Új, nagy sebességű vasútvonal építését jelentette be Lengyelország. A járat két, turisztikai látnivalókban bővelkedő lengyel várost, Lodz-ot és Wroclawot köti majd össze a fővárossal.
![](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/2109/20210903wroclaw-rynek-lengyelorszag.jpg?w=800&h=533&t=5)
A projekt keretében 140 kilométernyi vasúti pálya és egy négy kilométer hosszú alagút épül, valamint egy mega-repülőtér is tervbe van véve. Ez utóbbit Varsó és Lodz városa között alakítják ki, és központi tranzit csomópontként funkcionál majd.
Lodz korábbi textilgyártó központ, amely többek között Központi Textilmúzeumáról és a gyárépületben helyet kapó Manufaktura nevű művészeti központjáról híres.
![](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/2305/20230518varso-ovaros.jpeg?w=800&h=532&t=5)
Wroclaw elegáns, pasztellszínű sorházaival, valamint tüskés homlokzatú gótikus városházájával csábítja a látogatókat. A város 2016-ban Európa kulturális fővárosa volt, és többször választották a világ legélhetőbb helyének.
A vasúti útvonal a szélesebb körű Szolidaritási Közlekedési Csomópont (CPK) névre keresztelt projekt része, ennek keretében épül repülőtér Varsó és Lodz között. A lengyel kormány tervei szerint ez lesz az egyik legnagyobb közlekedési csomópont Európában.
![](http://cdn.nwmgroups.hu/s/img/i/2312/20231229lodz-lengyelorszag.jpg?w=800&h=534&t=5)
A projektet azonban számos kritika érte, a Ryanair vezérigazgatója, Michal O'Leary egyenesen érthetetlennek minősítette. Szerinte a repülőtér felesleges, rossz helyre és rosszkor tervezték, és a kormánynak vissza kellene vonnia a tervet.
Varsónak már van két repülőtere, de a lengyel kormány úgy látja, hogy az új csomópontnak van értelme gazdaságilag, mivel a járvány után megnövekedett az utazók száma, írja a Euronews.