Egyhetes útra két tonna sült krumplit is betáraznak a tengeren úszó óriáskonyhák

A hajó szóval talán visszaadni sem lehet az óceánjárók méreteit, és egyáltalán azt a lenyűgöző és tiszteletet parancsoló látványt, ahogy a tengereket, óceánokat szelik, vagy ahogyan megpihennek egy tengerparti kikötőben sok emelet magasságban tornyosulva a part felett. A Royal Caribbean Cruises legnagyobb hajóinak hossza például 360 méter. El tudják képzelni hány ember fér el ekkora monstrumon? És azt, hogy mennyi élelmiszert kell elraktározni az ellátásukhoz?

Ma már több, világszerte ismert társaság extrábbnál extrább hajói és körútjai között válogathatunk. A Carnival, a Norwegian, a Holland-America és a Princess a legismertebb hajós cégek, de közülük is kitűnik a Royal Caribbean Cruises, amely a legnagyobb flottával büszkélkedhet, és ezzel jelenleg a legnagyobb hajótársaságnak számít a világon. Az anyacég 1968 óta működik, központjuk Floridában található. 2016 nyarán mi is megnézhettük a gigantikus Harmony of the Seas hajójukat a Földközi-tengeren, a következő nagy dobásuk Symphony of the Seas néven pedig két évre rá, 2018-ban indult első útjára.

A tengeren úszó komplett városok, pontosabban luxus nyaralóhelyek fedélzetén egymást érik a csillogó-villogó üzletek, kaszinók, szórakozóhelyek és bárok. A tengerjáró gigászokon szinte eltűnnek a több emelet magas színház- és mozitermek, de nem jelent akadályt egy bonyolult díszletű, hatalmas belteret megkívánó Cirque de Soleil előadást sem megtartani.

Forrás: kees torn / Wikipedia

Ne gondoljuk, hogy egy ilyen hajón minden kicsit kisebb méretben van lemodellezve, mint mondjuk Las Vegasban az Eiffel-torony – szó nincs erről. A többemeletes plázák és fitnesztermek, a sportpályák, az úszómedencék, sőt a kanyargó óriáscsúszdák is mind-mind a szárazföldön ismert méretekben vannak jelen a hajókon.

Komplett vásárcsarnok úszik a vizen

A sok ezer vendég és az őket kiszolgáló dolgozók étkeztetése hatalmas feladat, olyan kihívásokkal, amelyekre elsőre nem is gondolnánk. Mi például a Harmony of the Seas fedélzetén abban a ritka szerencsés helyzetben voltunk, hogy bepillanthattunk a konyhai kulisszák mögé is.

Képzeljenek el egy minden földi jót felsorakoztató, tágas piacteret a hajón. Több tíz méteren át lehet sétálni a svédasztal különböző egységei között, a pultok egzotikus gyümölcsöktől színesek, illatoznak a frissen sütött pékáruk, kívánságunk szerint készítik el nekünk a rántottánkat, de még sült húsok közül is választhatunk reggelire.

Egy luxushajón lehetetlen egy-két nemzet ízlésére belőni a svédasztalt, hiszen a világ minden tájáról utaztatnak turistákat. A legtöbben édes vagy sós friss pékárut, tojást és müzliféléket reggeliznek, de a kontinentális reggeli szortimenttel közel sem elégedett minden vendég. A japánoknak miso levest, az angoloknak a jól ismert babos-szalonnás nagyreggelit, de pl. philly cheesesteak szendvicset és többféle sült krumplit is kínálnak.

Reggeli a négyzetenForrás: Youtube

A tejtermékek közül pedig kifejezetten időigényes lehet választani: külön pultja van a hagyományos és a diétás termékeknek, legyen az zsírcsökkentett, laktózmentes, vitaminokkal feltuningolt vagy ízesített. Összesen mintegy negyvenféle pékárut sütnek, és több mint száz tésztaféle készül a hajókon. HOgy hogyan lehet ezt a rengeteg élelmiszert tárolni úgy, hogy az úszó monstrum tucatnyi éttermében és bárjában folyamatosan elérhetőek legyenek, és ne legyen foghíjas a kínálat mondjuk az egy héttel későbbi kikötés előtt? Máris eláruljuk.

5000 szék, 340-féle bor, két és féle tonna bacon

A Harmony of the Seas mintegy 227 ezer tonna körüli súlyt mozgat meg a tengeren. A hajótársaság rekordere 6360 embert képes vendégül látni, telt ház esetén a személyzet 2164 tagot számlál, de egyes utakon akár 2300 főre is rúghat ez a szám. A teljes személyzetnek majdnem a fele, körülbelül ezer ember dolgozik a konyhákon, felszolgálóként vagy pultosként. 4908 szék várja a vendégeket az éttermekben, azaz egy időben a teljes utazósereg 77%-a leültethető a hajón.

Sürgés-forgás az óceánjáró konyhájábanForrás: Youtube

A kínálat lenyűgöző: összesen 120-féle gyümölcsöt és zöldséget kóstolhatunk a különböző fogásokban a fedélzeten, 340-féle bort és 40-féle sört kínálnak. De még ezt is lehet fokozni olyan felfoghatatlan adatokkal, mint a 100 tonna élelmiszer, amit egy hétre pakolnak a hajó gyomrába. Vagy a több mint két tonna narancs és majdnem két tonna ananász, amelyek egyetlen hét alatt fogynak el a hajóról. A narancs persze számos ételhez és italhoz szükséges, de pontosan ugyanilyen mennyiségű sült krumpli és még több (2,4 tonna) bacon is elfogy ugyanennyi idő alatt! Felfoghatatlan mennyiségű, majdnem 7 tonna marha-, 4 és fél tonna csirkehúst, valamint több mint egy tonna lazacot szolgálnak fel a hajón hét nap alatt.

Minden a hajón készül frissen, melegen, ropogósan

A logisztikáról még a szárazföldön kell gondoskodni, hiszen ott kell feltankolni. A vízen már nincs lehetőség ezt-azt utána rendelni, mint ahogy azt bármelyik hagyományos étterem teheti, ha éppen kifogyóban van az alapanyag. A nagy titok – a sok más logisztikai trükkjük mellett – az, hogy amiből csak tudnak, nem előre előkészített, félkész vagy előrecsomagolt ételeket visznek fel a hajóra.

Pedig logikus volna előre kelesztett, megformázott pékárukat mélyhűtött állapotban bevinni a hajóra, és aztán csak kisütni a konyhán. A félkész áruk azonban sokkal több helyet igényelnek – és szemetet termelnek –, ezért inkább a lisztet, a tojást és a többi alapanyagot is felviszik az élelmiszerraktár-térbe, és helyben, frissen készítik el a fogásokat.

Egy tengeri fogás az óceánjáró Jamie's éttermébenForrás: Royalcaribbean.com

Így is egy hét alatt csak lisztből majdnem 6 tonna, tojásból 60 ezer darab kerül fel a hajóra. És még egy nehezen felfogható adat: 479 314 gallon víz fogy el egyetlen nap alatt, tehát 24 óra alatt körülbelül 1 millió 800 ezer liter friss vizet használ el a konyha, és fogyasztanak el az emberek különböző formában.

Jamie Oliver olasz éttermétől a luxus hotdogosig

A hajókon több különleges étterem is működik. A Harmony of the Seas például nyolc ilyen helyet kínál, amelyek napi kínálatában minimum 200 különböző fogás szerepel. Ha a neves séfek védjegyezte prémium éttermekben szeretnénk enni a hajókon, általában plusz pénzt kell fizetni: fejenként 5-25 dollárt, és ugyanúgy kell asztalt foglaltatni és betartani az étterem által meghatározott dress code-ot, mintha szárazföldön lennénk.

Vacsora Csodaországban

A hajó egyik éttermében, a Wonderlandben azonban nem csupán egy fantázianév a Csodaország. A teljes enteriőr Alíz Csodaországába repít, ahol elhajlított kanalakat, különös alakú tányérokat és különböző méretű poharakat találunk, de még az étlap felfedéséhez is egy kis mágia vezet: itt ugyanis a vendégnek kell láthatóvá "festenie" azt egy ecsettel.

Persze, mindannyian jól ismerjük a nagyon kitalált, tematikus éttermek szokásos gyengéjét: amikor a dekoráció és élményelemek mellett háttérbe szorul a felkínált ételek minősége. Na, erről itt szó nincs. A menő tányérokon tálalt, kísérletező fogások játékossága tökéletesen illik az elvarázsolt térhez, és tényleg mindent a luxushajók konyháinak elvárható színvonalán tálalnak.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek