Kerek világ két keréken - Soprontól Fertődig gurultunk

Fertőd éppen szomorú arcát mutatja: vigasztalanul esik az eső. Ez viszont nem szegi kedvét a két kerék szerelmeseinek, a hobbibiciklistáknak, bár elektromos 'lovukra' még várni kell. Addig a forró halászlét kitűnő roston harcsa követi a Gránátos étteremben. Innen pedig már nem is olyan szomorú a világ odakint.

Úton lenni mindig remek érzés. Ha négy kereket választunk azért, ha kettőt, pedig pont azért, mert biciklin szállni élvezet, mert a kerékpár - legyen hagyományos vagy éppen elektromos - egyenlő a szabadsággal. S akkor még nem beszéltünk arról, hogy békés, ízületkímélő mozgásforma, akkor is, ha hegyre fel, völgybe le. De a Fertő-tó környékén alig szembesülünk szintkülönbséggel, szinte sík terepen gurulhatunk. S ha olyan szerencsében van részünk, hogy a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség meghívására e-bringával barangolhatjuk be a környéket, túravezetőkkel, hát több nem is igen kell a boldogsághoz. Legfeljebb jó idő, eső nélkül. (De az sajnos nem adatott meg.)

Jó minőségű erdei, murvás utakon gurulhatunk ki SopronbólForrás: MAKETUSZ

A Fertő-tó környékén sok a kerékpáros turista

Nem meglepő, hogy ezen a vidéken sok a kerékpáros idegen: a kerékpáros műfajban nálunk kissé előrébb tartó osztrák, német turisták érkeznek autókkal, többnyire saját kerékpárokkal. Nem is akármilyen bringákkal, sokszor egy autó árával vetekszik az értékük. Így nem csoda, ha a külföldi kerékpáros és szálláskereső turisták gyakran a szobájukban, maguk mellett szeretnék tudni a járgányt. A Fertő-tó környékén a szállásadók már meg sem lepődnek az ilyesfajta kérésektől, különösen akkor nem, ha kerékpárosbarát szálláshelyről beszélünk. A fertődi Rábensteiner Panzió pedig pont egy ilyen hely, felkészülten várják a kerékpáros kirándulókat: számukra tárolási lehetőséget, szerelődobozt, a térség kerékpáros útvonalairól készült információs csomagot, prospektusokat és klassz a helyi érdekességekkel jelölt térképeket kínálnák - a gazdag reggeli, a kitűnő kávé, a remek sütemények és a kényelmes ágyak mellé.

Kiből lehet kerékpárosbarát?

Mondhatnánk azt, hogy azokból mindenképpen, akik szívből szeretik a kerékpárosokat. De a viccet félre téve: ahhoz, hogy egy szállás- vagy vendéglátóhely bekerülhessen a kerékpárosbarát szolgáltók sorába, egy sor praktikus kritériumnak kell megfelni. A kerékpárosbarát szemlélet megléte mellett biztosítaniuk kell például a vízvételi lehetőséget, szerelődobozt, pumpát, elsősegély csomagot, illik tisztában lenniük a térség kerékpáros lehetőségeivel, védett és jól kitáblázott kerékpár útjaival, de legalábbis olyan térképet kell tartniuk, amelyek jelölik az előbbieket. Amennyiben a jelentkező elnyeri a MAKETUSZ minősítését, úgy többek között bekerülhet a szövetség legújabb fejlesztésébe, a roppant praktikus Kerékpárosbarát applikációba. Az ingyenesen letölthető alkalmazás pedig nekünk biciklistáknak ad biztos támpontot, használatával egyszerűen tájékozódhatunk arról, hogy tervezett túránkon hol látnak minket szívesen, hol találunk bringaparkokat, s hol tűnnek fel turisztikai szempontból fontos, érdekes helyek. Ezeket egyébként mi magunk is bejelenthetjük, sőt fotót is tölthetünk fel hozzá, ellenőrzés után már a mi helyzetjelentésünk is gazdagítja az alkalmazást.

A Kerékpárosbarát vendéglátóhelyen szerelőcsomag is várhat ránk - mutatja Pénzes Erzsébet, a MAKETUSZ elnökeForrás: Travelo

A sarródi Rozália panzióban ottlétünkkor mi magunk is meggyőződhetünk az applikáció működéséről: az előzőleg beállított túra helyszínén QR-kód beolvasásával pipálhattuk ki a tervezett állomást. A panzió amúgy tökéletes megvalósulása a letisztult skandináv stílus és a magyar paraszti romantika találkozásának: a minden igényt kielégítően felújított parasztház családosokat és baráti társaságokat is képes vendégül látni.

A megpihent kerékpáros eszik is, iszik is

Akármennyit is gurul az ember, akármilyen szendviccsel, megtöltött kulaccsal is kel útra, olyan nincs, hogy útja közben ne enne meg egy lángost, ne harapna bele egy gőzölgő rétesbe vagy ne inna meg egy pohár kézműves sört a nyári melegben vagy épp egy fröccsöt. A Fertő-tó térségében mindenre találunk jó példát, nézzük például Mekszikópusztát. Igen, jól olvassátok: Fertőújlak közvetlen közelében található az a kis község, amely nevét az Esterházy-családtól kapta, emléket állítva a mexikói császárrá koronázott Habsburg Ferdinánd Miksának.
Mekszikópuszta - mindamellett, hogy ornitológiai szempontból fontos környék, számtalan jó madármegfigyelő hellyel - még egy fontos intézményről, a Mexikópusztai Betérőről is elhíresült. A helyiek jól ismerik az egykori magtárból kialakított hangulatos, gyönyörű cserépkályhákkal rendelkező éttermet, amelynek tulajdonosa évek óta azon fáradozik, hogy a rendszeresen megtartott borvacsorák közösségformáló szerepet is betöltsenek. Ma már egyre többen keresik fel a Betérőt, remek konyhája és különleges borválasztéka miatt.

A Tornácos és a Szentkői Sörház

A fertő táj szikes pusztái, az egykori vasfüggöny mentén, jelölt kerékpárutakon tekerhetünk, ebédre, vacsorára pedig megállhatunk a hegykői Tornácos étteremben, amelynek ételválasztékáról és konyhájáról nehéz elfogultság nélkül nyilatkozni. A sült céklás, zöldfűszeres kecskesajtos csicsókakrémleves utáni csirkesteak medvehagymás, zöldborsós risottóval és paradicsomos rukkolával - közvetlenül a mennyország előtti állomás. Mert az ugyanis nem lehet más, mint a házi ropogós sült túrógombóc mézes tejföllel és gyümölcsökkel... Tulajdonképpen teljesen érthető, hogy a Tornácos Hotel és Étterem Kerékpárosbarát hely - ugyanis innen szinte lehetetlen továbbgurulni.

Az a bizonony sült túrógombóc a Tornácos étterem asztalánForrás: Travelo

Még akkor sem, ha az innen csupán 1,5 kilométerre levő Szentkői Sörházba indulunk, Fertőhomokra, a két Kovács fiú, Zétény és Gergely szentélyébe. Mert hogyan is lehetne másképp minősíteni azt a kifinomult ízlésű látvány sörfőzdét, ahol háromfajta kézműves sör is készül. Nőknek különös szeretettel ajánlanám a 'Simogató' blonde ale-t, cirusus, gyümölcs ízével, illatával szenzációs szomjoltó.

Végül már csak a tekerés, közben persze egy-egy megállóval

Sopronból szemerkélő esőben kelünk útra a dunaszigeti Pisztráng Egyesület kényelmes e-bringáival. Fertődre indulunk, a leghűségesebb város gyönyörű belvárosából gurulunk ki, nyaralók mellett haladunk, hamarosan elérjük a Malom-tavat, majd innen jó minőségű, murvás úton, az erdőszélen haladunk tovább, hogy hamarosan megállhassunk az egykori Fertőrákosi kőfejtőnél. A jó mozgású biciklisták nagyjából húsz per alatt tudják körbesétálni a kőfejtőt, ám ez csak elvben lehetséges. Mert ennyi idő nem elég arra, hogy elmerüljünk a Pannon őstenger egykori nyomaiban, hogy beálljunk egy cápa szájába, vagy ellenőrizzük a zeneterem lenyűgöző akusztikáját. Szóval több idő kell ahhoz, hogy szemrevételezzünk mindent, s  tanulmányozzuk például a nyári színházi programokat is. Hisz hosszú évtizedek óta a kőfejtő ad otthont a nyári színházi előadásoknak.

A soproni Tűztorony impozáns hátteret ad a szezonnyitó induló túránakForrás: MAKETUSZ

A kőfejtőtől dimbes-dombos, lankás aszfalt úton jutunk el a Csárda Természetvédelmi Látogatóközpont épületéhez, ahol a fejünk fölött mozgatható ludak repkednek, a terepasztalokon kártyajátékok és egyéb más oktató játékok hozzák látogatóközelbe a Fertő-Hanság Nemzeti Park állat-és növényvilágát.

Az egykori őstenger hullámzásának nyomai a kőfejtőbenForrás: Origo

Innen már a szakadó eső okozta vízi-kerékpáros élménytúrát 'élvezzük ki', a jó hír viszont az, hogy ez sem adatik meg minden kerékpárosnak, lesznek olyan szerencsések, akik úgy gurulhatnak majd a Fertő-tó gyönyörű és izgalmas térségében, hogy a hidratalásról kizárólag ők gondoskodnak számtalan Kerékpárosbarát-helyen.