Hollandiában ciki 5 kilométernél rövidebb útra autóba szállni

Nyugat-Európa számos országában a hetvenes években szembesültek a motorizációs robbanás árnyoldalaival, például az állandó közlekedési dugókkal és parkolási nehézségekkel.

Forrás: Shutterstock/DisobeyArt

Ezekben az országokban, így Hollandiában is ekkor elindult egy "kerékpáros fordulat", azóta pedig a holland, svéd és dán városok infrastruktúrája teljesen átalakult. Hollandiában ma már úgy tervezik a városokat, hogy a lakóházak előtt ne lehessen parkolni, 5 kilométernél rövidebb utakra pedig már kínosnak számít autóba ülni. Erről Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára beszélt egy mai sajtótájékoztatón, amelyen bejelentették, hogy magyarul is megjelent a Holland Kerékpáros Nagykövetség elnevezésű civil hálózat A holland kerékpározás jövőképe címmel összeállított kerékpáros stratégiája, amelyet az aktív Magyarországért felelős államtitkárság minden magyar város polgármesteréhez eljuttat majd, írja az MTI.

Hollandia a világ első számú kerékpáros nemzete, ahol egy lakosra átlagosan 1,3 kerékpár jut - mondta el a kiadvány szerdai budapesti bemutatóján a Holland Királyság magyarországi nagykövete.

Désirée Bonis kiemelte, hogy hazájában rövid távok megtételére jelentősen többen választják a kerékpárt, mint az autót, amit segítenek a kerékpárosbarát beruházások és várostervezési szemlélet is.

Amszterdam, a leginkább bicikli-barát városForrás: Pixabay/RalfGervink

Hollandia Magyarországon is régóta támogatja az olyan kerékpáros kezdeményezéseket, mit a Critical Mass vagy az I Bike Budapest felvonulások, együttműködik a Budapesti Közlekedési Központtal, a Magyarországi Kerékpárosklubbal és számos kerékpáros civil szervezettel, jövőre pedig a Veszprém-Balaton Európa Kulturális Fővárosa program keretében is népszerűsíti majd a biciklis közlekedést - tette hozzá.

Az államtitkárság is megkezdte a munkát e téren, hollandiai tanulmányutakat szervez magyar városok vezetői és főépítészei számára a kerékpárosbarát fejlesztések tapasztalatainak megismerésére - közölte az államtitkár, hozzátéve: az egyik tanulmányút során született az ötlet a most megjelent kerékpáros stratégia lefordítására is.

A Pesti alsó rakpart egy autómentes naponForrás: BKK

Révész Máriusz elmondása szerint a kiadvány egész érvkészletet nyújt a kerékpárosbarát közlekedés mellett: kisebbek lesznek a dugók, élhetőbbek a városok, tisztább a levegő, egészségesebbek a közlekedők, ráadásul a kerékpározás kevesebbe is kerül.

Nem véletlen, hogy Hollandiában is a hetvenes évek olajválsága idején kezdődött a kerékpáros fordulat. "Kicsit sorsszerű, hogy ma reggel szembesültünk vele: 700 forint lett a benzin ára" - jegyezte meg, hangsúlyozva azonban: az olajársokkra is választ jelent a kerékpáros stratégia.

Révész Máriusz közölte, hogy a most megjelent kiadványt még szerdán eljuttatják online formában minden magyarországi város polgármesterének, arra kérve őket, hogy azt a képviselőtestületekkel is osszák meg.

Forrás: BKK

Mint felidézte, az aktív Magyarországért felelős államtitkárság, előtte pedig az aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság az infrastrukturális fejlesztések mellett számos kerékpárosbarát programot is indított, illetve támogatott. Ilyenek az e-bike-ok, illetve az e-cargo biciklik vásárlását ösztönző programok, de immár azt is támogatja az állam, ha a cégek kerékpárt, illetve azokhoz szervizelést biztosítanak a munkavállalóiknak.

Egymillióval több autó fut ma Magyarországon, mint 2010-ben, egy jó kerékpáros stratégia viszont képes csökkenteni a közlekedési dugók számát.

Magyarország két nappal ezelőtt írta alá az Európai Kerékpáros Nyilatkozatot, amely egy átfogó uniós kerékpáros stratégia kidolgozására kéri az Európai Bizottságot, és éppen szerdán indul a magyar kerékpáros stratégia közigazgatási egyeztetése is - mondta el Révész Máriusz.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek