Öt jó tanács a dietetikustól, hogy elkerülje az utazós trombózist

Utazgatunk, mert utazni érdemes – szól a népszerű és nem éppen mai sláger, de ma már talán hozzátennénk, hogy kockázatos és veszélyes is. Az aggódás és a félelem enyhítése, elkerülése érdekében legjobb, ha időben és megfelelően felkészülünk az utazásra. Dietetikus kolléganőnk listája a legfontosabb gyógyszerekről, a kötelező védőoltásokról, és tanácsok arra, hogyan kerülhető el az utazós trombózis.

Néhány hónappal ezelőtt fenekestül felfordult a világ, a legtöbb rövid és talán hosszú távú tervünk is megsemmisült, jó esetben az álmaink még nem. Még csak az év első negyedét hagytuk el éppen, amikor a koronavírus világjárvány megnyomta a láthatatlan stop, reset vagy skip gombot, vagy mindet egyszerre. A nyári útiterveinkről kezdetben még nem mondtunk le, de hétről hétre biztosabbá vált, hogy az utazás egy időre kikerül a szótárunkból.

Forrás: Alliance Images / Shutterstock

A turizmusnak és a vendéglátásnak is jócskán betett ez az időszak, bár annyi nyereség talán elkönyvelhető a javukra, hogy a hazai tájak, úti célok, pihenési lehetőségek jelentősen és megérdemelten felértékelődtek. Idővel aztán enyhültek és meg is szűntek a szigorú kijárási tilalmak, újra elkezdhettünk terveket szőni, még ha csak rövid távúakat is.

Most, hogy már jóval szabadabban járhatunk-kelhetünk a nagyvilágban, és külföldi desztinációkat is felkereshetünk (persze zónánként eltérő kockázatokkal a COVID-19 miatt), nem árt egy kicsit megállni, és időben felkészíteni magunkat arra, hogy egyrészt a koronavírus-járvány még nem szűnt meg, másrészt nem csak ezen vírus vagy veszély leselkedhet ránk, ha nem vagyunk elővigyázatosak. A megelőzés mindig sokkal jobban megéri, mint utána szenvedni. Összeállítottam ezért egy rövid (bár szinte folyamatosan bővíthető) listát a legfontosabb óvintézkedésekről. Remélhetőleg még lesz időnk ezekre, mielőtt elstartolunk pihenni, feltöltődni.

Forrás: Victoria 1 / Shutterstock

Készüljön egy csomag úti patikával!

Akkor is érdemes összeállítani egy kisebb, vény nélkül is kapható gyógyszerkészletet a bőröndünkbe, ha nem vagyunk betegek, és rendszeresen semmilyen gyógyszert nem szedünk (persze szigorúan orvosi előírás alapján). Ha pedig mégis, akkor utazás előtt célszerű felkeresni akár telefonon, akár elektronikus úton a kezelőorvosunkat, hogy ha szükséges, újabb gyógyszeradagot írjon fel (a receptet online is megkaphatjuk), vagy ellásson néhány olyan jó tanáccsal, ami a saját betegségünk, állapotunk alapján csak nekünk szól. Mi legyen az úti patikában?

A legszükségesebbek: hasmenés esetére hasfogó, lázcsillapító, hányinger és hányás csillapító, fájdalomcsillapító, ORS rehidráló granulátum (hányás, hasmenés esetén az elveszített ásványi anyagok mielőbbi pótlására), fényvédő krém, napégés utáni hűsítő krém vagy gél, kullancs-, szúnyogriasztó, kézfertőtlenítő ... Már csak azért is jó, ha ezek kéznél vannak, mert ha sürgősen szükség van valamelyikre, akkor ne kelljen nyaralás közben még gyógyszertárat is vadászni, nem beszélve az esetleges nyelvi akadályokról és a számunkra ismeretlen szerekről.

Előzze meg a trombózist!

Utazás közben jellemzően sokat ülünk, a lábaink mozdulatlanok, a vérkeringés lelassul bennük. Ez különösen repülőn jellemző, ahol azért mégis ritkábban állunk fel, és megyünk mosdóba, mint mondjuk a vonaton, de persze a hosszan tartó buszos utazás, vagy akár az autózás is ide sorolható. Mindezek fokozzák a trombózis (vérrögképződés) kockázatát. Ha amúgy is tudjuk magunkról, hogy hajlamosak vagyunk erre, vagy aktuális egészségügyi állapotunk miatt tartozunk a veszélyeztetettek közé (például várandósság vagy öröklött hajlam miatt), akkor extrán oda kell figyelni a megelőzés minden lehetséges lépésére.

Igyunk rendszeresen!Forrás: Naj Ativk / Shutterstock

Hogyan csökkenthető a vérrögképződés kockázata?

♥ Igyunk rendszeresen és elegendő mennyiségű folyadékot, lehetőleg vizet! Az elegendő mennyiség nemtől, kortól, testi adottságoktól, külső hőmérséklettől, egészségi állapottól is függ, a legjobb jele, ha szalmasárga (világos sárga) a vizeletünk.

♥ Mozogjunk minél többet és gyakrabban az utazás közben is, a lehetőségekhez mérten! Legalább a lábunkat mozgassunk meg ülés közben, hogy az izommunka révén is serkentsük a vérkeringést a lábakban! Álljunk is fel rendszeresen, legalább óránként (ahol megoldható). Kicsit tornáztassuk meg a végtagjainkat (pl. vonaton)! Ha autóval utazunk, időről időre tegyünk egy valóban egészségügyi pihenőt, ekkor rövid sétát is tehetünk például a benzinkút körül!

♥ A gyógyszeres vérhígítás lehetősége is ide tartozik, de ezt bízzuk az orvosunkra, akit a már fent említett módon keressünk meg az utazás előtt a szükséges kezelés, gyógyszerek (pl. heparin) miatt!

♥ A gyógyászati segédeszköz boltokban is kapható kompressziós harisnya elsősorban a kockázati csoportba tartozóknak javasolt, de ha egészségesek vagyunk, és valóban hosszú ülésre leszünk kényszerítve, azért megfontolandó a használata.

♥ Ismert genetikai hajlam esetén (ami egy egyszerű vérvizsgálattal kiszűrhető) vegyük fontolóra, hogy csak rövidebb utakra indulunk, vagy inkább a szabadabb mozgásterű közlekedést (vonat, autó) vesszük igénybe, ahol könnyebben mozoghatunk és nagyobb a terünk ülés közben, mint mondjuk a repülőn vagy egy távolsági buszon.

Legalább a lábunkat mozgassunk meg alkalmanként ülés közben!Forrás: Matej Kastelic / Shutterstock

Kötelező és javasolt védőoltások utazás előtt

Bár most mindenki javarészt a COVID-19 elleni vakcinára kíváncsi, azért ezen a víruson kívül is számos olyan kórokozó ismert, ami ellen már létezik hatásos védőoltás. Nem valószínű, bár nem kizárt, hogy a jelenlegi, bizonytalan és bejósolhatatlan változásokkal teli időszakban olyan távoli országokba utaznánk, ahova csak kötelező védőoltás beadatása után léphetünk be, mégis jó tisztában lenni azzal, hogy ilyen esetekben hova forduljunk.

Mivel nehezen adható általános tanács, valamint ez egy olyan komplex egészségügyi terület, ami több tényező figyelembe vételét igényli, azt javaslom, az egzotikusabb úti célok, vagy adott esetben egy világjáró körút előtt (amit tegyük fel, csak jövőre tervezünk, de most kezdjük a felkészülést), ill. a külföldi munkavállalás előtt is a személyes védőoltási tanácsadással kezdjük meg az utazásra való felkészülést!

Az oltóközpontokban a vakcinák mellé higiéniai és egészségügyi tanácsokat is kapunkForrás: Billion Photos/Shutterstock

• A Nemzeti Oltóközpont erre szakosodott weboldalán megismerhetjük a célországra vonatkozó előírásokat.

• Háziorvosunk is elláthat a legfontosabb oltással kapcsolatos információkkal, és akár azok beadását is kérhetjük tőle.

• Ha oltóhelyet keresünk, akkor érdemes itt tájékozódni.

• A személyes oltási tanácsadás az Országos Epidemiológiai Központ Nemzetközi Utazás- egészségügyi és Oltóközpontjában vehető igénybe. A tanácsadást orvos, járványügyi szakember és szakasszisztens végzi, de a védőoltást csak orvos adhatja be.

Vigyük magunkkal a meglévő zárójelentéseinket, orvosi eredményeinket, a gyermekkori és felnőttkori oltási könyvünket és egy részletes útvonaltervet is!

Valamit valamiért

Minden utazás előtt időben tájékozódjunk az aktuális járványügyi helyzetről és az érvényes közegészségügyi intézkedésekről! Utazás közben is ügyeljünk a megfelelő személyi higiéniára (alapos, rendszeres kézmosás, maszkhasználat, ahol az előírt és indokolt), az ivóvíz és az elfogyasztott ételek tisztaságára, biztonságosságára, a saját és útitársaink testi (és lelki) épségére! Mindezek talán átmeneti és kisebb kellemetlenséget okoznak, de az utazás öröme és az új élmények talán megérnek ennyi fáradozást.