Forró gasztrotippek a dietetikustól a hideg idő ellen

Az ősz beköszöntével megérkezett a hűvös, borongós időjárás is. Ilyenkor jobban esnek az olyan ételek, italok is, amelyek hőmérsékletük és összetevőik révén is melegítik a testünket. Lássuk, mi az, amivel segíthetjük az egyéni komfortérzetünk fokozását az őszi bekuckózás időszakában. 

Az egyértelműen forró, de még élvezhető hőmérsékletű italok, ételek közé tartoznak azok, amelyek felpezsdítik a vérkeringésünket, enyhén emelik a pulzusunkat, s egy kicsit magasabb fokozatba kapcsolják a szervezetünket – egy normál határon belül. Valljuk be, azért nem mindig kedvező, ha hirtelen melegünk lesz, mert az ilyenkor jelentkező arcpír, elvörösödés, a meleg tapintatú bőr jelezhet allergiás reakciót is. Ilyen esetben fontos, hogy allergológiai vizsgálat is történjen annak kiderítésére, mi az az allergén, amelyet kerülni kell. Schmidt Judit, dietetikus segítségével, most összegyűjtöttük azokat a meleg és finom ételeket, italokat, amelyek az őszi és téli időszakban kedvező hatással vannak a szervezetünkre. 

A meleg italok jó hatással vannak szervezetünkre a bekuckózós őszi napokonForrás: Shutterstock/Copyright (c) 2021 Iryna Inshyna/Shutterstock. No use without permission./Iryna Inshyna

Meleg, forró italok

A bekuckózás alapkelléke egy csésze, bögre finom tea, ami akár koffeintartalmú, akár koffeinmentes is lehet. Az utóbbi időszak slágere a chai latte vagy a matcha latte, amelyekbe a teafű mellett tej is kerül. Persze nem lehet kihagyni a roham tempóban közelgő adventi vásárok kötelező kellékeit, a forró csokoládét vagy a forralt bort sem. Utóbbival azért csak óvatosan, mert ha vezetünk, ne hagyatkozzunk arra, hogy az alkohol elpárolgott a forralás során. Az új őrület pedig a sütőtökös ízű, pumpkin spice latte, ami kávéval vagy anélkül is igazi őszi finomság, és nem kell hozzá más, mint sütőtök, fahéj, szerecsendió, szegfűszeg és fahéj. 

A legfinomabb forró italok a hideg napokra: tea, forralt bor, forró csokiForrás: Shutterstock/Copyright (c) 2017 Rimma Bondarenko/Shutterstock. No use without permission./Rimma Bondarenko

Gyerekkorunk emlékeit idézheti egy meleg kakaó is, ha éppen arra vágyunk. A tejet is ma már számtalan alternatívára cserélhetjük az egyéni étrendünknek megfelelően. Bár a különböző növényi italok egyedi aromát kölcsönöznek a kakaónak, azért a fő ízvilág mégsem vész el. Arról se feledkezzünk meg, hogy a felsorolt italok nem kevés cukrot is tartalmaznak, s a sok kicsi sokra megy elve mellett a tél végére akár jelentősebb súlyfelesleggel is számolhatunk, ha sűrűn kortyolgatunk belőlük és ezekkel vészeljük át az esetlegesen jelentkező őszi-téli melankóliát. 

Tartalmas levesek

Bár a kellemesen pikáns, üdítő hatású leveseket szívesen kanalazzuk tavasszal és nyáron is,
azért mégis csak ilyenkor esik jól igazán egy gőzölgő levessel csillapítani az éhségünket, s némiképp a szomjunkat is. Hiszen a levesek is hozzájárulnak a napi folyadékszükségletünk fedezéséhez. Egy tartalmas leves kiválthat egy teljes étkezést is akár, különösen, ha gazdagon készítjük, sok zöldséggel, tésztával, rizzsel, galuskával, grízgombóccal, töltött tésztával, vagy felcsíkozott palacsintatésztával.

Az ősz slágere a sütőtökkrémlevesForrás: Shutterstock/Copyright (c) 2015 Alin Lyre/Shutterstock. No use without permission./Alin Lyre

A fűszerezésen is sok múlik, így egy kevés chili, curry, kurkuma, vagy gyömbér is fokozza a hatást. A november amúgy is elképzelhetetlen a sütőtökkrémleves nélkül. Emellé egy-két szelet pirítóst tálalva, máris kész a tökéletes őszi hangulat.

Csípős, fűszeres ételek

Ez az az időszak, amikor bátrabban kísérletezhetünk a különböző aromákkal, mivel a harmonikus ízek mellett a pikáns, csípősebb fűszerek az emésztésünknek, hangulatunknak is jót tesznek. Fontos persze, hogy reflux, fekélybetegség, gyulladásos bélbetegség, IBS esetén csak az egyéni érzékenység mellett alkalmazzuk az intenzívebb, irritálóbb hatású ízesítőket mint a chilit, tormát, borsot, wasabit, curry-t!

A csípős, fűszeres ételek is felpezsdítik a vérkeringéstForrás: Shutterstock/Copyright (c) 2016 Africa Studio/Shutterstock. No use without permission./Africa Studio

A gondosan összeválogatott étrend mellett is figyeljünk a meleg, réteges öltözködésre, hogy elkerüljük a megfázást, és több időt tölthessünk aktívan! Ha mégis fázunk, érdemes megmozgatni magunkat, akár egy túrával, így is termelünk annyi hőt és nem kevés endorfint, amivel jobb lesz a közérzetünk. Emellett már javában élvezhetjük a szaunaszeánszok időszakát, ahol a finom illatok mellett, kellemes forróságban pihenhetjük ki a hét fáradalmait. 

Szóljon hozzá
0 hozzászólás
Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek