Érdekesség: 50 éve adták át az Európát Ázsiával összekötő első Boszporusz-hidat

Az Európát Ázsiától elválasztó tengerszoros, a Boszporusz a Márvány-tengert köti össze a Fekete-tengerrel, hossza 30 km, szélessége 750-3700 méter, mélysége 36-124 méter között váltakozik. A Boszporusz név ökörgázlót jelent, mert a görög mitológia szerint itt kelt át a Zeusz által elcsábított, majd fehér üszővé változtatott Io argoszi királylány, amikor a főisten felesége, Héra istennő bosszúja elől menekült.

Boszporusz szorosForrás: Wikimedia Commons/NASA Earth Observatory

A szoros már az ókorban jelentős közlekedési csomópont volt, i.e. 667-ben itt alapították meg a megarai görögök Büzantiont, amely 330-tól volt a kelet-római birodalom központja. Bizáncot 1453-ban foglalta el II. Mehmed oszmán szultán és Isztambul néven az Oszmán Birodalom fővárosának tette meg. Bár az 1923-ban létrejött Török Köztársaság kormánya Ankarába tette át székhelyét, a 13 millió lakosú Isztambul ma is Törökország legnagyobb városa, kulturális, művészeti és gazdasági központja, földrajzi fekvése miatt az ország kapuja.

A két földrész találkozásánál fekvő, stratégiai fontosságú metropoliszban az átkelő forgalmat sokáig kompok biztosították, de a múlt század elején egyre nyilvánvalóbb lett, hogy a vízi út tehermentesítését csak hídépítéssel lehet megoldani. A gondolatot már 1900-ban felvetette II. Abdul-Hamid szultán, de döntés csak fél évszázaddal később született, a nagyszabású beruházást jóváhagyó dokumentumot 1957-ben írta alá Adnan Menderes akkori török kormányfő.

A híd madártávlatbólForrás: Shutterstock.com

Az acélpilléres függőhidat a brit Sir Gilbert Rogers és William Brown tervezték, a mérnöki munkát a szintén brit Freeman Fox and Partners végezte, a kivitelező török építőipari cég volt. A munkálatokat 1970. február 20-án kezdték meg és 1973. június 1-jén fejezték be, a hidat 1973. október 30-án, a Török Köztársaság kikiáltásának 50. évfordulóját követő napon Fahri Korutürk köztársasági elnök jelenlétében adták át a forgalomnak. A 2016. július 15-i, kudarcba fulladt puccskísérlet során a lázadó katonák először a Boszporusz hídjait zárták le, az események polgári áldozatainak tiszteletére a híd hivatalos neve 2016 óta A július 15-i vértanúk hídja.

Az 1560 méter hosszú, 1074 méteres nyílású híd átadásakor Európa leghosszabb és a világ negyedik leghosszabb függőhídja volt.

Az átkelő 33,4 méter széles, irányonként három, 3,5 méteres közúti forgalmi sávval és 2,5 méteres gyalogjárdával, pilonjainak magassága 165 méter, a hídpálya 64 méter magasan ível át a vízfelszín felett, így a legnagyobb hajók is átférnek alatta. A parti íves hídszerkezetek az európai oldalon 231, az ázsiai oldalon 255 méter hosszúak.

Forrás: Shutterstock.com

Az első Boszporusz-híd megépítése 200 millió (mai árakon több mint egymilliárd) dollárba került, de forgalma olyan nagy volt, hogy a járművek áthaladásáért szedett hídhasználati díjból a költségek alig két és fél év alatt megtérültek. 1980-tól a forgalom gyorsítása érdekében csak a kelet felé haladó járművek fizetnek, de dupla díjat, így visszafelé megállás nélkül tudnak áthajtani. A közlekedési sávok irányát a forgalomhoz alkalmazkodva napszakonként változtatják, munkanapokon reggel négy sávban az európai oldal felé, kettőben az ázsiai felé lehet autózni, este pedig fordítva.

A hídon 1997. december 27-én haladt át az egymilliárdodik jármű, átlagos napi forgalma 180 ezer gépjárműre tehető, a híd maximális terheléskor az ív közepén 90 cm-re hajlik be. A híd díszvilágítását 2007-ben számítógép vezérelte LED-lámpákra cserélték.

Az első Boszporusz-hídon ma már sem a gyalogos közlekedést, sem a kamionok áthaladását nem engedélyezik, alkalmanként azonban rendeznek rajta exkluzív eseményeket.

Az egyik ilyen hatalmas rendezvény a világ egyetlen két kontinensen zajló maratoni futóversenye, az 1979 óta megrendezett Isztambul Eurázsia Maraton, amit Ázsiai oldaláról indítanak. Egy másik neves esemény pedig 2005. május 15-én történt. Ekkor játszotta a hídon az első kontinensközi bemutató teniszmérkőzést az amerikai Venus Williams és a török Ipek Senoglu.

Forrás: Anadolu Agency via AFP/2022/ Muhammed Enes Yildirim

Az első Boszporusz-híd jelenleg a 41. helyen áll a függőhidak pilonok közti távolság szerint mért hosszúsági rangsorában. Az első a 2022-ben átadott szintén török, a Dardanellákat átívelő 1915 Canakkale híd, amelynek főnyílása 2023 méter. (Összehasonlításként: a budapesti Erzsébet híd támaszköze 290 méter.)

A két testvér is rekordokat dönt

Az első Boszporusz-híd testvérét, a Győzedelmes Mehmed szultán (Fatih Sultan Mehmet) hidat 1988-ban adták át. Ez a híd az elsőtől öt kilométerre északra áll, fesztávja 1090, hossza 1480 méter, kétszer négy sávja az Ankaráig vezető autópályában folytatódik.

Az I. Szelim szultánról elnevezett harmadik Boszporusz-híd építését 2013 májusában kezdték meg és 2016. augusztus 16-án nyitották meg. A 2164 méter hosszú átkelőn nyolcsávos autóút és kétpályás vasútvonal van, 322 méteres magasságával a világ ötödik legmagasabb hídja, 58,4 méteres szélességével a világ egyik legszélesebb függőhídja.

Forrás: MTVA Sajtóarchívuma

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Ezek is érdekelhetnek