Eredeti vagy hamis? Orosz avantgárd festők műveit leplezi le ez a kiállítás

Miután a kölni Ludwig Múzeumban rájöttek, hogy számos orosz avantgárd festmény szerzőségét rosszul állapították meg, úgy döntöttek, hogy mindebből kiállítást szerveznek, és nyilvánosságra hozzák nemcsak magukat a műveket, hanem a vizsgálat folyamatát is - derül ki a nytimes.com cikkéből.

Részlet a kiállításbólForrás: museum-ludwig.de

Az „Orosz avantgárd a Ludwig Múzeumban: Eredeti és hamis" című kiállításon a 20. század eleji radikális mozgalom képviselőinek képei láthatók, de olyan híres festők, mint Kazimir Malevics, Alekszandr Rodcsenko vagy Natalja Goncsarova művei mellé olyan festményeket állítottak, amelyeket a múzeum korábban tévesen azonosított. Mindez nemcsak a művészettörténet iránt érdeklődőknek lehet tanulságos, de új megvilágításba helyezi az orosz avantgárd művészeti piac buktatóit is.

A múzeum, amelyet Peter Ludwig csokoládémágnás az 1970-es években alapított, Nyugat-Európa egyik legnagyobb orosz avantgárd művészeti gyűjteményével rendelkezik: mintegy 600 alkotás található a Ludwig-házaspár hagyatékában, ezek között 100 festmény van, melyeket mind részletes elemzésnek vetnek alá. Az eddig vizsgált 49 alkotásból 22-ről kiderült, hogy rosszul azonosították őket.

Egy festmény azonosítása során általában több szempontot figyelmbe vesznek: a stílus vizsgálata mellett a mű tulajdonlásának történetét is számításba veszik, emellett ma már laboratóriumi elemzésnek is alávethetik a festményeket. Jelen esetben a múzeum tudományos csapata Petra Mandt vezetésével olyan technikákat alkalmaz, mint az infravörös-, az ultraibolya- és röntgensugaras, valamint a mikroszkópos vizsgálat, emellett kémiai elemzéseket és szénizotópos kormeghatározást is segítségül hívnak.

Ilyen vizsgálatok alkalmával derült ki például, hogy egy Olga Rozanovának tulajdonított és 1913-ra datált festményt, melynek címe "Landscape (Decomposition of Forms) - Tájkép (A formák felbomlása)" valójában nem az, aminek látszik. A vászon ugyanis olyan szintetikus poliészterszálakat tartalmaz, melyek nem származhatnak a 20. század elejéről. Emellett a pigmentek összetétele is különbözik azoktól, melyek Rozanova festményein láthatók. A kutatók arra jutottak, hogy a képet később, egy ismeretlen szerző készítette. A kiállításon ez a mű egy valódi Rozanova-alkotás, a "Man in the Street (Analysis of Volumes) - Ember az utcán (Térfogatok elemzése)" című mű mellett látható, melyet a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeum adott kölcsön.

A baloldali két kép közül a jobboldali az eredeti Rozanova, a másik ismeretlen szerző műveForrás: museum-ludwig.de
Szóljon hozzá
0 hozzászólás
Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek