Telekocsis utazással is spórolhatunk Münchenben

Ingyenes múzeumok, olcsó kerékpáros városnézések és szállás egy nagy közös sátorban. Egy külföldi utazás soha nem úszható meg fillérekből, de egy kis körültekintéssel és pár hasznos tippel csökkenthetjük a költségeinket.

Kinek van pénze elutazni Münchenbe? Már maga a vonatjegy is valószínűleg egy vagyon, nem beszélve a múzeumi belépőkről, a szállásról és a városon belüli közlekedésről. Első blikkre talán tényleg túl költségesnek tűnik egy ilyen utazás.

A botanikus kertben jólesik megpihenni.
Fotó: szalay3 / Indafotó

A következő néhány egyszerű tippel azonban rendkívül sokat spórolhatunk a müncheni úton, annál is inkább, mivel a nyár és a jó idő amúgy is a malmunkra hajtja a vizet.

A kedvezményes vonatjegytől a telekocsi szolgáltatásig

Münchenbe eljutni már szerencsére nem egy nagy „was ist das", hogy stílusosak legyünk. Railjettel 29 eurótól indulnak vonatok naponta négyszer. Ez az ár csak az oda utat tartalmazza és jó előre meg kell venni mindkét irányba, mert hamar elfogynak a kedvezményes jegyek. Ha az éjszakai Kálmán Imre vonatot választjuk, 49 euróért fekvőhelyünk is lesz, így reggel frissen-fitten indulhat a városnézés. A vonatközlekedés nagy előnye, hogy a müncheni főpályaudvar, ahova befutunk, épp a város közepén fekszik, így nem kell külön nagyobb költségekbe vernünk magunkat, és rögtön meg is kezdhetjük a város felfedezését.

Ha hirtelen ötlettől vezérelve utaznánk Münchenbe, és már csak a 129 eurós jegyek közül válogathatunk, akkor tudunk igazán sokat spórolni az utazással, ha a különböző telekocsi szolgáltatások közül válogatunk. Ilyenkor egy amúgy is Münchenbe tartó autós vesz fel maga mellé utasokat, hogy a saját benzinköltségét megossza. Itt átlagban 40 euróért szállítanak minket, de ki lehet fogni ennél sokkal olcsóbb utazásokat is.

Volt, hogy 17 ezer forintért megjártam oda-vissza

Erika gyakran utazik így: „Volt már olyan, hogy 17 ezer forintért oda-vissza megjártam Münchent Budapestről úgy, hogy egy kedves házaspár ült csak rajtam kívül elől a kocsiban, én meg kényelmesen olvasgattam hátul. Előre lefixáltuk, hogy hol fognak kitenni a városban, a kint élő barátnőm meg elém jött kocsival. Megegyezés szerint álltunk meg wc vagy egyéb szükségletek miatt, ebből nem volt gond." A müncheni magyarok zárt Facebook-csoportjának oldalán sok ilyen jellegű ajánlattal lehet találkozni. Ha valaki nem szívesen ülne be idegen mellé a kocsiba, megteheti, hogy hivatalos telekocsi szolgáltatásból választ, ebből van magyar és német is.

A Karlsplatz a város egyik központja.
Fotó: daromary / Indafotó

Ez utóbbi előnye, hogy sokkal több autó van rajta, szinte bármelyik nap több kocsi közül is választhatunk. Itt az autósok neve és rendszáma le van adva előre a társaságnak, így nagy meglepetés nem éri az utazót. Ha mégis, lehet panaszt tenni az irodában. „Évek óta utazom mitfahrerként, de összesen egyszer volt egy kisebb problémám. A hölgy, aki Bécsben vett fel, egy órát késett, és még csak nem is értesített. Utána pedig végig azt mondogatta, hogy nem is akar Münchenbe menni, mert nincs kedve. Nekem viszont sürgős volt odajutnom, így végig a lelkét kellett ápolnom, nehogy visszaforduljunk"– meséli Erika. Ez azonban valóban ritka. Sokkal gyakoribb, és újabban tendencia az, hogy egészen házig elvisznek a kocsival, így még a metró és buszjegyeket is megússzuk, nem beszélve arról, hogy ha éjszaka érkezünk, kellemesebb csak besétálni a szállásajtón, mint éjszakai járművekre várni a csomaggal, vagy taxiba ülni.

Ússzuk meg az állandó "lyukasztást"

Ha Münchenbe értünk, érdemes kicsit elidőzni azzal, hogy a közlekedési jegyek kínálatából a lehető legmegfelelőbbet válasszuk ki, mert nagyon sokféle jegyet találunk a napi, háromnapi vagy hetitől egészen a München belső területeire érvényes, vagy München XXL kategóriákig. Egy München centrumában érvényes napijegy 5,80 euróba kerül, de ha Partner Napijegyet vásárolunk, akkor egy maximum ötfős csapat 10,60 euróért utazhat egy napig, amivel már akkor is spóroltunk 1 eurót, ha csak ketten közlekedünk a városban. Ha pedig egy egész baráti társasággal, akkor egészen komoly összegek is megmaradnak a zsebünkben.

Aki sok nevezetességet szeretne megtekinteni, érdemes CityTourCard-ot vásárolnia, ezzel egy napra 9,90 euróért nemcsak minden közlekedési eszközt igénybe vehet Münchenben, de több mint hatvan nevezetességbe kap ingyen belépőt. Ebből is van Partner Card változat 20,90-ért, mely 5 fős csoportig érvényes. Ha ilyenkor nyáron nem szeretnénk a közlekedési eszközökön zsúfolódni, megtehetjük, hogy kerékpárt bérelünk, ami szintén nem túl nagy költség: 0,80 euro percenként, de a napi összeg maximum 15 euróig kúszhat fel. Ha nem szeretnénk egymagunk csalinkázni bringával egy ismeretlen városban, befizethetünk bicajos városnézésre is rögtön a Hauptbahnhof-nál 12 euróért.

A Nymphenburgi kastély parkja.
Fotó: szalay3 / Indafotó

Miért fizetnénk érte, ha ingyen is lehet?

Bár múzeumbelépőkön spórolni nem túl szép dolog, mégis érdemes kihasználni azokat a lehetőségeket, amiket a müncheni múzeumok nyújtanak. Ha előre megtervezzük az utazásunkat, és nem aznap kapkodunk, hogy mit is kéne megnézni, egészen jó kis programot állíthatunk össze ingyenes, vagy jelképes összegű belépőkből.

Vannak olyan múzeumok is, amelyek eleve díjtalanok, mint például a Geológiai vagy a Tűzoltó Múzeum, de a turisztikailag nagyobb érdeklődésre számot tartó múzeumok közül is sokba be lehet menni vasárnaponként csupán 1 euróért. Ilyen például a Neue és Alte Pinakothek, a Bajor Nemzeti Múzeum, vagy az Ember és a Természet Múzeum, mely a Nymphenburgi Kastély botanikus kertje mellett található, és amúgy is egy igen kedvelt turistacélpont. Ez utóbbiban csütörtök esténként ingyenes vezetéseket is tartanak.

Romantikus program lehet az is, ha későn este elsétálunk a Német Múzeumba, ahol az épület udvarán minden este 9-kor tárlatvezetés indul, melyen csillagvizsgálón keresztül lehet nézegetni a Holdat. A program ingyenes, de pár órával az indulás előtt be kell jelentkezni. Ekkor tudják ugyanis megmondani, hogy elég tiszta-e az ég a vizsgálódáshoz.

Piknikezzünk bátran a sörkertekben!

Ilyenkor nyáron úgy is remekül élvezhetjük egy város atmoszféráját, ha be sem tesszük a lábunkat szinte egyetlen épületbe sem. Persze a kötelező köröket nem árt megfutni, de úgy is eltölthetünk egy szép napot Münchenben, ha végigsétálunk a város főutcáján, megállunk a Marienplatzon, hogy meghallgassuk a híres harangjátékot, benézünk a Frauenkirchébe, München leghíresebb templomába, és megcsodáljuk a Hofbräuhaus épületét és az Isar kaput, méghozzá teljesen ingyen.

Ha pedig elfáradtunk a városnézésben, ledőlhetünk pihenni bármelyik parkban, itt senki nem nézi ki az embert, ha a fűben heverészik pár órát, vagy beül piknikezni, mondjuk az Angolkertbe, ahol a Kínai Torony mellett található München legismertebb sörkertje. Itt a világ legtermészetesebb dolga, ha az otthoni elemózsiát előkapjuk. Ugyanis a németek is ezt teszik, hatalmas piknik kosarakkal érkeznek, gyakran még terítőt is hoznak az asztalra.

A lényeg az, hogy a sört ne otthonról hozzuk, azt ott kell megrendelni. Ha pedig a sörkészítés kulisszatitkaiba kukkantanánk bele, felnőttek 8 euróért, tanulók 5 euróért egy másfél órás vezetésen vehetnek részt a Paulaner üzemben, ahol a belépőjegy árában egy pohár sör és egy kis harapnivaló is benne foglaltatik.

Népviselet másodkézből

Ha a jókedv már adott, további remek szórakozást nyújtanak a városban található rendezvények, mint amilyen például az egész augusztusban zajló, koncerteket, kiállításokat, kulináris különlegességeket kínáló ingyenes megafesztivál, az Impark, mely az Olimpiai Parkban található. Természetesen, aki egy klasszikus müncheni bulira vágyik, októberben kell, hogy Münchenbe látogasson, amikor sörfesztivál lázban ég a város, és szinte majdnem mindenki magára ölti a jellegzetes bajor népviseletet, a nők a Drindl-t, a férfiak pedig a Lederhose-t.

Ha mi is szeretnénk ilyenkor beolvadni a környezetükbe, megvehetjük magunknak ezeket a kellékeket. Azonban egy Dirndl köténnyel és blúzzal körülbelül 120 euróba kerül, míg a bőrnadrágért 150 eurót is elkérnek. Mivel valószínűleg nem szeretnénk az év többi részében is ezekben flangálni, felesleges nagy költségekbe vernünk magunkat. Jobb, ha second hand-ben vásárolunk. Egy müncheni ismerősünk így talált magának Dirndl-t 35 euróért, Lederhose-t pedig 59 euróért teljesen jó minőségben.

A Marienplatz-on minden turista megáll meghallgatni a harangokat.

Óriás-sátor a város közepén

München központjától mintegy 15 percnyi utazásra található, az az éjjel-nappal megközelíthető szálláslehetőség, amely a város valószínűleg legolcsóbb és egyben legbulisabb helye is egyben. A The-tent kempingjében egy hatalmas sátortető alatt alszik az összes turista, ahol a 7,50 eurónkért cserébe matracon és hálózsákban aludhatunk, 10,50-ért pedig ágyon, amihez ágynemű is jár. Ezeken túl persze kisebb-nagyobb sátrakat is bérelhetünk a júniustól októberig nyitva tartó szálláson.

Egész nyáron itt a Travelón azon vagyunk, hogy olvasóinknak a legolcsóbb vagy akár ingyenes közlekedési, városnéző lehetőségeket is összegyűjthessük Európa-szerte, ezzel is segítve az óvatosan költő, ám mindenre kíváncsi turisták nyaralását.
Ha tehát szívesen utazna egyetlen villamosjeggyel gyönyörű európai városokban, kattintson ide a legszebb útvonalakért. Ha nem szeretne városnéző buszokra költeni, járja be a legizgalmasabb útvonalakat sima buszos vonaljeggyel. Ha pedig arra kíváncsi, hol vannak Európa legszebb, ingyenesen látogatható parkjai, nézzen szét ebben a gyűjtésünkben.