Jégbarlangok és lélegzetelállító szakadékok birodalma: Dachstein

Túrázás a jégbarlangban, 400 méteres szakadék fölé nyúló stégek, fantasztikus kilátás a világörökségi Hallstattra és életreszóló élmények várnak minden korosztályt a Dachstein északi oldalában.

A Dachstein egy közel 3000 méteres csúccsal is rendelkező hegymasszívum, amely Salzkammergut tájegységben található Salzburg, Felső-Ausztria és Stájerország tartomány találkozásánál. Ha a régióban nyaralunk, mindenképp érdemes Hallstatt városa után még pár kilométert utazni, és felvonóval a tó fölé emelkedni.

Dachstein, 5 Ujj kilátóForrás: Kovács Marcell

Hallstattot elhagyva 5 kilométer múlva érkezünk meg Obertraun településre. Itt egy jobb kanyarral térünk rá arra az emelkedős útra, amely egyenesen a csúcsra vezető felvonó alatti ingyenes parkolóhoz vezet. Az egész napos programhoz érdemes az all inclusive jegyet választani, így biztosan lesz lehetőségünk mindenre, amihez kedvünk támad. A felnőtt jegy 60 euróba kerül, de természetesen van lehetőségünk családi jegyet is vásárolni, ha gyerekkel érkezünk. Maga a hegy és az összes látnivalója is maximálisan gyerekbarát, szóval könnyedén teljesíthető bármilyen korosztálynak.

Hallstatt, AusztriaForrás: Julius Silver/pixabay.com

A jégtemplomok barlangja

A kabinos felvonónak (amelyben egyszerre 30-35 ember is elfér) három állomása van. Az elsőn két egzotikus barlangot, az óriás jégbarlangot (Rieseneishöhle) és a mammutbarlangot (Mammuthöhle) fedezhetjük fel. Előzetes információink alapján az Alpok természeti kincsei közé tartozó jégbarlangot érdekesebbnek találtuk, így errefelé vettük az irányt (kb. 15 perc könnyű séta a megállóból).

Dachstein, JégbarlangForrás: Shutterstock/2019 Brendan Riley

Készüljünk fel, a barlangban rettentő hideg van, mindenképpen vigyünk magunkkal meleg öltözéket! Egy nagyjából egy órás vezetett túra keretében gyönyörű jégtemplomokat, gleccsereket, különböző jégalakzatokat nézhetünk meg, a legszebbeket a Trisztán csarnokban, a Nagy jéghegység és a Jégpalota nevű termekben találjuk. A barlangból kiérve gyönyörű kilátásban van részünk a környező hegyekre és tavakra!

Az 5 Ujj kilátó

A jégbarlang után a felvonó második szakaszával már közel 2000 méter magasra emelkedhetünk. Itt már havas foltokkal is találkozunk a rekkenő hőség és a tűző napsütés ellenére. Közvetlenül a felvonó állomása melletti hüttében elfogyasztott ebéd után a leghíresebb kilátó felé vesszük az irányt. 20-25 perc gyaloglás után érkezünk meg az 5 Ujj kilátóhoz (5finger), amelyet azért neveznek így, mert egy nyitott tenyér 5 ujjára hasonít.

Dachstein, 5 Ujj kilátóForrás: Kovács Marcell

A 400 méter mély szakadék fölé nyúló 5 stég egyenként 4 méter hosszú, és lenyűgöző panorámát nyújt a környező tájra, Hallstattra, és a Hallstatti-tóra. Egyedül a középső „ujj" van lezárva, ezt kizárólag bázisugrók használhatják időnként. A stégek alja teljesen üvegből készült, így semmi nem takarja el a kilátást a szakadék mélye felé. A kilátóra külön már nem kell jegyet vennünk, de számolnunk kell azzal, hogy tiszta időben nagy a tömeg, így várnunk kell, hogy valamelyik „ujjra" ráállhassunk.

Az 5 Ujj mellett található a Világörökség spirál (Welterbe Spirale), ahol szintén fantasztikus táj tárul elénk. A kilátóban táblák jelölik, hogy az egyes világvárosok hány száz, vagy akár ezer kilométerre találhatóak Dachsteintől. A 2000 méteres magasságból jó időben rengeteg ejtőernyőst láthatunk a Hallstatti-tó felett. Ha érezzük magunkban a bátorságot, oktató segítségével akár egészen kezdőként is kipróbálhatjuk ezt az extrém sportot.

A Dachstein csúcsára szállító felvonóForrás: Shutterstock/2018 Andrei Bortnikau

Innen visszasétáltunk a hüttéhez, és ellenkező irányba indultunk a Dachstein cápája felé. Előzetes elvárásaink nem voltak ezzel kapcsolatban, de utólag elmondható, hogy a szobor inkább a gyerekeknek lehet élmény, akik belemászhatnak az állat szájába.

Forrás: Shutterstock/ 2020 Eva Pruchova

A felvonó második szintjén eltöltött hosszú órák után úgy döntöttünk, hogy a legfelső szintre már nem megyünk fel, ahol kialakított turistalátványosságok már nincsenek, itt „csak" túrázni van lehetősége a látogatóknak. A Dachsteinen csak pozitív élményekkel gazdagodtunk, az időjárással is szerencsénk volt. Aki szereti a hegyeket, a gyönyörű panorámát, korosztálytól függetlenül érdemes ellátogatnia egyszer ide.