Egy kutatásból kiderült, mennyire fertőző repülőn utazni

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) támogatja a maszk viselését a repülőgépek fedélzetén, a középső ülések üresen hagyásával azonban nem ért egyet. A társaság felméréseiből az derül ki, hogy a repülőn alacsony a fertőzésveszély, és a maszk viselése tovább csökkenti a kockázatot. Néhány óvintézkedéssel elkerülhető a légiközlekedés költségeinek drámai növekedése, amelyhez a fedélzeten bevezetett távolságtartási intézkedések vezetnének - derül ki az IATA honlapjáról.

A Delta Airlines Minneapolisból Baltimore-ba tartó járata ápril 25-énForrás: AFP/Sebastien Duval

A szövetség szerint a maszk mellett az utasok és repülőtéri dolgozók testőmérsékletének ellenőrzése, az érintkezések csökkentése, a kabinon belüli mozgás korlátozása, a gyakoribb és alaposabb takarítás éa az egyszerűsített felszolgálási eljárások tovább csökkenthetik a fertőzés kockázatát. Az eddigi eredmények ugyanakkor, bár korlátozottak, arra utalnak, hogy a vírusok terjedésének veszélye a repülőgép fedélzetén még speciális intézkedések nélkül is alacsony.

A kontaktkutatások szerint egy Kínából Kanadába tartó járaton egy koronavírusos beteg utazott, de nem fertőzött meg senkit, és egy másik, szintén Kínából induló és az Egyesült Államokba tartó gép 12 tünetmentes fertőzöttje sem adta tovább a vírust.

Az IATA nem hivatalos felmérése szerint 18 légitársaság járatain 2020. januárja és márciusa között mindössze három olyan fertőzés történt, mely az utasokról terjedt át a személyzet tagjaira, és további négy, melynek során az egyik pilóta fertőzte meg a másikat, de olyan esetet, hogy az egyik utas fertőzte meg a másikat, nem találtak.

Egy 1100 igazoltan koronavírusos utas kontaktkutatásával (szintén 2020 január és március között) készült vizsgálat azt mutatta, hogy a fertőzöttekkel érintkező 100 000 utasa közül egy sem kapta el a betegséget, míg a legénység esetében két ember esetében merült fel, hogy az utasoktól kaphatta el a fertőzést.

A vírus terejdését gátolja, hogy az utasok a kabinban egy irányba néznek, így kevés közöttük a szemtől szemben interakció, emellett az ülések is akadályt képeznek a kórokozók elölről hátra terjedésének útjában. A levegő a mennyezet felől áramlik le, ráadásul meglehetősen gyorsan, ami tovább csökkenti a vízszintes átvitel esélyét, emellett a nagy hatékonyságú HEPA-szűrők is hozzájárulnak a levegő tisztántartásához.

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek