Idén kimaradt a tenger? Még nem késő leutazni

Ha idén úgy alakult, hogy nem sikerült eljutnod a tengerhez, semmiképp se csüggedj el! Még egyáltalán nem késő megszervezni egy tengerparti kiruccanást, és sok szempontból még jobban is jársz, hogy nem a szezon kellős közepén utazol...

Egy őszi tengerparti kikapcsolódásnak számos előnye lehet. Kezdjük is rögtön az anyagiakkal. Mivel a főszezon végéhez értünk, alacsonyabb árakra számíthatunk, kevesebbe kerülhetnek a repülőjegyek és a szállások is.

Opatija novemberbenForrás: Travelo

A nyár vége ugyanakkor azt is jelenti, hogy a többség már túl van a nyaraláson, és akik utaznak, azok is inkább az őszi városnézést választják, nem a tengerparti üdülőhelyeket. Így nem kell aggódnunk a tömeg miatt, szabadon sétálhatunk Opatija Lungomare-sétányán, vagy éppen Split városának tenger illatú utcáin, mindemellett az éttermek sincsenek annyira tele, és könnyedén találhatunk helyet a törülközőnknek a strandokon.

Jó tudni, hogy az Adriai-tenger vize még ilyenkor is kellemes hőmérsékletű. Októberben átlagosan 18,9°C és 22°C között mozog, a legalacsonyabb hőmérséklet, amit ebben a hónapban mértek 15,8°C, a legmagasabb pedig 24,4°C volt. Így jó eséllyel a fürdőzésről sem kell lemondanunk. Igaz, a levegő hőmérséklete ilyenkor már alacsonyabb, és a nappalok is rövidebbek, de ha egy wellness-szállodában foglalunk szállást, a tengerparti élményt kiegészíthetjük egy kellemes relaxáló kényeztetéssel.

Mutatunk néhány tippet, hova utazhatunk:

Éjszakai vonattal Split-be

A horvátországi Splitet azoknak ajánlanánk, akik szeretik az éjszakai vonatozást. A Lonley Planet által Európa 10 legszebb vasúti útvonala közé tavaly beválogatott Budapest-Split között közlekedő vasúti járat a főszezon után is, még szeptember 27-ig közlekedik. Ha megoldható, hogy kivegyük szabadságnak valamelyik pénteket, akkor egy meghosszabbított hétvégére is elugorhatunk az Adriára.

Split tengerparti sétányán magunkba szívhatjuk a mediterrán életérzéstForrás: Cserháti Szilvia

Péntek este 18:45-kor felszállunk a vonatra a Keleti pályaudvaron, jól kialusszuk magunkat a friss ágyneművel felszerelt alvókocsiban, 9:44-kor pedig már a tenger friss illatában fogyaszthatjuk el a reggeli kávénkat. A tenger kék színekben pompázó látványa, mediterrán hangulatot árasztó szűk utcák, történelmi épületektől hemzsegő óváros, változatos és ínycsiklandó fogások, illetve stresszmentes lazaság – ez vár minket Splitben, ha még időben lefoglaljuk a vonatjegyünket.

Wellnessezés Opatija elegáns szállodáiban

Az őszi időszak nem számít csúcsforgalomnak a horvátországi Opatijában. Pedig ez a város még akkor is bőven nyújtana eleget, ha a tengerparti fürdőzést történetesen kihagynánk. Valaha ez volt az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legnagyobb üdülőhelye, így a város tele van arisztokratikus hangulatú századfordulós szállodákkal – aki kedveli az építészetet, és lenyűgözi a babaházszerű történelmi hotelek sora a tengerparton, annak garantáltan komoly esztétikai élményben lesz itt része.

Opatija novemberben, kilátás a Hotel Ambassador erkélyérőlForrás: Travelo

Ferenc József idején nem csak nyáron volt itt forgalom, az osztrák császár annyira beleszeretett a város eleganciájába és gyógyító klímájába, hogy a téli rezidenciáját is ide költöztette. Ma sem elrugaszkodott ötlet ősszel, vagy akár télen ide látogatni, főleg, ha a gasztronómiai élmények, és egy kis wellness-kényeztetés is olyasmi, amitől kikapcsolódunk. Az út autóval kevesebb mint öt óra, szóval ha reggel kilenckor elindulunk, délután kettőkor már valamelyik történelmi szálloda mesébe illő balkonjáról csodálhatjuk a végtelen tengert.

Egy kis délolasz pezsgés Bariban

„Bari egy autentikus, az olaszokra jellemző kiabálva beszélgetéstől hangos, néhol bizony koszos, de felettébb barátságos város, amelyet korábban a munkásosztály kikötőjének tartottak. Egy ideje azonban újra virágkorát éli, és tele van energiával, lendülettel és finom ételekkel" – így jellemezte munkatársunk a dél-olaszországi régió Puglia székhelyét, ahol tavaly márciusban járt. Ez a város többek között azért ideális úti cél, mert közvetlen járattal elérhető Budapestről, az őszi időszakban pedig már 9 ezer forintért is találhatunk jegyet a fapados járatra.

Polignano a Mare egy karnyújtásnyira van BaritólForrás: Shutterstock/leoks

A menetidő nem több mint másfél óra, szóval akár egy hétvégére is leugorhatunk, hogy magunkba szívjuk a tenger illatát és együnk egy tenger gyümölcsei tálat. Ha azonban tovább maradunk, akkor jó tudni, hogy a város egy karnyújtásnyira van olyan varázslatos és képeslapra illő helyszínektől, mint például Matera, Polignano a Mare, Monopoli, Ostuni vagy Alberobello, ahol biztosan kevesebb turistát találunk ilyenkor, mint nyáron.