Óriási bolygógyilkos aszteroida tart a Föld felé

A csillagászok azt mondják, hogy felfedezték a legnagyobb "bolygógyilkos" méretű aszteroidát, amely a Nap fényében rejtőzködik, ráadásul a hatalmas űrkőzet egy napon keresztezheti a Föld pályáját – olvasható a The Guardian oldalán.

A 2022 AP7 névre keresztelt, 1,5 kilométer széles aszeroida 2014 óta a valaha felfedezett legnagyobb potenciálisan veszélyes aszeroida, amelyet a csillagászok "bolygógyilkosnak" neveztek el. Az Astronomical Journal című folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője, Scott Sheppard és munkatársai szerint, hogy ha egy ilyen objektum a Földbe csapódna, az pusztító hatást gyakorolna az általunk ismert életre, por és szennyező anyagok kerülnének a légkörbe. „A Föld felszíne valószínűleg jelentősen lehűlne, ha a napfény nem érné a bolygónkat. Olyan tömeges kihalásról lenne szó, amilyenre évmilliók óta nem volt példa" – mondta.

Noha a 2022-es AP7 felfedezése a "Ne nézz fel" című filmben bemutatott Armageddon aszteroidáról szóló látomásokat juttathatja eszünkbe, a tanulmány megnyugvást is ad. „Jelenleg nincs esély rá, hogy az aszteroida eltalálja a Földet" – mondta Sheppard, megjegyezve, hogy a 2022-es AP7 a Föld és a Vénusz közötti térségben kering, és sok generációnak kell még eltelnie, mire az veszélyt jelenthet a bolygónkra. Sheppard és a kutatócsoport szerint csak néhány ismeretlen "bolygógyilkos" maradt ebben a régióban, és ezen ismeretlen aszteroidák többsége valószínűleg olyan pályát követ, amely biztonságosan távol tartja őket a Földtől.

Szeptemberben a NASA elindította Dart küldetését, ahol egy űrszonda telibe találta a Földtől 11 millió kilométeres távolságban kiszemelt Dimorphos nevű aszteroidát, hogy megpróbálja eltéríteni a pályájáról. A küldetés olyan technológia tesztelésére irányult, amely végül felhasználható a Földre veszélyt jelentő űrkőzetek leküzdésére.

(A borítókép illusztráció, forrása: Shutterstock/Oliver Denker)