Toronykilátó, rókák, sasok és a Mátra kapuja - Gyöngyösön jártunk 1. rész

Hangulatos belváros, modern, lélegzetelállító természettudományi kiállítás, titokzatos ferences kolostor, toronykilátó és remek mátrai borok várnak ránk Gyöngyösön ha szánunk rá egy-két napot, és nem utazunk egyenesen tovább a Mátrába. Tapasztalatból írjuk, megéri maradni!

Többször is jártunk már a Mátrában, de Gyöngyös valahogy mindig egy olyan város volt, amin csak átutaztunk. Pár hete azonban konkrétan becéloztuk, és úgy döntöttünk, hogy egy kétnapos kirándulás során a lehető legalaposabban felfedezzük. Tettük mindezt a Tourinform Gyöngyös segítségével, amin keresztül rengeteg segítséget kaptunk, hogy merre induljunk útnak és mit fedezzünk fel.

A Szent Bertalan Plébániatemplom és a GYÖNGYÖS feliratForrás: Travelo.hu / Gerencsér

Az irodát a város központjában, az évszázadokon át Piac térnek nevezett Fő téren találjuk. Tudunk itt kérni térképeket a városról és a Mátráról, palack áron vásárolhatunk a régió legjobb boraiból, sőt a Mátrai borvidék első közösségi bormárkájának, a MyMátrának a borait is megtaláljuk a polcokon. Szóval ne féljünk belépni, az iroda munkatársai örömmel segítenek mindenben.

Ottjártamkor én is tőlük tudtam meg, hogy a tér, ahol éppen álltunk, a 2000. évi újjáépítéskor nyerte el mai formáját, illetve azután, hogy az 1917-es tűzvész után átalakították. A volt Piac téren állt a régi városháza, és a város földesurainak, gazdag polgárainak középkori eredetű házai. Mai átépített formájukban hazánkban máshol nem látható egységes képet adnak, egy megnyugtató hangulatú főteret adva a helyieknek.

A Fő tér még tél végi fénybenForrás: Travelo.hu / Gerencsér

A tér épületei közül szólni kell az egykori Grassalkovich házról, mely a Fő tér 10-es szám alatt található. A kétszintes barokk épület ma a Vachott Sándor Városi Könyvtár otthona. Emeleti galériájában három tárlatot is láthatunk – bár ezek a mostani energiahelyzetben még nem látogathatók – de remélhetőleg nemsokára újra végigjárhatjuk őket. A Tourinform irodát egyébként ennek az épületnek a díszes kapuja mellett találjuk.

Gyöngyös és Mátra madártávlatból

Tovább sétálva a Fő tér északi részén áll a kéttornyú, jelenlegi formájában barokk Szent Bertalan Plébániatemplom. Helyén a 13. században egy jóval kisebb templom állt, amit két alkalommal, először 1350 körül, majd a 15. században építettek át. A gótikus templomra ma már csak két-két nagy méretű gótikus ikerablak, valamint a déli hajóhoz épült egykori harangtorony falmaradványa emlékeztet.

Messze ellátni a toronyból - A képre kattintva színes galéria nyílik!Forrás: Travelo.hu / Gerencsér

A templom mai tornyait 1772 és 1815 között építették meg. Az 1917-es tűzvészben a templom súlyosan megsérült, és bár a templomot ezt követően hamar helyreállították, a két hatalmas barokk toronysisakot nem pótolták. Erre a visszaállításra 100 évet kellett várni. Az új toronysisakok 2018 és 2019 között érkeztek meg Gyöngyösre és a régi barokk minták alapján készültek el. Miután a sisakok a helyükre kerültek, egy toronykilátó is létrejött a déli toronyban. Lépcsőn is fel lehet menni a tetejére, ahonnan csodás kilátás nyílik Gyöngyösre és a Mátrára; remek fényképeket lehet készíteni az ablakokból. De én a csigalépcső helyett most a liftet választottam, mert hogy az is egy lehetőség.

A látogatóközpontban is sok infóval szolgálnakForrás: Travelo.hu / Gerencsér

A Szent Bertalan Plébániatemplom és a nagy GYÖNGYÖS felirat mellett elsétálva, a Szent Bertalan utca 3-as szám alatt találjuk a Szent Bertalan Vallásturisztikai Látogatóközpontot. Itt tudunk jegyet venni és kísérőt kérni a templomkilátóba, illetve a Kincstárba és a Lapidáriumba. Sőt, a látogatóközpontban egy finom kávét is ihatunk.

Elképesztő diorámák, videók és vulkánok

Gyöngyösi sétánk során láttuk azt a vasbeton szerkezetű épületet, mely az első ilyen építmény volt hazánkban 1910 körül és az egykori Honvéd Kaszinónak adott helyet. Ma közösségi házként működik. De elhaladtunk a Borpalota épülete előtt is, amit 1907-ben adtak át. Az épület alatt található pincészet ekkor 40 ezer hektoliter bor tárolására volt alkalmas. Ma is a város legnagyobb pincerendszere található a föld alatt.

Ferences Plébániatemplom és kolostorForrás: Travelo.hu / Gerencsér

Mivel fogyott az időnk, ezért a Ferences Plébániatemplomot és kolostort, ami a Barátok terén áll, és nagyon jól áll neki a korai tavaszi napfény, csak pár pillanatig tudtuk csodálni. Azt viszont megtudtuk róla, hogy a rendházat és a templomot a 14. század második felében kezdték építeni és írott források szerint a középkori gótikus együttes 1494-re készült el. Az épületeket a törökök 1526-ban feldúlták, de a ferencesek 1531-ben ismét újjá építették.

A Ferences Könyvtárat innen, az oldalsó kapun keresztül közelíthetjük megForrás: Travelo.hu / Gerencsér

A korábban említett 1917-es tűzvészben ez a templom is súlyosan megsérült, helyreállítását 1920-1937 között végezték. A templom északi oldalához csatlakozó ma is ép egyemeletes kolostort 1701 és 1727 között építették. A templom főbejárata melletti díszes kolostorkapun jutunk be déli traktusba. Itt az emeleten, ma is az eredeti helyén található a felbecsülhetetlen értékű Ferences Könyvtár. Az intézményben 16 000 kötetes ősnyomtatványokban gazdag anyag látható.

A Fő térről kiindulva, és végigsétálva a Kossuth Lajos úton kevesebb mint 10 perc alatt elértük a Mátra Múzeumot. A hajdani Orczy vadászkastély parkjának kapuját faragott oroszlánok védik, melyekről a legenda azt tartja, hogy amikor meghallják a déli harangszót, elmennek ebédelni - írta a Gyöngyös-Mátra.hu. Mi kicsit később érkeztünk a múzeumhoz, úgyhogy a távozásukat nem tudjuk megerősíteni, de azt igen, hogy kötelességtudón visszatértek őrködni.

Az ebédelő oroszlánok, már visszatértek a helyükre - a képre kattintva galéria nyílik!Forrás: Travelo.hu / Gerencsér

A kastély szép zöld parkjában találjuk hazánk legnagyobb, mintegy 430 centiméteres törzskerületű, törökmogyoró fáját (ágait ma már jócskán meg kell támogatni). A 2007-ben felújított kastély előterében a Mátraderecskén talált mamut hatalmas csontváza köszönti a látogatót, majd az alsó szinten vadászati, a felsőn helytörténeti kiállítást és egy interaktív élményteret találunk, ahol megtudhatjuk miként és mikor kerültek a csiga és kagyló fosszíliák a kastély padlózatát alkotó márványlapokba, és hogyan alakult és formálódott a Mátra domborzata.

Forrás: Travelo.hu / Gerencsér
Egy bájos rókaoduba is bekukucskálhatunk - a képre kattintva szép galéria nyílik!Forrás: Travelo.hu / Gerencsér
Varjúfélék egy rakáson - így jól összehasonlítható a méretükForrás: Travelo.hu / Gerencsér

A múzeum másik épületében, a modern Természettudományi pavilonban egy hatalmas épített fa gyökerétől a lombkoronájáig járhatjuk végig az épületet. Szintről szintre járva ismerhetjük meg a rendszertani osztályokat, méghozzá lélegzetelállító diorámákon keresztül. Az emlős, kétéltű, rovar, bogár és madár példányok olyanok, mintha megmozdulnának, mintha csak egy pillanatra álltak volna meg abban a helyzetbe, amiben éppen szemléljük őket.

Ennek a kiállításnak köszönhetően láthattam saját szememmel, hogy a kedvenc madaram, a holló mennyivel nagyobb, mint egy dolmányos vagy vetési varjú.

Érdekesség, hogy a pavilon legfelső szintjén egy működő méhkaptár is helyet kapott, melyből ki tudnak repülni a méhek az épületen kívülre. A pavilonnak van még egy másik része is, a növénykertként és élőállat-bemutatóként működő, kétszintes pálmaház. A 240 négyzetméternyi alapterületen trópusi, szubtrópusi növények körül több, ízeltlábúakat, kétéltűeket és hüllőket befogadó terrárium, valamint édesvízi akvárium, egy talajba süllyesztett kis, halasmedence és egy madárröpde is található.

A kastélykert is megér egy sétátForrás: Travelo.hu / Gerencsér

Ne lepődjetek meg ha beléptek ide, a páratartalom pillanatok alatt a többszörösére emelkedik. Utána azonban friss levegőt szívhattok a kastélykertben, ahol egy kis tavat is találtok hidakkal és egy hangulatos pavilonnal. Itt megpihenni remek zárása lehet egy jó múzeumi sétának.

Gyöngyösi cikkünk 2. részében elhagyjuk a várost és felfedezzük a környéket. Ellátogatunk többek között Farkasmályra, ahol szállást és jó borokat ajánlunk, valamint tovább megyünk Mátrafüredre és Parádsasvárra is, ahol felkeressük a Parádsasvári Üvegmanufaktúrát. Tartsatok velünk legközelebb is!