Az Óbudai Gázgyár, ahol a munkások légszeszt termeltek, éltek és állatot neveltek

    Csoportunk vezetője, a Beyond Budapest egyik idegenvezetője és társtulajdonosa szerint az elmúlt időben jócskán megnőtt az Óbudai Gázgyárról olvasható cikkek száma. Mikor 3-4 éve információt keresett a területről, alig talált valami használhatót, manapság viszont gomba módjára szaporodnak a gyárterület különböző arcait bemutató anyagok. Néhány napja mi is megnéztük a gázgyár jelentősebb részeit, a gyári közösséget, a lakóövezetet, és persze a gyár négy, szépen felújított tornyát is. Csatlakozzanak hozzánk egy budapesti sétára!

    Öt éven keresztül, 2004 és 2008 között szinte minden második nap elrobogott az Óbudai Gázgyár három lerobbant tornya előtt a Budapest-Esztergom utat bejáró személyvonat, amellyel legtöbben Piliscsabára, az egyetemre igyekeztek. Mi is ezerszer megbámultuk róla a gázgyár kitört ablakait és a hiányzó óralapot.

    A víztorony és a két kátrány-torony még a felújítások előtt, ahogy azt a vonatból is láttuk éveken keresztülForrás: Wikipedia.org / dino / CC BY 2.5 hu

    Kalandos fotózásokat, videóforgatásokat képzeltünk el a területen; hogy milyen jó lenne ott körbenézni, közelebbről látni a nagyon réginek tűnő tornyokat. És az ábrándozás közben folyton attól féltünk, hogy a következő napon már nem lesznek ott. Hogy csak kőtörmelék marad utánuk. Szívfacsaró érzés volt, mintha a mindennapjainkból szakítanának ki egy darabot.

    Akkor még csak távoli szemlélői voltunk a területnek, tornyoknak, nem tudtuk, hogy körülöttük egy teljes, „város a városban" jellegű közösségi kialakítás működött, vagy hogy milyen veszélyes anyagokat rejt a föld mélye. Ahogy azt sem tudtuk, hogy 2020 nyarán a saját szemünkkel fogjuk látni a felújított, megmentett víztornyot és a mellette álló három kátrány-tornyot. De elérkezett az idő, ide értünk, és egy vezetett sétán, bő három órában bejártuk a területet.

    Mielőtt besétálnánk a kolóniára...

    Sétánk találkozója az óbudai Sujtás utcai buszmegálló volt, ahonnan rögtön be lehet fordulni a Gázos utcára, a Gázgyári lakótelepre. De mielőtt túravezetőnk bemutatta volna hogyan is működött ez a kolónia, mesélt egy két érdekességet a területről és a gyárról, amit nem véletlenül neveztek gondoskodó gazdának.

    Indulhat a túra...Forrás: Fillinger / Travelo.hu

    Az Óbudai Gázgyár az Újpesti vasúti hídtól délre található, és egy 27 hektáros területen, majdnem egy háromszög alakot formáz. Ez a terület, amikor kijelölték, a város peremén volt, és a döntést nagyban befolyásolta a nyersanyagok vasúti és vízi szállítása a Dunán. Mivel a 20. század elejétől kezdve a gázfogyasztás egyre nőtt a városban, ezért 1908-ban a főváros úgy határozott, hogy légszeszgyárat hoznak létre Óbudán.

    A terveket Weiss Albert, egy elismert zürichi gázgyáros, Bernauer Izidor világítási igazgató, valamint Schön Győző mérnök készítették, és két éven belül be is fejezték. A gyár építése 1910-ben kezdődött. Először a Duna-parti védművet készítették el, majd a vasút iparvágányai és a közutak következtek. A gyár épületeinek és gépeinek nagy része már 1913-ban készen állt a termelésre, októbertől ez fokozatosan el is kezdődött, azonban a hivatalos megnyitót csak 1914. június 13-án tartották.

