Mégis lehet élet a Földön kívül? Lehetséges nyomokra bukkantak a kutatók

Egy nemzetközi csillagászcsoport bejelentette legfrissebb felfedezését, miszerint találtak egy ritka molekulát a Vénusz felhőiben. Foszfint a Földön csak iparilag állítanak elő, valamint oxigénszegény környezetben élő mikrobák termelik.

Csak illusztrációForrás: Shutterstock.com

A csillagászok régóta feltételezik, hogy a Vénusz nagy magasságba nyúló felhőiben mikrobák élnek, már csak azért is, mert a magaslégkörben lebegve elkerülhetik a felszínen perzselő hőséget, ugyanakkor el kell viselniük a rendkívül savas környezetet. A kutatók által felfedezett foszfin tehát arra is utalhat, hogy ilyen földönkívüli lebegő életformák élnek a Vénusz körül.

„Amikor először pillantottuk meg a spektrumban a foszfinra utaló jeleket, megdöbbentünk!" – mondta el a kutatócsoport vezetője, az Egyesült Királyságbeli Cardiff Egyetemről. A foszfin nyomaira a James Clerk Maxwell Távcsővel folytatott megfigyelések ideje alatt bukkantak. A távcső Hawaii szigetén a Kelet-Ázsiai Obszervatóriumban működik.

Az egész megfigyelés érdekessége, hogy a felfedezés megerősítéséhez szükség volt még a chilei Európai Déli Obszervatóriumban működő rendkívül érzékeny Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) mikrohullámú rádiótávcső-hálózat 45 antennájára is. Mindkét műszer az egy milliméter körüli hullámhossztartományban figyelte meg a Vénuszt – olvasható a Nationalgeographic.com oldalán és a Csillagaszat.hu összefoglalójában.

Ha vannak biokémiai folyamatokat működtető mikroorganizmusok a Vénuszon, azok bizonyára nagyon különböznek földi társaiktól, de ettől még lehetnek a légköri foszfin forrásai.

A méréseket elvégző csoport kutatói az Egyesült Királyságból, az Amerikai Egyesült Államokból és Japánból érkeztek. Eredményeik szerint a foszfin csak rendkívül alacsony koncentrációban van jelen a Vénusz felhőiben; egymilliárd molekula között mindössze húsz található belőlük.

A megfigyelésekkel később kiderítették, hogy ezt a koncentrációt a bolygón zajló természetes, nem biológiai folyamatok, mint amilyen a napfény hatása, a felszínről kivetődő ásványok, a vulkanikus tevékenység, vagy a villámlás nem képesek produkálni. Ezek a nem biológiai folyamatok a megfigyelt mennyiségnek legfeljebb a tízezred részéért lehetnek felelősek.

A cikk szerint a kutatók meg vannak győződve arról, hogy felfedezésük jelentős, hiszen már kizártak számos, a foszfin keletkezésére vonatkozó alternatív lehetőséget. Ugyanakkor azt is elismerték, hogy még rengeteg munkára lesz szükség ahhoz, hogy igazolják, van élet a Vénuszon.