Mozdonyportré állít emléket az egykori balatoni vasútnak

Nagyméretű mozdonyportré díszíti péntektől Balatonalmádiban az egykori Alsóörs-Veszprém helyiérdekű vasút hídjának még ma is álló pillérét. Döme Péter Balatonalmádiban élő festőművész alkotása a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program támogatásával készült el - írja a veol.hu.

Már több mint 50 éve nem jár a helyiérdekű vasút Balatonalmádi és Veszprém között, az almádiak mégis nosztalgiával emlékeznek rá, és a vasút részben megmaradt építményei ma is szerves részét képezik Balatonalmádinak.

A Balatonalmádi Aranyhíd Polgári Egyesület másfél évvel ezelőtt kérte fel Döme Pétert, a városban élő és alkotó festőművészt, hogy álmodja meg és alkossa meg a több mint hét méter hosszú és csaknem három méter magas emlékfestményt. A festmény modellje, a 375.680-as számú gőzmozdony a vasútvonal egy másik szakaszán, a balatonalmádi-öreghegyi vasúti hídon áll. A kép mostantól az Alsóörs felé vezető 71-es főút kivezető szakaszán látható, pontosan ott, ahol a Balaton partjára futottak le a sínek, emlékeztet az egykor népszerű, a Bakonyt és a Balatont összekötő vasútvonalra.

OKtóber 1-én volt 52 éve, hogy megszűnt a Veszprém és Balatonalmádi közötti vasúti közlekedés, mely a mai kerékpárút nyomvonalát követte. A vasúti forgalom 1909-ben indult el itt, a környékbeliek pedig örültek annak, hogy könnyen megközelíthetik a Balatont, nemcsak postakocsin. Emellett más haszna is volt az útvonalnak, ugyanis gyakran itt próbálták ki az új mozdonyokat, mert hirtelen emelkedett és sokat kanyargott a pálya – mondta el Kovács István helytörténész, a Honismereti és Városszépítő Kör elnöke a veol.hu-nak még két éve.

Kovács István helytörténész, a Honismereti és Városszépítő Kör elnöke a mozdonynálForrás: Sági Ági/Veszprémi Napló

Bár hivatalosan gazdaságtalanság volt a vasút megszüntetésének oka, a helytörténész szerint inkább valamelyik nyaralótulajdonos nagy embert zavarhatta a vonatfütty. 1969-ben megszüntették a Meggyespuszta-Alsóörs szakaszt, majd 1972-ben a megmaradt Veszprém-Meggyespuszta szakaszt is. A pályát 1974-ben végleg felbontották, ma csak pár száz méternyi, belvárosa felé kanyarodó rövidke szakasz emlékeztet a veszprémi vasútállomásnál a hajdani vonalra - olvasható a Wikipédián

Veszprémből először Meggyespusztán, aztán Szabadiban (Szentkirályszabadja) állt meg a vonat. Majd a sárkutai, később remetevölgyi állomás következett, aztán az öreghegyi állomás. Itt még megvan az állomásépület, mely most családi házként funkiconál. Vele szemben pedig még áll az a kis vöröskő-épület, ahol a hajtányokat tárolták.

A vonat megállt még Káptalanfüreden, majd az alsóörsi végállomás következett. A honismereti kör kezdeményezésére 1992-ben közadakozásból helyreállították a Budai Nagy Antal utca felett áthaladó, vörös homokkőből épült régi vasúti hidat. Itt látható az a 375-ös számú szertartályos gőzmozdony, amellyel a város a régi vasútra emlékezik. 

A címlapképen Navracsics Tibor kormánybiztos és Körmendi György, az Aranyhíd egyesület társelnöke látható, háttérben a festménnyel - forrás: Balogh Ákos/Napló

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek