Balesetet szenvedett egy Bécsbe tartó, Antonov Ruszlán típusú áruszállító

Kényszerleszállást követően balesetet szenvedett a Volga-Dnepr Airlines Antonov An-124-100-as típusú, eredetileg Bécsbe tartó áruszállító repülőgépe a novoszibirszki repülőtéren - adja hírül az airportal.hu. Az RA-82042 lajstromjelű repülőgép Szöulból indult, és Novoszibirszkben tervezett technikai leszállást.

A Volga Dnepr Airlines egyik AN-124-100-asa (illusztráció)Forrás: Flox Papa/commons.wikimedia.org

Az Aviation Safety Network adatlapja szerint a repülőgép kettes számú (bal szárnyon a törzshöz közelebbi) hajtóműve a repülőtér 25-ös jelű futópályájáról végrehajtott felszállás közben meghibásodott. A hajtómű elülső része teljesen levált, az erőforrásból szétrepülő törmelékek súlyos károkat okoztak a repülőgép törzsén, a bal szárny belépőélén és az orrsegédszárnyon. A hajtóműből nagy mozgási energiával kiszakadt darabok egy része átszakította a repülőgép törzsét és volt amelyik a géptest túloldalát is.

A Ruszlán személyzete az azonnali visszafordulás és kényszerleszállás mellett döntött, majd alacsony magasságon végrehajtott éles fordulóval visszatért a repülőtérre. Az An-124-es a kényszerleszállást követően túlfutott, és a hóval borított területen állt meg. A Ruszlán orrfutóműve becsuklott vagy kiszakadt a helyéről. A helyszíni fotók és az első hírek tanúsága szerint tűz nem keletkezett, és a fedélzeten 14 fő közül sem sérült meg senki. A hajtóműről leszakadt nagy méretű törmelék a földre zuhanva viszont a környező épületekben is károkat okozott.

Később az AVHerald tudósítása szerint a repülőgép kapitánya egy interjúban azt nyilatkozta, hogy a felszállást követően, közvetlenül a futóművek behúzása után, de még a felszálláshoz kiengedett fékszárnybeállítások mellett, 300 méteres (1000 láb) magaságban a 2-es számú hajtómű felrobbant. A szétrepülő törmelék sérülést okozott a repülőgép elektromos kábeleiben, a fedélzeten megszűnt az áramellátás, minden elektromos rendszer és műszer leállt. Működésképtelenné vált a rádió, a fékrendszer és a sugárfordító is. A pilóták nem tudtak kapcsolatba lépni a légiforgalmi irányítással sem.

Ennek ellenére a repülőgép irányítható maradt, és a személyzet a alacsony magasság és sebesség ellenére, és szűk fordulókkal is be tudott helyezkedni a kényszerleszálláshoz a 25-ös jelű futópályára. A repülőgép végül biztonságosan földet ért de a túlfutás elkerülhetetlen volt a fékek, áramlásrontó lapok és a sugárfordító működésképtelensége miatt.

 

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek