Kupidó után újabb rejtélyre derült fény Vermeer ikonikus képe kapcsán

Legutóbb a meztelen Kupidó alakja került elő Vermeer levelet olvasó lányt ábrázoló festménye alól, most pedig újabb rejtélyre derült fény a kép restaurálása során. Ezúttal egy borospohár talpa került napvilágra, mely ismét egy kissé más megvilágításba helyezheti a népszerű festményt.

Vermeer: Nyitott ablaknál levelet olvasó lány (1659) a restaurálás előttForrás: Wikipedia

A nagyszabású restauráláson átesett Nyitott ablaknál levelet olvasó lány (1659) című festményt január 2-ig láthatja a közönség a drezdai múzeum Johannes Vermeer: Tükröződésről (On reflection) című kiállításán, amely az utóbbi évek egyik legjelentősebb tárlata a holland mesterről.

A korábbi felfedezés, miszerint Vermeer eredetileg egy meztelen Kupidót képzelt el a puritán fal helyett, szinte újradefiniálta a festményt. Az új megállapítás is hasonlóan izgalmas, bár ennek kapcsán egy kicsit több kérdőjel merül fel. A restaurátorok a felső festékrétegek eltávolításakor a kép jobb alsó sarkában egy sötét, kékes-szürke színű borospohár talpát fedezték fel, írja a The Art Newspaper.

A pohár nagy részét egy zöld függöny takarja el, amelyet Vermeer maga festett rá, úgy, hogy a borospohár talpa ott maradt. A restaurátorok szerint a talpat a 18. században fedték el egy felső festékréteggel, ezt távolították el most a festmény helyrállítása keretében. Röntgensugárral a teljes, 18 centiméter magas pohár látható, még a szőlőindás díszítése is kivehető rajta, illetve az is, mennyi bor van a pohárban.

Vermeer: Nyitott ablaknál levelet olvasó lány (1659) a restaurálás utánForrás: Johannes Vermeer/Public Domain/Wikipedia

A pohár mintha a néző terében lenne, egy kereten – talán korláton – nyugszik. Elképzelhető, hogy a festő eredetileg úgy vázolta fel a képek, hogy azt az illúziót keltse, mintha a pohár a kép valódi fa keretén állna. Az sincs kizárva, hogy a festő azt az illúziót szerette volna kelteni, mintha a kép egy nyílás lenne a néző terének falán, amelyen keresztül be lehet látni a levelet olvasó nő szobájába. De az is lehet, hogy a borospohárnak semmi köze a levelet olvasó lány kompozíciójához, és egy eldobott korábbi festményből maradt meg, aminek a vásznát a festő újra felhasználta.

Bármi is volt Vermeer eredeti szándéka, az biztos, hogy meggondolta magát, és szinte az egész borospoharat lefedte a függönnyel.

Természetesen a restaurátorok tiszteletben tartották a festő döntését, és a függönyt meghagyták. Mindenesetre a rejtett borospohár újabb feladványt jelent a kutatóknak, ami megfejtésre vár.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek