Buja növényzet kelti életre a szovjet idők fürdővárosának romjait

    Színes virágok, szélben himbálózó növények lepték el a grúz Tskaltubo fürdővárosában a valaha élettel teli, mára üresen álló grandiózus épületek romjait. Bár a videókon látható felvételek a megtévesztésig valósághűnek hatnak, valójában digitális manipulációról van szó. Az épületek ma meglehetősen rossz állapotban vannak, némelyiküket a felvételek készítése óta már le is bontották, és virágok sem nőnek a falaik között. A digitális utómunkálatoknak köszönhetően azonban újra élet van bennük, még ha nem is egészen olyan, mint fénykorukban, amikor egészségturisták tömkelege töltötte meg falaikat.

    A The wild within, azaz A vadon belül című művészeti projekt az idő múlásának témáját dolgozza fel a növekedés és a hanyatlás összefüggésében és a kanadai-holland művész Ryan Koopmans és a svéd digitális művész Alice Wexell közös munkája, olvasható Koopmans honlapján.

    A grúziai Tskaltubo fürdővárosát a Szovjetunió riviérájaként tartották számon. Luxus szanatóriumai és számos betegség gyógyítására alkalmas terapeutikus forrása miatt a '40-es és a '80-as évek között kedvelt célpontja volt az egészségturistáknak. De amikor a Szovjetunió felbomlott, az épületek kiüresedtek és hanyatlásnak indultak. A grandiózus épületek padlóit felszedték és tüzifának hordták el, a fémeket ócskavasként értékesítették. A város mára inkább dekadens hangulatáról híres, üresen álló fürdőiről egy korábbi cikkünkben mi is írtunk

    Koopmans évekig látogatta Tskaltubót, hogy fotókat készítsen a romokról, majd alkotótársával a számítógép előtt ülve digitálisan lehellt életet az épületmaradványokba. Hogy felélessze az üres tereket, buja növényzetet "ültetett" a falak közé, manipulálta a világítást, és az épületek falaihoz is hozzányúlt.

    Az eredmény a múlt és a jövő, valamint a fizikai és a digitális világ szürreális ütköztetése, olvasható a művész honlapján. Ahogy írja, szándéka az volt, hogy "a szürreális nyugalom érzetét teremtse meg, miközben a városkutatás, az építészettörténet és a természet újjászületésének témáira is reflektál". A művész párhuzamot von a növényekkel elárasztott titokzatos épületek furcsa, kissé természetfölötti atmoszférája és Tarkovszkij 1979-es szovjet sci-fi filmje a Sztalker között.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Ezek is érdekelhetnek