Kerékpáros útvonalak a Balaton körül, a bringakörön túl

Ha a Balaton körüli bringakörút már megvolt, vagy szeretnénk egy adott balatonparti szálláson maradni több napig, és onnan felfedezni a környéket, akkor nagy segítségünkre lehet a tavasszal elkészült BalatonBike365 weboldala és mobilapplikációja.

Itt ugyanis számos, a bringakörúttól eltávolodó és oda visszavezető kerékpáros túraötletet találunk. A különböző nehézségi kategóriákba sorolt útvonalak között megtalálják az edzettségi szintjüknek megfelelő túrát a rendszeresen kerékpározók és az amatőr sportolók is. Vannak útvonalak, melyek kifejezetten a kisgyermekes családokra vannak szabva, illetve tandembiciklivel is teljesíthető akadálymentes utak is, ahol a látássérültek számára is elérhető programokat is ajánlanak.

BalatonBike365Forrás: BalatonBike365/Facebook

Egy-egy ilyen túraterv azért könnyíti meg nagyon a dolgunkat, mert minden előre ki van találva, a térképről könnyedén leolvashatjuk, hogy hol van legközelebb étkezési lehetőség, hol juthatunk legközelebb friss vízhez, vagy hogy hol állhatunk meg, hogy strandoljunk egy jót, miközben látnivalóról látnivalóra tekerünk a kerékpározásra kijelölt útvonalakon. A szintkülönbségekről, az utak minőségéről – például hogy földúton fogunk-e haladni, vagy pedig közúton –, szintén informálódhatunk a kirándulást részletesen leíró oldalakról. A kerékpáron ülve pedig táblák jelzik végig, hogy jó irányba haladunk-e, így nincs is más dolgunk, mint átadni magunkat a kerékpározás örömének, és élvezni a táj szépségeit.

Az applikációval és a honlappal a Nyugat-Balatoni Turisztikai Iroda által és a Magyar Kerékpáros Szövetség illetve a MÁV támogatásával szervezett tanulmányút keretében ismerkedhettünk meg múlt pénteken. A Magyar Kerékpáros Szövetség által finanszírozott BalatonBike365 projekt keretében az elmúlt három évben közel 20 tematikus bringás útvonalat jelöltek ki a nyugat-balatoni régióban, amelyek a környék kulturális, természeti és gasztronómiai látnivalóit érintik.

A keszthelyi Helikon Kastélymúzeumtól indul az egyik kedvelt túraForrás: Leonhard Niederwimmer/Pixabay

Az egyik kedvelt útvonal – ezt csütörtökön tekerhették végig az újságírók –, a tavaly kitáblázott Festetics-örökség kerékpártúra, amely a Helikon Kastélymúzeumtól indul és a balatongyöröki bece-hegyi Szent Háromság Kápolnánál végződik, de közben például élményparkot és kilátót is útba ejt.

A Travelo csak a tanulmányút másnapján tudott részt venni, amikor egy 60 kilométeres túrával ismerkedhettünk meg a Keszthelyi-hegységben, elektromos biciklivel. Apropó e-bike! Szeptemberben egy új kerékpáros központ nyílik meg Keszthelyen (a BalatonBike365 projekt részeként), a vasútállomás közelében, ahol hagyományos és elektromos rásegítésű kerékpárokat is bérelhetünk majd. Addig is bátran nekivághatunk saját kerékpárral is, Budapestről vonattal 2 és fél óra alatt már lent is vagyunk Keszthelyen.

60 kilométeres túra a Keszthelyi-hegységben

Nade vissza a túrához! Utunk a Keszthelyi-hegység dimbes-dombos tájain, a Keszthely – Rezi – Zalaszántó – Vindornyaszőlős – Hévíz – Keszthely vonalon haladt, hol közúton, hol kavicsos úton, egy rövid szakaszon pedig egy belógó faágakkal teli erdei földúton. Ez az útvonal Bringa365 honlapján nem a rendszeresen kerékpározók kategóriájába került, hanem az amatőr sportolókéba, bár azt jelzik, hogy hosszúsága, a terepviszonyok, és a szintkülönbségek miatt inkább teljesítmánytúrára számítsunk. Azt is írják, hogy a túra komolyabb felkészülést igényel, de átlagos erőnlét mellett is nekivághatunk.

A zalaszántói Béke sztúpánál készül az egyik kerékpáros pihenőForrás: Travelo

Hogy ez valóban egy teljesítménytúra, ahhoz nem férhet kétség! Persze edzettségtől is függ, ki miként értékeli, de többen a csapatból még elektromos kerékpárral is erőt próbálónak találtuk. Nem mindegy persze, hogy milyen tempóban haladunk! Átlagos sebességgel egészen tűrhető volt, de azért 30 km/h-nál már egy kicsit úgy lehetett érezni, mintha az elektromos kerékpárt nem is arra találták volna ki, hogy kevésbé legyen fárasztó a biciklizés, hanem hogy nagyobb távot lehessen megtenni ugyanannyi idő alatt. Mindenesetre az útvonal egyik komolyabb emelkedőjén nagyon megkönnyítette a dolgomat a bringa. Ha nem lett volna az elektromos rásegítés, valószínűleg toltam volna.

Szobor a sztúpa mellettForrás: Travelo

Ez a bizonyos szakasz a zalaszántói Béke sztúpához vezető erdei út volt, ami egyébként annyira káprázatos, hogy utólag kicsit sajnáltam, hogy ennyire a bringa teljesítményére fókuszáltam. A bicajon suhanva csak egy-két képet sikerült elkapnom: őrülten magas, vékony fák, egy csillogó patak vize, friss erdőillat, információs táblán a "gőték", majd a "bükkösök" felirat. A kimerítő emelkedő után valódi ajándék megállni itt, a béke szigetén, Magyarország legnagyobb buddhista templománál. A Bringa365 honlapja szerint az ide tervezett kerékpáros pihenő még a jövő zenéje, de addig is nagyon ajánlom ezt a varázslatos helyszínt.