Dinoszaurusz vadászat Kanadában

Ha odáig vagy a dinoszauruszokért, és unod már a Jurassic Park típusú filmeket, nézd meg élőben a dinoszaurusz csontvázakat és fosszíliákat a kanadai Alberta Badlands területén, ami a világ leggazdagabb dínó lelőhelye.

A dinoszauruszok királyának tartott T-rex faj több csontvázát is megcsodálhatjuk a Királyi Tyrrell Paleontológiai MúzeumbanForrás: chaiyapruek youprasert/Shutterstock

A kanadai Alberta a Föld legnagyobb dinoszauruszfosszíliáinak lelőhelye, melynek központja egy 7 968 fős kisváros Drumheller, a „dinoszauruszok világfővárosa".
A rendkívüli területen földből kiemelkedő dinoszauruszcsontokat, és a régió legmegdöbbentőbb felfedezései közül jó párat meg lehet nézni a Királyi Tyrrell Paleontológiai Múzeumban, amely évente több mint 430 000 látogatót vonz.„Ez a terület azért olyan gazdag dinoszauruszleletekben, mert 75 millió évvel ezelőtt teljesen másképp nézett ki, mint a mostani badlands-i terep" – mondja dr. Jim Gardner, a Royal Tyrrell paleontológusa. „Egykor féltrópusi tengerparti síkság volt, ahol ideálisak voltak a feltételek az élet virágzásához, különösen a dinoszauruszok számára, amelyek lakmározhattak a növényvilág és az olyan élőlények sokaságából, mint a krokodilok, a pteroszauruszok (repülő hüllők), és természetesen más dinoszauruszok."

A dinoszaurusz rajongóknak kötelező meglátogatni a Drumhelleri múzeumotForrás: Royal Tyrrell Museum of Palaeontolog

A víz a kulcs

A körülmények tökéletesek voltak a dinoszauruszok haláluk utáni megőrzéséhez is: az évszakos viharok és áradások nagy számban ölték meg őket, majd gyorsan nagy mennyiségű üledék alá temették őket. A víz volt a kulcs. Segített létrehozni az életet, előidézte a halált, eltemette a dinoszauruszok maradványait a megőrzéshez tökéletes körülmények között, majd elindította a megkövesedést. Ennek eredményeképpen Alberta a világ vezető dinoszaurusz hotspotja.

T-rex fosszíliaForrás: Royal Tyrrell Museum of Palaeontolog

A víz a fosszíliák feltárásában szintén kulcsszerepet játszott. A jégkorszak alatt (körülbelül 25 000-40 000 évvel ezelőtt) vastag jégtáblák vájták ki a fiatalabb üledékes kőzetek nagy részét. Aztán, ahogy az éghajlat felmelegedett, a több mint 1 km vastagságú gleccserekből az olvadékvíz új folyóvölgyeket hozott létre. „A folyamat olyan volt, mintha a színház függönyét húzták volna vissza. Ta-daaa! Itt vannak a dinoszaurusz fosszíliák a sziklafalban. Az erózió a mai napig folytatódik, így minden évben néhány milliméternyi kőzet eltűnik, és új fosszíliákat találunk" – meséli izgatottan Gardner.

A „Fekete szépség" színre lép

A folyó eróziója néhány kivételes felfedezéshez vezetett, köztük a múzeum egyik sztárjához, a „Fekete szépség" nevű Tyrannosaurus rexhez, amelyet két, a Crowsnest folyóban horgászó iskolás fiú talált meg véletlenül. (Feltűnő fekete csontjai feltehetően a talajvízben lévő mangánnak köszönhetőek, amikor megkövesedett).

Az Albertában valaha felfedezett egyik legjobb állapotban fennmaradt T-Rex-csontváz, koponyája 1,3 méter hosszú és körülbelül 1 méter széles az állkapcsánál, de mivel tinédzser volt, T-Rex mércével mérve kicsinek számít.

Mára rég kihalt állatok és növények fosszíliáit őrzi a múzeumForrás: Royal Tyrrell Museum of Palaeontolog

A múzeum hárommillió egyedileg katalogizált példányának kevesebb mint 1%-a látható a nyilvánosság számára, a többi a gyűjteményi helyiségekben és raktárakban van elhelyezve. Az egyik legfontosabb ott őrzött lelet egy halálpózban megkövesedett ornithomimosaurusz (madárutánzó gyík). "Amikor a kutatóink megvizsgálták, azt találták, hogy a mellső végtagcsontokon apró fekete nyomok vannak, amelyek a tollak rögzítési pontjai voltak. Ezek a mai madarakon is láthatók. Tehát itt volt az első kézzelfogható bizonyíték arra, hogy ennek a dinoszauruszcsoportnak voltak tollai" – mutat rá Gardner a fosszíliához köthető tudományos felfedezésre.

Páratlanul jó minőségben fennmaradt leletek várnak KanadábanForrás: Royal Tyrrell Museum of Palaeontolog

150 teljes csontváz vár a Dinosaur Provincial Parkban

A múzeum legnagyobb példányai közül sokat a Drumhellertől 170 km-re délkeletre fekvő, az Unesco Világörökség részét képező Dinosaur Provincial Parkban tártak fel. "A legtöbb a késő kréta korból származik, körülbelül 10 millió évvel a dinoszauruszok tömeges kihalása előtt" – mondja Amber Whitebone, a park paleontológus-túravezetője. A Földön sehol máshol nem találunk olyan sok és jó minőségben fennmaradt példányt, mint itt, amelyek között több mint 50 dinoszauruszfaj, 150 teljes csontváz és 450 különböző megkövesedett élőlény található."

T-rex csontváz életnagyságbanForrás: Royal Tyrrell Museum of Palaeontolog

A park évente több mint 100 000 látogatót vonz. Az egyik legnépszerűbb vezetett turista túra egy hatalmas dinoszaurusz-csontmederhez vezet, amely két futballpálya nagyságú területet foglal el, és amely a Triceratops rokonának, a Centrosaurus szarvúaknak a nyughelye. „A csorda több mint 1000 fős volt. A csontjaik fekvése alapján úgy gondoljuk, hogy pánikba estek és megfulladtak, miközben megpróbáltak átkelni egy megduzzadt folyón" – mondja Whitebone.

A dinoszauruszkövületeket elsőként a feketeláb indiánok találták meg Albertában. Ők nem dinoszauruszoknak, hanem „a bölény nagyapjának", legszentebb állatuknak tekintették őket. Ezután francia prémvadászok érkeztek a mai Dinosaur Provincial Parkon keresztül folyó Red Deer folyóhoz, hogy hódbőröket keressenek. Kereskedni kezdtek az indiánokkal, akik meséltek nekik a földben rejlő kincsekről. A hír elterjedt, és az 1900-as évek elejére beindult a Nagy Kanadai Dinoszaurusz-roham.

A kanadai Alberta Badlands területe páratlanul gazdag paleontológiai lelőhelyForrás: Royal Tyrrell Museum of Palaeontolog

A dinoszauruszok üzenete

Több mint egy évszázaddal azután, hogy lezajlottak az első fosszíliavadász expedíciók Albertában, a dinoszauruszok iránti rajongás nem csökken. Gardner szerint tanulmányozásuk létfontosságú a jövő megértéséhez. „Dinamikus bolygón élünk, amely hajlamos a kihalási eseményekre. Tudjuk, hogy az élet újjáéled, de nem azok a főszereplők, akik egykor domináltak, vannak mások utánuk is. Az ember most a csúcsragadozó egy olyan bolygón, amely példátlan változásnak lehet tanúja. Ami a dinoszauruszokkal történt, mindannyiunk számára intő példa lehet."

(Forrás: bbc.com)