Hogyan működik egy repülőgép WC-je 10 kilométeres magasságban?

Gyakran gondolkodsz azon, hogyan működnek a repülőgépek és miként mennek végbe az olyan folyamatok, mint a mosdó lehúzása? Nigel Jones repülőgép-technikai szakértő beavat a titokba és lerántja a leplet a mítoszokról és az emberi hanyagságból eredő problémákról.

A repülés megannyi rejtélyt tartogat - illusztrációForrás: 06photo/Shutterstock

WC-k az égben

A repülőgépek WC-jének vízzel történő öblítése a súlykorlátozás miatt nem lehetséges. Nem nagy ügy, helyette a repülőgépek levegőt használnak. A szabványos kiürítő rendszer a levegő nyomáskülönbségét használja a csésze kiürítéséhez egy olyan konstrukcióban, amelyet eredetileg James Kemper szabadalmaztatott 1975-ben.
A WC tartalmát is befogadó hulladéktartályok általában a repülőgép hátsó részében, de sok esetben az elején találhatók. Amikor megnyomjuk az öblítőgombot, a WC-tál alján egy szelep nyílik, amely összeköti egy alatta lévő csővel. Ez a cső – és a szennyvíztartály – nyomás alatt van, ami azt jelenti, hogy a szelep kinyitásával vákuum keletkezik, amely kiszívja, ami a tálban van.

Ahogy megnyomjuk a gombot, kinyitja a szelepet majd a szívóerő mindent kiszív. Ezután a szelep bezárul" – mondja Nigel Jones, a londoni Kingston Egyetem repülőgép-technikai szakértője, az Egyesült Királyság Királyi Repülőgépipari Társaság akkreditációs bizottságának tagja.

„Ez a vákuumhatás folyamatos amíg a repülőgép a levegőben van, csak nem halljuk, amíg ki nem nyitjuk a szelepet, és nem csatlakoztatjuk a WC-t a rendszerhez. Amikor azonban a repülőgép a földön van, a nyomáskülönbség nincs meg, ami azt jelenti, hogy a WC-öblítést egy szivattyú működteti, amely vákuumot hoz létre a tartályban. Ahogy a repülőgép a levegőbe emelkedik, és a tartályban a nyomáskülönbség megnő, a vákuum természetesen kialakul, és a szivattyú leáll" – fedi fel a titkot Jones.

Az utasszállítók illemhelyei teljesen másként működnek mint földi társaik - illusztrációForrás: Shutterstock.com

Na és a higiénia?

A WC-csészék teflonbevonatúak. „Így semmi sem ragad rájuk, és a nyomáskülönbség mindent nagyon gyorsan megtisztít" – mondja Jones.
A légitársaságok választják meg, hogy hány mosdót akarnak egy repülőgépen, és hová teszik őket. Jones szerint mérettől függően repülőgépenként van egy minimális szám, de a légitársaságok ezt a számot is túlléphetik, ha akarják.Természetesen a tartályt ki kell üríteni, amit a repülőtéri kiszolgáló járművek végeznek, amelyek elviszik a tartalmát feldolgozásra.

Ez egy 50 éves múltra visszatekintő, jól bevált folyamat. De vajon ez azt jelenti, hogy a dolgok örökké ugyanúgy maradnak? A Jamco egy japán vállalat, amely jelenleg 50%-os részesedéssel rendelkezik a repülőgép-wc-k piacán, már feszegette a határokat: nyolc légitársaság, köztük a JAL, az Al Nippon Airways és az Oman Air számára készített fedélzeti bidét. Ők vezették be elsőként a higiénikus, érintés nélküli öblítéseket és csapokat a Boeing 787-es repülőgépen.A vállalat szóvivője a CNN-nek így nyilatkozott: „A helyszűke, a biztonsági követelmények és a szigorú tanúsítványok miatt kihívást jelent az új technológiák bevezetése a repülőgépek belső terében, de folyamatosan keressük az új megoldásokat"

A repülőgépekben rengeteg kábel és cső fut - illusztrációForrás: aappp/Shutterstock

A „kék jég" mítosza

A kék jeget nem csak az Antarktiszon lehet megcsodálni, ugyanis így nevezik a repülőgépekből véletlenül kiömlő szennyvizet is. Jones szerint a repülőgépek soha nem ürítették szándékosan a légkörbe a WC-hulladékot, még a régi időkben sem.De ha szivárgás keletkezik az ürítőcsőben, a kiáramló folyadék automatikusan megfagy.
Ez régebben gyakoribb jelenség volt, viszont az 1980-as években olyan szabályokat vezettek be, amelyek megtiltják a felszállást, ha a repülőgépek WC-rendszerében bármilyen szivárgás van.
Balesetek azonban még mindig előfordulnak. 2021-ben a londoni Heathrow repülőtér közelében egy lakost „lefröcsköltek" ürülékkel. Ráadásul a melléktermék nem is volt fagyott, mivel a repülőgép még közel volt a földhöz, és nem fagyott meg.

A repülőgépek szándékosan nem ürítik a légkörbe a hulladékotForrás: Denis Belitsky/Shutterstock

Gyakori dugulási problémák

„Ez egy aprócska cső, mégis az emberek olyan dolgokat tesznek bele, mint például pelenkák, evőeszközök, üdítős dobozok. Ami az utasok ártalmatlannak tűnő kísérletének tűnik, az késleltetheti a járatot. „Napokig is eltarthat a javítás, mert rengeteg a csővezeték, és fel kell bontani, hogy megtaláljuk a dugulást" – mondja Jones. „Ha egy vagy két mosdó eldugul, a repülőgép nem száll fel, mert bizonyos számú működőképes WC-vel kell rendelkeznie".
Időről időre hallani rémtörténeteket a túlcsorduló vécékről. „Ez akkor fordul elő, amikor valaki eldugította, de elmulasztotta jelenteni. Így amikor legközelebb valaki használja, semmi sem megy le" – világít rá a problémára Jones.

(Forrás: cnn.com)

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek