Döbrönte - Egy mesebeli falu a Bakony szívében

Közel áll az igazsághoz, ha azt mondom, megtaláltam a szívemnek egyik legkedvesebb települést hazánkban, ami nem csak csendes, nyugodt, de egy kis időutazást is nyújt az odalátogatók számára. A régimódi, tájház jellegű épületek, az illatos erdő, a hatalmas, rendszeresen karbantartott földeken pihenő tehenek, a lovaskocsival közlekedő emberek mind-mind visszahozzák az életünkbe azt a nyugalmat, amit a rohanós hétköznapokban már elfelejtettünk.

De hol is van ez a környék?

A Bakony országunk egy gyöngyszeme, aminek környékén rengeteg természetközeli programot lehet találni. Évszaktól függetlenül aktív kikapcsolódás lehet azoknak, akik szeretnek túrázni, várromokat látogatni és azok történelméről egy picit többet megtudni, vagy pihenésképpen akár wellnesseznének a festői környéken. Rövid kiruccanásunk alatt mi mindent ki akartunk próbálni, mivel akkor éppen az időjárás kiszámíthatatlan volt.

Erdei idill a környékenForrás: Tuboly Alexandra

A táborhelyünk Veszprém vármegye északi részén fekvő, Pápától mindössze negyedórára található Döbrönte, azon belül a Hasik hotel volt, ami a Bakonynak egy ikonikus szálláshelyévé vált. Kinti-benti medencéjének köszönhetően bármilyen időben és napszakban élvezhetjük a wellness részleget, emellett a hatalmas kertben lehetőségünk nyílik minigolfozni és teniszezni is.

Ha megunjuk a kapuk mögötti programokat, csak a hotel elé kell kisétálni: előzetes egyeztetés alapján lehetőségünk van lovaskocsival bevenni a települést. A faluban egy férfi a saját lovaival viszi végig az érdeklődőket Döbröntén és annak erdején – ahol az Ödön-forrást is meg lehet tekinteni, – miközben a faluról, és az ott lakó emberekről mesél.

Ahonnan mesés panoráma nyílik

Döbröntén található a domb tetején ékeskedő Szarvaskő vára, amiből csak pár kőfal maradt, mégis hangulatos, és visszahozza a régi idők emlékeit. Történelme egészen az Árpád-korra nyúlik vissza, és már a 15 éves háború vége óta – azaz a 17. század elejétől – üresen áll. Nem csak a háborúk pusztították a várrom falait, hanem a faluban lakó német telepesek is, akik elhordták a köveket a saját építkezéseikhez.

Szarvaskő váraForrás: Tuboly Alexandra

A mostani lakosok azonban szent helynek tekintik, szemük fényeként vigyáznak rá. A váron 1990-ben és 2001-ben is végeztek állagmegóvó munkálatokat, tehát a rom veszély nélkül látogatható. A romokhoz egy lépcsős ösvény vezet fel a domb feléig, onnan pedig egy kicsit gyalogolni kell felfelé, de a fenti panoráma igazán megéri a fáradalmakat.

Döbrönte szép, rendezett községeForrás: Wikipedia.org

A Döbrönte melletti település, Ganna is tartogat pár meglepetést: a neoklasszicizmus jegyeit viselő Esterházy Templomot és Mauzóleumot. Ez inkább „beugrós" program, de egyszer megéri látni az Esterházy család nyughelyét. Fontos, hogy a templom csak előzetes bejelentkezéssel látogatható.

Ha a Bakonyban jártok, Eplényt se hagyjátok ki!

Innentől kezdve a legtöbb program kocsival érhető el, de gyorsan oda lehet érni bárhova. A mi célpontunk Eplény volt, ahol libegőztünk, kipróbáltuk a Mezítlábas Ösvényt, és felmentünk az Ámos-hegyi kilátóba. Ezután az utunk Eplény és a szálláshelyünk közti pisztrángos tóhoz vezetett, ahova egy 30 perces túra visz a sűrű erdőn át. A kilátáson kívül az izgalom is a kirándulásunk részévé vált, amikor a séta közepén besötétedett, és dörögni-villámlani kezdett, de mi ezzel nem foglalkozva folytattuk az utunkat a tóig, és szerencsére épségben megúsztuk a kalandot.

Nagyobb nyüzsire vágytok? Irány Pápa!

Erős váltás Budapest és környékéről a teljes csend és nyugalom, így mi is vágytunk arra, hogy két embernél többet lássunk egy nap, ezért az autóval mindössze 15 percre lévő Pápát vettük célba. Itt rengeteg program áll az odalátogatók rendelkezésére: Pápai várkertfürdő, Esterházy kastély, tanösvények, múzeumok, kisvonat és még mozi is. Mi nem tudtunk mindent belesűríteni a rövid időnkbe, ezért legközelebb több időt szánunk majd a városra.

A pápai várkertfürdőForrás: varkertfürdo.hu

Ekkor eszméltünk rá, hogy nagyon gyorsan elmentek a napok, és lassan el kell hagynunk a nyugalom szigetét. Ez azonban megerősített minket abban, hogy sokadjára is visszatérjünk majd erre a környékre és folytassuk ott, ahol elkezdtük. Fedezzétek fel ti is, mert megéri!