Őszi kirándulástipp a magassági mámor szerelmeseinek: Árva vára

Budapestről indulunk őszi úti célunk felé; a határátlépést követően elhagyjuk a bányász városokat, majd belépünk a Tátra hatalmas hegyeinek világába, a természet ezen mesebeli csodás felhőkarcolói közé. Az Árva folyó völgye felől hamarosan felsejlik a festői Árva vára, mely lélegzetelállító pillanata az életnek.

Árva váraForrás: Shutterstock

Autóval a kora reggeli órákban indultunk el erre a fantasztikus kirándulásra; nagyjából 260 kilométert tettünk meg, és 4 óra alatt már a csodás Árva váránál voltunk. Besztercebányát elhagyva, út közben megálltunk Farkasdon (Vlokelínec), ahol egy valódi időutazásban volt részünk, a példátlan, kőalapra épült, agyaggal tapasztott zsindelytetős faházak között. Ez a kis falucska az UNESCO Kulturális Világörökségek listáján is szerepel a faépítményeinek köszönhetően. Mindenképp tegyünk egy rövid kis sétát ezen a helyen, majd utazhatunk is tovább a célunk felé.

Szentkereszti templom

A falucskát elhagyva egy újabb megálló következett: betértünk a Liptószentmiklóstól 14 km távolságra található Szentkereszt településénél lévő fatemplomba, amely Európa egyik legnagyobb artikuláris fatemploma.

Szentkereszti fatemplomForrás: Shutterstock/Milan Rybar

A Lipót császár engedélyére emelt épület 1974-1982 között került jelenlegi helyére. Belsejében barokk oltár, szószék, keresztelő kőkád, bibliai jeleneteket ábrázoló festmények, velencei üvegcsillárok és orgona várja a belépőt – mindeképp érdemes megállni, és megnézni ezt a csodát!

Árva vára

Szlovákia északi részének egyik legnagyobb látványossága Árvaváralján (Oravsky Podzámok), az Árva folyó felé magasodó meredek sziklaszirten található Árva vára. A folyó melletti parkolóból meredeken vezet fel az út a „sasfészekként" emlegetett várba, mely a tatárjárás után épült.

Árva váraForrás: Molnár Dóra

Ez a felvidék legmagasabban fekvő vára, melyet a várszikla alakját követő épületegyüttes alkot. Az épület első hivatalos tulajdonosa a Balassa család volt, de miután 1556-ban a Thurzó család kezébe került, átalakították, jelenlegi külsejét pedig 1611-ben kapta meg. 1800-ban tűzvész pusztított az épületben, melynek felújítására csak az 1953-ban került sor. Azóta viszont végre múzeumként várja a történelem és a magassági mámor szerelmeseit az év minden napján.

Árva váraForrás: Shutterstock

A vár látogatásához le lehet tölteni egy fantasztikus appot, így magyar nyelvű idegenvezetéssel mehetünk végig. 34 állomáson keresztül mutatja be a vár történetét. A várlátogatás után lehetőség van a környéken megszállni, ha megtetszik a táj, és bebarangolni a környéket. Éjszakánként már 15-20 euró/fő -ért (nagyjából 6-8000 Ft) is foglalhatunk itt szobát.

Tippek:

• Amennyiben egy egész hétvégét a környéken töltenénk, akkor az Árva folyón, Felsőlehota és Árva között lehetőség van tutajozásra. A 2,5 km hosszú, 1 órás vízi út során gyönyörű kilátás nyílik a környező hegyekre, az út során pedi a tutajozás történelméről is hallhatunk. Ezt az élményt nem szabad kihagynunk!

Árva váraForrás: Molnár Dóra

• A Tátrában izgalmas kirándulásokat is lehet tenni, ne felejtsük otthon a bakancsot. Ha gyerekekkel vagyunk, akkor utazzunk vissza a múltba kis vasúttal! Oravská Lesnából indulva eljuthatunk az Árvai -Beszkidek csúcsára is, ahol gőzmozdony szeli át a káprázatos környékbeli természetet. A vasút egész évben üzemel és várja a vendégeket.

• Ha Zakopane-ban járunk, ugyanezt a kirándulást hazafelé is be tudjuk iktatni a programunkba.