Biodóm, űrbázis vagy önálló város – ilyenek a modern repülőterek

Egyre több reptéren érzi úgy magát az utazó, mintha egy önálló városba csöppenne. Törekszenek is erre a tervezők; elkülönített funkciójú zónákkal, a kényelmet középpontba helyező szolgáltatásokkal, gasztronómiai és vásárlási élményekkel csábítva.

Az utóbbi időben talán Berlin új reptere kapta a legnagyobb figyelmet. Többéves csúszást követően 2021-ben nyílt meg a Willy Brandt egykori német kancellárról elnevezett Berlin-Brandenburg nemzetközi repülőtér. Az új komplexum alapterülete 326 000 m2, az üzemeltetők évi 27 millió utas fogadására számítanak, így már a tervezés is komoly logisztikai kihívást jelentett.

BER - Berlin Brandenburg AirportForrás: ©Ekaterina Zershchikova/Flughafen Berlin Brandenburg GmbH/BER - Berlin Brandenburg Airport/Facebook

A városléptékű projekt tervezői a repteret egyetlen egységes rendszerként értelmezték. Rendkívül egyszerű és praktikus a 118 utasfelvételi pulttal rendelkező, 220 m hosszú és 20 m magas, lenyűgöző üveghomlokzattal ellátott csarnok, amelynek teljesen egységes a vizuális megjelenése a színektől az anyagokon át a bútorokig.

Athén egyetlen nemzetközi repterén az évről évre növekvő utasforgalom miatt elkerülhetetlenné vált a kapacitások bővítése. A munkálatok során a legmodernebb technológiákat alkalmazták, a meredek szögben záródó kubus főhomlokzatát például zsalus szellőzőnyílások sorával tették különlegessé. A szemből és oldalról más-más képet mutató felület ráadásul egyedi megvilágítást kapott, így éjszaka mintegy világítótoronyként szolgál a leszálló gépek számára.

Komplett átalakítást és rekonstrukciót követően nyílt meg nemrégiben a New York-i LaGuardia Airport B terminálja. A gigaberuházás során fokozatosan az egész légikikötő megújul, hogy végül minden részletében 21. századi élményt kínáljon az utasoknak. Az LGA lendületes kontúrjával egyértelműen progresszív építészeti formanyelvet követ, felépítésében azonban szakít a jelenlegi sztenderdekkel.

New York-i LaGuardia Airport BForrás: © Jeff Goldberg/Esto/LaGuardia Airport/Facebook

A gépekhez vezető kapuk ugyanis nem a központi épületben találhatók, hanem két – kissé távolabb lévő – „szigeten", ahova fedett gyalogos átjárókon juthatnak el az utazók. A hidakat olyan magasra építették, hogy alattuk zavartalanul mozoghatnak a gépek. Az sem megszokott, hogy az érkezés és az indulás szintjére ugyanolyan figyelmet fordítottak, sőt a hatalmas épületben kiállításokat, művészeti programokat is rendeznek.

Szingapúrban 4,5 év alatt készült el a 5-5 föld alatti és felszín feletti szinttel rendelkező Jewel komplexum. A Changi reptéren található üvegkupolás építmény fő attrakciója a 4 hektáros esőerdő, a 40 m-es magasságból lezúduló vízesés, a kilátóhíd, a sövénylabirintus és a kalandpark. Az egyes terminálokon Toszkánát idéző napraforgóliget, valamint kaktusz-, pillangó- és orchideakert fogad.

Szingapúri reptérForrás: Shutterstock

 

Forrás: Lakáskultúra

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek