Mézeshetek fillérekből: menő nászutak Európában

A költséges esküvő miatt kihagyná a nászutat? Ne tegye, inkább spóroljon rajta! Megmutatjuk, hogyan lehet pénztárcabarát lehetőségekből is a legstílusosabb nászutakat kihozni. Eldugott tavak várják Szlovéniában, misztikus középkori városok Olaszországban és vadvízi evezés az osztrák Alpokban.

Kalandoroknak: eldugott tavak Szlovéniában

A néhány napos síutakon, a bécsi adventi vásáron és a horvát nyaralásokon kívül méltatlanul keveset utazunk a minket körülvevő országokba, pedig van egy nagy előnyük: közel vannak, ezért nem kell vagyonokat áldoznunk már az odajutásra. Ha igazán bevállalósak vagyunk, Szlovénia esetében az utazás akár nulla forintból is kihozható, ismerünk olyan párt, akik két hátizsákkal és autóstoppal vágtak neki az útnak és csupa szenzációs élménnyel tértek haza.

Bledi-tó a templomos szigettel
Galéria: Mézeshetek akár fillérekből: menő tematikus nászutak Európában
(Fotó: Ignorant Walking / flickr)

Ha mégsem szeretnénk a mézeshetek idilljét hosszas út menti várakozással tölteni, akkor sem kell repje

gyre költenünk, mert ajánlott útvonalunk, jól bejárható saját autóval is. Az autózás előnye, hogy ott állunk meg, ahol csak kedvünk tartja, így utunkat bármikor újratervezhetjük. Érdemes azonban kitartónak lenni, és elvezetni egészen a szlovén-osztrák határ közelébe (ez kb. öt-hat óra és világosan ki van táblázva minden), itt található ugyanis Szlovénia két legnagyobb tava: a Bohinji- és a Bledi-tó.

Ha elértük a Triglav Nemzeti Parkot, már csak rajtunk áll, hogy melyik tó mellett verünk sátrat először. Bled városának első számú látványossága a gleccservájta tó, melynek közepén egy kis szigeten található a Nagyboldogasszony-templom. A drágább és puhányabb megoldás - vagyis, hogy a helyi evezősök pletnájukonátvisznek a szigetre - helyett válasszuk a vagányat: pattanjunk csónakba és evezzünk át kettesben, hogy egyúttal meghozzuk a házasságunk szerencséjét is. A hagyomány szerint ugyanis ehhez csak meg kell kongatni a templom harangjait, és így a szerelmespár még hosszú ideig boldog maradhat.

Bled másik híres látnivalója egy tizenegyedik századi vár, ahonnan nagyszerű kilátás nyílik a tóra. A kirándulás után csobbanjunk egyet lévő strandon! A kristálytiszta tóban több gyógyhatású forrásvíz is található, így itt nem csak az út fáradalmait pihenhetjük ki, de rögtön regenerálhatjuk is a szervezetünket, ráadásul a város enyhe szubalpin klímájának köszönhetően az Alpokban itt a leghosszabb a fürdőszezon. A nap megkoronázásaként pedig feltétlenül kóstoljuk meg a híres bledi krémest.

Bohinji-tó
(Fotó: Rosino / flickr)

Bledről túraútvonalak is indulnak az innen harminc kilométerre dél-nyugatra fekvő Bohinji-tóhoz, de a tóparti Ukanc városában is vár még ránk másznivaló, ezért ha nem vagyunk edzettek, inkább válasszuk az átautózást. Ukancba érve miután leparkoltunk, egy kényelmes, kiépített sétaúton kaptathatunk fel Szlovénia egyik legszebb pontjához, a Száva-vízeséshez. A kilátóba ugyan csak belépőjeggyel mehetünk fel, de a látvány többszörösen is visszahozza az árát, és az se szegje kedvünket, ha felfele menet esetleg elkap minket az eső, mert az eső utáni vízesés nagyon különlegesen fest.

A mediterráneum szerelmeseinek: csillagtúra belső-Olaszországban

Talán nincs is olyan, aki ne imádná Olaszországot, azok viszont lényegesen kevesebben vannak, akik bejárták már az egyetlen olyan tartományt az olasz csizma szárán, aminek nincs tengerpartja. (Aggodalomra semmi ok, természetesen eszünk ágában sincs vízmentes nászutat ajánlani, csak várja ki a végét!)

A Szent Ferenc Bazilika Assisiben
Galéria: Mézeshetek akár fillérekből: menő tematikus nászutak Európában
(Fotó: Dino Quinzani / flickr)

Umbria Toszkána, Lazio és Marche között fekszik, zöldellő hegyeivel és középkori városaival pedig Olaszország egyik legizgalmasabb tája, Magyarországtól mindössze tízórányi autóútra.

Umbriát a Szentek földjeként is szokták emlegetni, így utunkat akár erre a tematikára is építhetjük, székhelyünket Assisibe, Olaszország egyik legfontosabb zarándokhelyére téve. Ha nem ragaszkodunk az elegáns szálláshoz, nem kevés pénzt megtakaríthatunk, ha a klarisszák rendházában foglalunk szobát, az épület puritánságáért pedig garantáltan kárpótolni fog, hogy a rend nővérei fogadott unokáikként bánnak majd velünk. Miután megnéztük a legkorábbi gótikus olasz templomot, a Szent Ferenc Bazilikát Giotto és tanítványai Szent Ferenc életét ábrázoló freskóival, érdemes felkeresnünk a Szent Klára-templomot is, ahol az oltár alatt megtekinthetjük a klarissza rend alapítójának nyitott sírját.

Cascata delle Marmore
Galéria: Mézeshetek akár fillérekből: menő tematikus nászutak Európában
(Fotó: Alinari Archives / Europress / Getty)

Ezután jöjjön egy lazább program: kiránduljunk el Európa legnagyobb ember alkotta vízeséséhez, a Cascata delle Marmorehez. Már a korlátnál fotózkodva is vizesek leszünk, de hát hol is készíthetnénk ennél ideálisabb fényképet, amit hazaküldhetünk magunkról a titokban sárguló ismerősöknek, mint egy már szinte giccsbe hajlóan szép vízesésnél. Ha pedig már úgyis vizesek vagyunk, irány a hydrospeeding, más néven víziszánkózás, amivel garantáltan mi leszünk a legvagányabb nászutasok!

Umbria természeti látnivalóinak sora még korántsem ér itt véget. Keressük fel a Piano Grande fennsíkon fekvő kisvárost, Castellucciót, ahol igazi időutazást élhetünk át. A romos középkori város utcáin előbb találkozunk majd kecskékkel, mint emberekkel és a turisták számára is csak egyetlen szálláshely áll rendelkezésre, az Albergo Sibilla, amit isteni konyhája miatt érdemes felkeresni. Mindenképp egy kinti asztalnál foglaljunk helyet, mert Castelluccio romantikája ezen a ponton fog beteljesedni: a város alatt ugyanis színpompás virágmező terül el, ameddig a szem ellát. Eláruljuk, hogy mi itt szerettünk bele századszor is Olaszországba.

Castelluccio
Galéria: Mézeshetek akár fillérekből: menő tematikus nászutak Európában
(Fotó: Stefano Montagner / flickr)

Umbriára érdemes akár egy hetet is szánni, megnézni a húsvét utáni 60. napon megrendezésre kerülő spellói virágfesztivált, amit egybeköthetünk egy gubbiói városlátogatással is, ott ugyanis minden évben május 15-én tartják a híres viaszfutást. A Corsa dei Ceri hajnali ötkor veszi kezdetét és négy csapat vesz rajta részt, akik négy, szenteket szimbolizáló, több mint négyszáz kilós viaszszoborral a vállukon futnak fel a város feletti dombtetőn álló templomhoz. Ha hamisítatlan olasz programon szeretnének részt venni: hát ez az.

Senigallia tengerpartja
Galéria: Mézeshetek akár fillérekből: menő tematikus nászutak Európában
(Fotó: Alessandro Bonvini / flickr)

Végül pedig, hogy ne maradjon hiányérzetünk, húzzunk rá még egy hetet a nászutunkra és autózzunk ki a csizma keleti partjára, a bársonypartként is aposztrofált Senigalliába. Assisiből indulva ez mindössze két óra, és így csináltunk magunknak egy dupla nászutat, amibe minden típusú program belefért és a végén még pihenni is maradt időnk.

Sportos utazóknak: vadvizi evezés és kötélcsúszda az Alpokban

Ha szeretnénk a közös életet egy igazán vérpezsdítő élménnyel kezdeni, irány Ausztria! Öt óra autózás után már meg is érkeztünk Salzburg tartományba, ahol ahogyan az lenni szokott, még a fű is zöldebb. De tényleg, az alpesi fű elképesztően zöld, az ég pedig szemkápráztatóan kék, néhány nap után pedig úgy fogjuk érezni magunkat a friss hegyi levegőtől, mintha kicserélték volna az év közben leharcolt szervezetünk minden egyes porcikáját.

Alpesi táj
(Fotó: ravas51 / flickr)

Salzburg tartományban a természeté és a sportoké a főszerep, nyáron pedig a környék egy egészen új arcát ismerhetjük meg, mint amit a síutakon megszokhattunk. Salzburgban ugyanis nem csak síelni és várost nézni lehet. Akár egy hetet is eltölthetünk a környéken úgy, hogy be sem tesszük a lábunkat egyetlen zárt térbe sem, annyi itt a természeti látnivaló.

Utunk különböző állomásait a Saalach folyó fogja összekötni, a folyó völgyében található többek között a Weißbach Természetvédelmi Park is, amit kiépített tanösvényen járhatunk be. A park bejáratánál kezdődő ösvény egy kis patakot követ végig, ami a hegytetőre érve zubogó hegyi folyóvá duzzad és elementáris ereje minket szinte ledöntött a lábunkról. A szurdokból kiérve egyébként Milka-reklámba illő látvány fogadott minket egy alpesi fakunyhóval, ahová késlekedés nélkül beinvitáltak, bemutattak a teheneknek és megtanítottak vajat köpülni.

A parktól kb. húsz percnyi autóútra található Saalfelden-Leogang, ahol egy hatalmas kerékpárpark és a Flying Fox XXL nevű vérnyomásserkentő program teszi próbára a házasságunkat. A bicikliparkban különböző szintű pályákon, oktatók segítségével próbálhatjuk ki magunkat akár BMX-en is, és ha a meredek sziklafalon bringázás még nem lenne elég extrém élmény, a Flying Fox az adrenalinhajhász pároknak lett kitalálva, a száznegyvenhárom méter magasan kifeszített másfél kilométer hosszú drótkötélpályán ugyanis a levegőben lógva száguldhatunk végig százharminc kilométer/óra sebességgel.

Vadvízi evezés a Saalach folyón
(Fotó: Neo_II / flickr)

Ha már úgyis megadták az extrém alaphangulatot, mindenképp érdemes kipróbálniuk a vadvízi evezést is, ennek ugyanis nagy kultúrája van a Saalach folyón és tapasztalatból mondhatjuk, hogy felejthetetlen élményt jelent! Kezdő túrák is indulnak a rafting-központból, ahol az oktatók igyekeznek minél többet heccelni a résztvevőket, hogy ezzel is oldják a kezdeti feszültséget. Ez nálunk tökéletesen bevált, olyannyira, hogy a röhögéstől többször is majdnem bele borultunk a folyóba (természetesen még a parton elláttak minket komplett védőfelszereléssel) és hogy még nagyobb legyen a móka: a sisakunkra szerelt fejkamera mindent rögzített, a felvételt pedig haza is hozhattuk, ez is szuper nászutas emlék lehet néhány évvel később.

Tauern Spa Kaprun
Galéria: Mézeshetek akár fillérekből: menő tematikus nászutak Európában
(Fotó: Guenther Boeck / Tauern Spa)

A nászút persze azért nászút, hogy pihenni is legyen időnk, ezért érdemes beiktatnunk egy kis semmittevést is a programba. Erre kiválóan alkalmas a völgyben fekvő kapruni Tauern Spa, ahol nincs más dolgunk, mint elheveredni egy kinti medencében és csodálni a minket körülvevő hegyeket.

Újabb cikkünk ebben a témában:

Öt dolog, amit semmiképp se hagyjon ki Bledben - 2015.04.28.
A Bledi-tó Szlovénia legnépszerűbb turistalátványossága, aki egyszer eljut ide, azonnal megérti, miért özönlenek ide a látogatók a világ minden pontjáról.