Svédországból Kínába indul a 18. századi vitorláshajó korhű másolata

A svéd Kelet-indiai Társaság Götheborg nevű vitorlása 1738-ban készült Stockholmban, hogy a kínai kereskedelmi utakat bonyolítsa. A hajó azonban mindössze három utat ért meg, mielőtt 1745-ben hazatérve, mindössze 900 méterre a kikötőtől tisztázatlan okból egy sziklának ütközött. A hajó legénysége szerencsésen túlélte az incidenst, és még a teából, porcelánból, fűszerekből és selyemből álló rakomány nagy részét is sikerült megmenteniük. A hajó sok évig ringatózott még a vízen, mielőtt elsüllyedt.

A hajó a göteborgi kikőtőbenForrás: Trygve Finkelsen/shutterstock.com

Miután 1984-ben kihalászták a roncsokat, 1995-ben korhű replika építésébe kezdtek, mely 2003-ra el is készült, 2008-ban pedig balti-tengeri túrára indult, mint a világ egyik legnagyobb, üzemelő fa vitorlás hajója. Amikor éppen nincs úton, akkor rendszerint egy göteburgi kikötőben áll. Jövő áprilisban azonban ismét nagy utazásra indul, méghozzá elődjének útvonalán Londonon, Lisszabonon, Palma de Mallorcán, Athénon, Alexandrián, Dzsibutin, Maszkaton, Csennaion, Szingapúron, Ho Si Minh-városon és Hongkongon keresztül Sanghajig, áthaladva a Szuezi-csatornán is. Az út a tervek szerint hét hónapig tart majd, és a hajó várhatóan 2022 októberében ér célba. A legénység jelenleg 80 fős, de minden állomáson körülbelül 50 fővel bővül, így körülbelül 600 emberrel a fedélzetén érkezik majd Kínába az egyébként bioüzemanyaggal működő hajó.

"Az utazás küldetése a svéd-ázsiai kereskedelmi kapcsolatok megerősítése és az innovatív megoldások iránti igény előmozdítása"- mondta a Götheborg II képviselője a cnn.com-nak.

Az eredeti hajó balesetének okát a legtöbben a Göta älv folyó torkolatának vízrajzi viszonyaiban látják. A folyó vízhozama szokatlanul nagy volt az 1744–45-ös téli erős havazás miatt, és a Vänern-tó vízszintje is rendkívül magas volt, ezen tényezők miatt pedig megnövekedett az Älvsborgsfjorden öbölbe áramló édesvíz mennyisége, amely állóvizet hozott létre a sósvíz felett, kormányozhatatlanná téve a hajót.

A replika augusztusban érkezett Stockholmba, ahonnan holnap indul tovább Sandhamnbe. A hajóval kapcsolatos híreket a jármű weboldalán és Facebook-oldalán követhetjük.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek