Mindössze 24 pilóta landolhat a világ legrizikósabb leszállópályáján

Bhutánban a himalájai hegyek között helyezkedik el a Parói nemzetközi repülőtér, mely rendkívüli látvánnyal kínálja meg az utazókat, amikor a gép közelít a kifutópálya felé vagy éppen felszáll onnan. Csakhogy a reptér egyedülálló elhelyezkedése miatt a sikeres landoláshoz emberi tervezésre és ügyes pilótamunkára van szükség. A világ legrizikósabb kifutójának is nevezett helyen jelenleg világszinten is csak két tucat pilóta szállhat le, illetve fel.

Paro Taktsang hegyoldala - ilyen festői a környező tájForrás: Shutterstock/Hang Dinh

A kihívásokkal teli kifutópálya

A Parói repülőtér felé repülő pilótáknak egy keskeny völgyben kell navigálniuk, majd a hegycsúcsok körül manőverezniük, és megbirkózni a kiszámíthatatlan szélerővel. Az útvonaltól való bármilyen eltérés súlyos következményekkel járhat a környező terep miatt.

Középen az a pici csík a kifutópályaForrás: Sompol/Shutterstock

A 2200 méteres magasságban, 5500 méteres hegycsúcsok között található völgyben a pilóták csak az utolsó pillanatban látják meg a leszállópályát, így hirtelen és meredeken kell ereszkedniük, hogy biztonsággal landolhassanak a szinte centire kiszámolt kifutópályán. Mindössze ugyanis csak 2000 méter hosszúságú, vagyis inkább rövidségű a kifutópálya, így kevés a hibalehetőség. A műszeres leszállórendszerek hiánya tovább növeli a kihívást, illetve a pilóták vizuális készségét teszi alaposan próbára. 

A bhutáni nemzeti légitársaság, a Drukair gépe emelkedik a magasba a Thimphutól mintegy 65 km-re délnyugatra fekvő Parói repülőtérről.Forrás: AFP/Deshakalyan Chowdhury

A pilóták elit csoportja

E nehéz körülmények leküzdése érdekében a bhutáni Polgári Repülési Hatóság a Parói repülőtéren történő le- és felszállási engedélyt csak 24 magasan képzett pilóta kiválasztott csoportjára korlátozta világszerte.

A völgyben fekvő táj nehéz kihívások elé állítja a pilótákatForrás: Md. Aminul Hassan/Wikipedia

Ezek a pilóták szigorú képzésen vesznek részt, és rendkívüli jártasságot kell tanúsítaniuk a repülőtér elhelyezkedése és a kifutópálya jellemzőiből adódó egyedi kihívások kezelésében. A képzés szimulált repüléseket, műszaki eligazításokat és többszöri értékelést foglal magában, hogy a pilóták rendelkezzenek a biztonságos le- és felszálláshoz szükséges szakértelemmel. Elkötelezettség és elhivatottság szükséges ahhoz, hogy a pilóták eme elit csoportba tartozhassanak, akiknek figyelemre méltó ügyességet és bátorságot kell tanusítaniuk, amiket a Parói kifutópályája egyaránt megkövetel.

Csomagszállító autó a világ minden bizonnyal az egyik legszebb és legkülönlegesebb repülőterénForrás: Robin Utrecht Fotografie via AFP/Robin Utrecht

Az egyensúly megőrzése

Míg a Parói repülőtér továbbra is a repülési kiválóság szimbóluma, a bhutáni kormány és a légiközlekedési hatóságok felismerték a turizmus és a környezetvédelem egyensúlyának szükségességét. A Paro-völgy kényes ökoszisztémája körültekintő figyelmet igényel, így a Paróra érkező és onnan induló járatok száma korlátozott, gondos egyensúlyt fenntartva az összeköttetés és a megőrzés között.

Itt aztán nem találunk buszokat, amikkel az utasokat szokták a reptér épületéig elszállítani - rövid a táv, korlátozott az utasforgalomForrás: AFP/Lillian Suwanrumpha

(Forrás: traveller365.com

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek