Hollandiában a felhők fölött jártunk – szó szerint!

Hatalmas malmok, színes, tökéletlen házak és nyugalom – ezek az első dolgok amik az eszembe jutnak, amikor felidézem a hollandiai nyaralásomat. 6 nap alatt körbejárni Hollandia nevezetességeit noha lehetetlen, de Amszterdamot és környékét sikerült feltérképeznünk. Ebből emeltem ki a számomra legkedvesebb programpontokat és látnivalókat – néhány nem olyan szuper pillanattal együtt, hiszen tökéletes utazás nincs.

Amszterdam több dolog miatt is fontos város. A kikötője az ötödik legnagyobb Európában, számos technológiai vállalat központja található itt – többek közt a Netflix és a Tesla bázisa is - emellett magáénak tudhatja a 12. legélhetőbb város címet a Mercer szerint. Több neves személy is élt itt, mint például Vincent van Gogh, a világ egyik legismertebb festőművésze, akinek munkáit egy neki szentelt múzeumban, a Van Gogh Múzeumban is megcsodálhatjuk, de csak akkor, ha időben, legalább egy héttel előre foglalunk rá jegyet.

Amszterdamban sétálva szinte minden hídról hasonlóan szép látkép tárul elénkForrás: Shutterstock.com

Mivel mi erre nem gondoltunk, ezért első múzeumlátogatós napunk nem éppen úgy sikerült, ahogy azt elterveztük. Először az Anne Frank House-ba szerettünk volna bemenni, de mivel ide is legalább egy héttel előre kell időpontot foglalni – amiről mi természetesen nem tudtunk – ezért lecsúsztunk róla. Pedig ha bejutunk részletesen megismerhettük volna Anne Frank életét, mielőtt elhurcolták Auschwitzba, majd Bergeb-Belsenbe. Többek között megtekinthettük volna a helyet, ahol bujkáltak, mielőtt feljelentették a családját. Részleteket láthattunk volna a naplójáról, amit élete utolsó napjaiig vezetett. Hogy ti semmiképp se csússzatok le róla, ezért mentsétek el ezt a linket, ahol jegyeket tudtok foglalni.

Következő célpontunk a már említett Van Gogh Múzeum volt, de már út közben sejtettük, hogy ez is teltházas lesz, és sajnos igazunk is lett. Ide is legalább egy héttel előre jegyet kell foglalni.

Mivel a napunk elsődleges terve elég gyorsan füstbe ment, ezért nem is terveztünk már tovább, tartottunk egy "Amszterdam spontán" napot, ami határozottan adrenalin dúsabb lett, mint az első változat.

Mi is itt ültünk... aztán repültünkForrás: Shutterstock.com

Első megállónk az A'DAM Lookout volt. A kilátó tetején – 100 méter magasan – pár hinta található, amin pontosan két percig élvezheted a kilátást. Érdekes volt, hiszen mivel egy hintáról beszélünk, a lábunk alatt nincs semmi, így sokan előttünk habár bevállalták, a hintázás közben pánikrohamot kaptak. Engem teljesen levett a lábamról a kilátás, nem is gondoltam rá, hogy alattam csak a 100 méteres semmi van.

Ha már ott voltunk, olyan jegyet vettünk, amivel egy VR élményre is beülhettünk. Ez a kisfilm végigvezetett minket Amszterdam látványosságain, egy hullámvasútos körítéssel. Az árát, ami 10 ezer forint volt, teljes mértékben megérte, és csak ajánlani tudom, próbáljátok ki ha netán itt jártok egyszer.
Az adamlookout.com oldalon lehet böngészni a különféle jegykombinációkat.

A város egyik legkedveltebb része, ha éjszakai jó hangulatról van szó. Ez a Leidse SquareForrás: Shutterstock.com

A kilátótól egy ingyenes hajó visz át a másik partra, ahol a pályaudvar és a város többi látványossága található. A napot ezután a városnézésnek szenteltük, de még így sem sikerült mindent útba ejtenünk. Meglátogattuk azonban a Piros Lámpás negyedet, a keskeny utcákat, megnéztük a legszínesebb, csálé házakat. A vége az lett, hogy 19 kilométert sétáltunk, nagyon színes élmény volt. Az egyéni szabadság érezhető mindenhol, az emberek nem fogják vissza magukat, úgy lépnek az utcára, ahogy nekik tetszik, a megfelelés gondolata fel sem merül bennük – és ez rám is pozitív hatással volt; de ezt igazán csak akkor lehet megérteni, ha a saját bőrén tapasztalja az ember ezt a fajta hozzáálást.

Zaandam, a cifra házak otthona

Zaandam Amszterdamtól alig 10 percre található, és lenyűgöző a hangulata. Számunkra egy kicsit Váci utca beütése volt a sok-sok üzlet és hidakkal tarkított sétálóutca miatt. Nem sokat kellett sétálni, hogy észrevegyük azt, amiért valójában odamentünk. A 2010-ben épült Inttel Hotel az egyik legnagyobb nevezetessége a városnak, és nem mindennapi külsővel rendelkezik.

Séta Zaadam utcáinFotó: Tuboly Alexandra

Az ok, amiért ilyen „összevissza" az épület, az az, hogy az építész összegyúrta Zaan régió hagyományos házait, aminek ez lett a végeredménye. A legjobb, hogy ezt nem csak kívülről lehet megszemlélni, (úgy mint a bécsi Hundertwasser lakóházat) hanem szobát is lehet benne foglalni, hiszen fura alakja ellenére mégis egy szállodáról beszélünk. meg is lehet ám benne szállni!

Zaandam ikonikus patchwork házaForrás: Shutterstock.com

A hotel mellett egységes, kék-zöld házak találhatók, melyeknek hangulatát még egy profi fótón sem lehet igazán visszaadni. Látni kell őket a saját szemünkkel.

A szélmalmok szabadtéri múzeuma

A következő megálló a Zaandam melletti Zaanse Schans volt. Mintha visszamennénk a múltba, olyan belépni ebbe a skanzenbe. Nyolc elképesztően szép szélmalom található itt, amiből legalább háromba be is lehet menni körülnézni. Túránk során megismertük a történetüket, és azt is megtudtuk, hogy a legtöbb itt található szélmalom át lett telepítve az északi régiókból.

Zaanse Schans szélmalmaiForrás: Shutterstock.com

Fantasztikus szuvenírboltok, sajtboltok várják itt a látogatókat, utóbbinál pedig még kóstolót is kaptunk a helyben gyártott, házi sajtokból. Az egyik cipőboltban az ott dolgozó férfi előttünk faragott ki egy tradicionális holland fa papucsot, konkrétan 5 perc alatt, ami még érdekesebbé tette az élményt.

A múzeum területén egyébként sok háziállattal is találkozni, a látogatást pedig lekerekíthetjük egy hajókázással. Mi is így tettünk, csak pár eurónk bánta, igazán megérte. Hollandiai utunk során személyes kedvenem lett ez a hely, mert megérezhettük a holland tradíciók esszenciáját.

A mesébe illő kisváros és a tengerpart

Ismerőseink, akik Hollandiában élnek azt mondták, hogy Petten aan Zee-t muszáj megnéznünk. De mivel már szeptember volt, amikor ott jártunk, nem vittünk fürdőruhát, hiszen jócskán túl vagyunk már a fürdés szezonon - gondoltuk mi. Ezért is ért minket meglepetésként, hogy 5-6 éves gyerekek gond nélkül fürödtek a vízben, így nem akartunk gyengének tűnni, belelógattuk mi is a lábunkat.

Petten aan Zee, ahol majdnem lefagyott a lábunkFotó: Tuboly Alexandra

10 másodperc alatt annyira átfagyott a lábam, hogy már fájt, így kijöttünk, tehát nettó egy percet, ha tudtunk benne tartózkodni, míg az ottaniak órákig úszkáltak benne. De a kilátás az Északi-tengerre mindent megért, a víz tiszta, a homok forró – igen, még 15 fokban is. Ezután megcsodáltuk a kisvárost, ahol olyan csend és nyugalom volt, mintha nem is ezen a bolygón lennénk.

A kikötők városa

Végül, de nem utolsósorban Hollandia északnyugati részén fekvő Hoorn-t szeretném bemutatni. Ez volt az egyetlen olyan hely a nyaralás alatt, ami egy kicsit csalódást okozott. Hogy miért? A tengerpartért mentünk, ami majdnem végig le volt zárva egy építkezés miatt (hogy mit fognak oda létrehozni, arról még most sem tudunk).

HoornFotó: Tuboly Alexandra

Az onnan elpaterolt hajók mind egy helyre lettek tömörítve, így majdhogynem semmit sem láttunk a vízből, annyira zsúfolt volt az a pici rész, amit nem zártak le. A kis utcákat itt is természetesen élveztük, a hidakkal teli csatornákat és a bevásárlóutcát főleg, de valljuk be, a legtöbb kis település ugyan így néz ki. Természetesen örültünk, hogy ezt is láttuk, de nem mennék vissza, úgymond „egyszernézős".

Kicsit összetorlódtak a hajók, így neház volt látni a tengertFotó: Tuboly Alexandra

Összevetve a nyaralásunk eszméletlen izgalmas és mozgalmas volt, láttunk tradicionális malmokat, amik Hollandia jelképei, éreztük a tengert, megtapasztaltuk a holland éjszakai életet, és megismerhettünk egy nagyon laza, nyitott kultúrát, mindezt 6 nap alatt. Biztos, hogy visszamegyünk, de előtte foglalunk jegyeket a múzeumokba!