430 ezer éves meteor maradványát találták meg az Antarktiszon

430 ezer évvel egy meteor robbant fel az Antarktisz felett, mely nagy területen pusztított - derül ki egy új tanulmányból, amely a robbanásból visszamaradt 17 meteordarab vizsgálatát dokumentálja. A Walnumfjellet nevű hegy csúcsáról előkerült, ritka töredékek azt jelzik, hogy az űrkőzetnek legalább 100 méter átmérőjűnek kellett lennie, és nagy sebességgel ütközött a talajjal.

Antarktisz - illusztrációForrás: Vincent van Zeijst/commons.wikimedia.org

A szóban forgó meteor nem volt elég nagy ahhoz, hogy becsapódási krátert hagyjon maga után, de elég terjedelmes volt ahhoz, hogy elérje a Földet anélkül, hogy elégne a légkörben. A maradványok felfedezése már azért is csodaszámba megy, megy közülük a legnagyobb is kisebb, mint fél milliméter. A kutatók elektronmikroszkóppal vizsgálták a leleteket, és azt találták, hogy azok főleg vasból és olivinből állnak, magas nikkeltartalommal. Ez megegyezik más meteoritok összetételével. Az űrkőzet az Antarktisz jégére jellemző oxigénizotópokat is tartalmaz, melyek a felszínnel történő ütközéskor kerültek bele.

Ez a kémiai összetétel nagyon hasonló ahhoz, amelyek az Antarktisz körül ugyanebben az időben bekövetkezett, két másik becsapódás maradványaiból származnak, így a kutatók azt feltételezik, hogy mind ugyanabból az aszteroidából valók, melynek robbanása akár 100 000 négyzetkilométeres területen okozhatott túlnyomást és 1000 négyzetkilométeren tüzet - derül ki az iflscience.com cikkéből.