, melynek pincéit a Sárhegy lábánál talált természet alkotta, andezit tufa sziklafalakba vájták a gyöngyösi lakosok.

Dominium Pincészet és vendégházForrás: Gerencsér / Travelo.hu

A következő század közepére már 26 pince készült el, és többségük pincefolyosón keresztül összeköttetésben állt a szomszédjával. Mikor mi ott jártunk, kicsit még szomorkás volt a hangulat, de meleg nyári napokon a pincesor mikroklímája, az otthonadó völgy és a helyenként 15 méter magas fáknak köszönhetően optimális helyszínként szolgál egy üdítő borfogyasztásra.