    Ez csak egy kis részlete a gépezeteknekForrás: Romoda Klára / Travelo.hu

    A gyár a maga idejében nagyon korszerű volt, a legjobb technológiával működött, és napi 250 ezer köbméter gázt termelt. A Sulzer által gyártott dízel-aggregát, ami az első világháború alatt biztosította a villamosáramot Óbuda lakosainak, még ma is működőképes. Ha elindítják, 180 fordulat/perc-nél 800 LE teljesítményt ad le, és 110 voltos egyenáramot termel.

    Végre a tornyok közelébe értünkForrás: Fillinger / Travelo.hu

    Ahogy a Régi Gázgyár, vagyis a műemlékvédelem alá helyezett épületek és a négy torony irányába sétáltunk, azt is megtudtuk, hogy a gáz mellett egyéb melléktermékeket is előállítottak a gyárban. A beérkező nyersanyagok szinte minden részét hasznosították és feldolgozták: a légszesz mellett kokszot és kátrányt is gyártottak. A légszeszt a víztoronyban tárolták, a kátrányt pedig a ma is bejárható kátrány-tornyokban, ahol gravitációs úton szétválasztották a könnyű és az útépítéshez használt nehéz kátrányt.

    A négy torony a séta során teljesen bejárható. Kiépítették bennük a lépcsősorokat, így a víztoronyban például egészen az órákig felsétálhatunk. A három kátránytorony medencéjében pedig akár varázsigéket vagy vasárnapi ebédrecepteket is suttoghatunk, de bármilyen halkan is tesszük ezt, arra számítsunk, hogy a másik oldalon azt valaki meghallja.

    Olyanok belülről, akár egy katedrális - A további képekért kattintsanak!Forrás: Fillinger / Travelo.hu

    Miután a főváros átállt a földgáz használatára, a gázgyárra már nem igazán volt szükség. A tervezett, 1980-as teljes bezárás helyett azonban csak négy évvel később csukták be végleg a kapukat, mégpedig azért, mert az energiaválság miatt kellett az itt termelődő koksz. Ettől az évtől kezdve a területen csak adminisztratív munkát végeztek, majd végül teljesen elhagyták.

    2020-ra pedig csak azok az épületek maradtak meg, melyek műemléki védettséget élveztek, illetve az a több mint 40-féle mérgező anyag, ami még mindig a talajban szivárog, mivel a légszesz föld feletti szállításán kívül, minden más a föld alatti csövekben csordogált.

    Nem csoda, hogy a területre csak vezetővel lehet belépni...Forrás: Fillinger / Travelo.hu

    Az egykori gyárterület déli részében – ahol a mérgező földet kitermelték, és a helyén egy négy emelet magas mélygarázs bújik meg – a Graphisoft Park kapott helyet. Tehát ha részt veszünk egy ilyen sétán, akkor szép lassan átsétálhatunk a múltból a jövőbe. A még megmenthető gyári épületeket ezen a területen felújították és irodaházakká alakították, amelyek között modern üveg-acél házak, egy vízesés és egy tó, valamint egy szép park kapott helyet.

    A gyárterületen megelevenedett Wekerletelep

    Amint már említettük, a Sujtás utcából nyíló kapun át juthatunk be a Gázgyári Lakótelep I. és II. csoportjára, ami végül az U-alakú III. csoportban végződik, ahol a lakótelep saját óvodáját találjuk. Az egész olyan, mintha egy kisebb falut rendeztek volna itt be, ahol kert és szükséglakás is található.

    Az II. csoport lezárása, a szükséglakással szembenForrás: Fillinger / Travelo.

