Szezonja van: A mindent lilára festő cékla bevetésre kész

    A superfoodok közé tartozó cékla egy salátanövény, amit a répafélék családjához sorolunk. Érdekessége, hogy legközelebbi rokonaként a mángoldot szokták említeni, pedig ennek a zöldségnek a levelét fogyasztják. A cékla a mediterrán régióból érkezett hozzánk a 17. század környékén, de felhasználása nálunk szinte csak a savanyúság elkészítésére korlátozódott.

    Forrás: Natalia Fogarty / Unsplash

    Persze sok séf rájött már arra, hogy a tányéron milyen jól lehet játszani a különböző céklatextúrákkal, hogy színes leve mennyire sokféle módon felszhasználható. De azért a köménymagos céklasaláta még mindig hódít. 

    És ez nem is olyan nagy baj, a lényeg, hogy amikor módunk van rá, kalkuláljuk be a mindennapi étrendünkbe, mert a cékla gazdag A-, C-, illetve B-vitaminokban, béta-karotinban, illetve sok vasat, rezet, magnéziumot, kalciumot és folsavat tartalmaz.

    Forrás: American Heritage Chocolate / Unsplash

    A cékla vörös színét pedig a betain nevű vegyület adja, ami erős antioxidáns, és képes arra, hogy tovább erősítse a vitaminok szabadgyökök elleni hatását, illetve segít a májnaka  méregtelenítésben.

    Együnk céklát, legyünk boldogok

    A cékla folsavat is tartalmaz, amit a boldogság vitaminjának tartanak. De aki szeret főzni, és új dolgokat kipróbálni, megkósolni, az már a cékla feldolgozása, elkészítése közben is örömet tapasztalhat. Mi például, már a piacon is jól érezzük magunkat, amikor válogathatunk a kisebb nagyobb céklák között. Mindenkinek az ízlésére van bízva melyiket szereti jobban, de mi a kisebb gumókra esküszünk. Ezeket se megfőzni, se megsütni nem tart olyan sokáig.

    Forrás: Monika Grabkowska / Unsplash

    Ha éppen egy tisztítókúra közepén vagyunk, akkor is ajánlott néha-néha céklát fogyasztani, mert superfoodként 100g-ban csupán 5.9 gramm szénhidrátot tartalmaz, és ennek is az egyötöde rost. De ha ezek ellenére tartunk a földes ízétől, ami előjöhet lágyabban és erőteljesebben is, akkor csak a megfelelő fűszerezést kell megtanulnunk, és máris búcsút inthetünk a nem kedvelt íznek.

    A cékla jó barátja a fokhagymának, a kakukkfűnek, a frissen őtölt borsnak és persze a köménymagnak is, ami nálunk őrölve kerül a zöldségre, mivel nem szeretünk ráharapni a magokra (akkor már inkább a földes íz). 

    Lazac cékla chipsselForrás: Storiès / Unsplash

    Fűszerezés után párolhatjuk, főzhetjük, süthetjük, készíthetünk belőle céklachipset és "sült krumplit" is, nyersen lereszelve, majonézzel kikeverve tökéletes saláta egy szelet roston sült csirkemell mellé. De felkockázva, fűszerezve és olívaolajjal meglocsolva sütőben is süthető. Így a még langyos céklakockák mehetnek a tépett salátára. 

    Forrás: K15 Photos / Unsplash

    Ha azt szeretnénk, hogy minél több tápanyag a zöldségben maradjon, több lehetőségünk is van az elkészítésére: ne főzzük, hanem hagyjunk időt a párolódásra, és tegyük ezt úgy, hogy a héja még rajta van; később egyszerűbb meghámozni is. Ha pedig minden előnyét ki szeretnénk élvezni a zöldségnek, használjunk gyümölcsprést, és egy kis alma hozzáadásával fogyasszuk hidegen préselt lé formájában.

    Forrás: Kendall Warner / Unsplash

    Ahogy a répatorta esetében sem ropogtatunk sárgarépát, úgy a céklával készült sütemények, mint a kedvelt céklás brownie sem lesznek céklaízűek. Viszont szaftosabb és erőteljesebb színű édességet kapunk.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!