Elképesztően részletes Einstein-gyűrűt fotózott a James Webb űrtávcső

A James Webb Űrteleszkóp első képei júliusban jelentek meg, és azóta folyamatosan láthatunk elképesztően részletes felvételeket a Jupitertől kezdve a legtávolabbi csillagokig. Az űrteleszkóp most egy nagyjából 12 milliárd fényévre lévő, szinte tökéletes Einstein-gyűrűt dokumentált – olvasható a ScienceAlert oldalán.

A James Webb űrteleszkóp júliusban kezdte meg munkáját, de máris rengeteg izgalmas képet készítettForrás: Facebook/NASA's James Webb Space Telescope

A színes képet egy csillagászhallgató osztotta meg a Redditen, ahol azt is kifejti, hogy az Einstein-gyűrű akkor keletkezik, amikor egy távoli galaxis képe felnagyítódik, és szinte tökéletes kört alkot közötte és a megfigyelő között lévő nagy tömegű objektum, például egy galaxis gravitációja miatt. A szóban forgó galaxis neve SPT-S J041839-4751.8.

A csillagász hozzátette, hogy egyáltalán nem láthatnánk ezt a galaxist, ha nem lenne a gyűrűhatás. Ezt a folyamatot gravitációs lencsézésnek nevezik, melyet Albert Einstein is megjósolt – innen ered a neve is.

A gravitációs lencsék komoly segítséget nyújtanak a csillagászoknak a távoli objektumok tanulmányozásában. Az Einstein-gyűrűk viszonylag ritkák, de az évek során többet is sikerült megfigyelni. Az űrteleszkóp közeli infravörös kamerája (NIRCam) még augusztusban rögzítette ugyanezt a régiót, de az a felvétel nem volt ennyire tiszta, mint a mostani.

Címlapkép - A Hubble űrteleszkóp 2018-as képe egy Einstein-gyűrűről / forrás: ©ESA/Hubble & NASA Acknowledgement