    Erre a kertvárosi jellegű megoldásra azért volt szükség, mert azok, akiket ide toboroztak dolgozni a gyárba, elsősorban vidékről érkezett emberek voltak, és drasztikus változás lett volna számukra, ha teljesen kiszakítják őket a fás-kertes környezetből. Így adódhatott, hogy a kis belsőkertekben volt, aki nemcsak növényeket termeszthetett, hanem egy-két csirkét, sőt néha még disznót is nevelhetett. Ezt a külső területet, munkástelepet Balogh Lóránd tervezte; és bár nem jelzik hivatalosan, de az épületek díszítése, az egyen zöld spaletták, a belső falépcsős szerkezetek, a fából készült homlokzatok erősen emlékeztetnek Fleischl Róbert stílusára, aki Kós Károly irányításával a 19. kerületi Wekerletelepet tervezte és építette 1908-tól 1914-ig.

    Ez a terület akkoriban még peremvidéknek számított, de így is lemodellezte a főváros legfontosabb pontjait: volt benne posta, rendőrőrs, patika, óvoda, trafik, alsósoknak iskola, orvosi rendelő, bolt, hentes, pékség, fodrász, borbély, és még cipészműhely is. Ma a gázgyár kapujánál még mindig működik az Almási Balogh Lóránd idősek klubja és az épület túloldalán lévő tekepálya is. A Fővárosi Gázművek Rt. Művelődési Központja melletti szabadtéri színpadon pedig állítólag a '90-es években Szandi lépett fel utoljára.

    Sajnos ez az intézmény már nem műveli tovább a közt - További fotókért kattintsanak a galériára!Forrás: Fillinger / Travelo.hu

    Ahogy a séta közben is láttuk, a „külső" telepen a házak alapterülete sokkal kisebb volt már akkor is, mint a tisztviselőtelep házai, de a fürdőszobán kívül (három lakásnak volt csak saját fürdője, a többieknek közös tusolóban kellett tisztálkodniuk), minden más szükséges ellátást megkaptak. Volt világítás (eredetileg gázzal, majd villannyal világítottak a '30-as évektől), volt angol WC, és minden lakásba bevezették a gázt.

    Ma ha arra sétálunk, láthatjuk, hogy sok házban továbbra is megmaradt a falépcső és a régi, zöldre festett, egyenként díszített spaletták, a hátsókertek pedig kibővültek; még szőlőlugasokat is láttunk az utunk során. A csöndes, egyfajta „mintatelepnek" számító lakóövezetben természetesen voltak szabályok a külcsínre vonatkozóan is, ennek köszönhető talán az is, hogy végül 2020-ra ilyen állapotban megmaradt az egész.

    A lakótelep III. csoportjának házai, nem messze a fürdőháztól, ami ma már szintén lakóépületForrás: Fillinger / Travelo.hu

    De a lakótelep nem csak ebből az egy részből áll: területileg és építészetileg is két részre osztható: a bemutatott „külső" munkástelepre és a „belső" tisztviselőtelepre, mely a gyárterület déli részén található, a Graphisoft Park végénél, az Almási Balogh Lóránd utcában. Az utca házainak tervezője Reich Kálmán volt, aki úgy tervezte meg az épületek számozását, hogy a 13 ház közül középen álljon a legmagasabb rangú tisztviselőé, és két oldalról mellette pedig a hozzá rangban legközelebb állók lakásai.

    A tisztviselőtelep házaiban kandalló és parketta volt, ma viszont már sok csak nyárilakként szolgálForrás: Fillinger / Travelo.hu

    Ha ezek után kedvet kaptak, és saját szemükkel is elmennének megnézni a Gázgyár lakótelepeit és tornyait, akkor ezt augusztus 8-án, szombaton önök is megtehetik egy olyan gyalogos túra során, mint amire mi is jelentkeztünk; illetve egy későbbi, augusztus 14-i időpontban biciklire pattanva is bejárhatják a területet. Túravezetőnk elmondása szerint mindkét változat ugyanazt a területet járja be, csak a biciklisnél kicsit gyorsabb a haladás, és a végére beférhet még egy közös sörözés is.

    Források: BeyondBudapest; Kitervezte.hu; Greenpeace.org

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!