Az amerikai Spirit Airlines fapados légitársaság csődvédelmet kért, miután 2020 eleje óta több mint 2,5 milliárd dollárt veszített, és 2025-ben több mint 1 milliárd dollárnyi adósságtörlesztéssel kell szembenéznie.
Csődeljárás fenyegeti
A világjárvány utazásra gyakorolt negatív hatásai, valamint a Spirit Airlines JetBlue-nak való sikertelen eladása miatt nehéz helyzetbe került légitársaság 2020 eleje óta több mint 2,5 milliárd dollár veszteséget szenvedett el, így most több mint 1 milliárd dolláros adósságtörlesztéssel kell szembenéznie a következő tizenkét hónapban, ezért most csődvédelmet kért.
A légitársaság, amely az Egyesült Államok legnagyobb fapados légitársasága, kijelentette, hogy az előre megtervezett csődeljárás során a szokásos üzleti eljárást kívánja fenntartani, járatait továbbra is elérhetővé téve az ügyfelek számára. E biztosíték ellenére a Wall Street Journal múlt pénteki jelentése után a floridai székhelyű vállalat részvényei 25%-ot zuhantak, ami drasztikus, 97%-os csökkenést jelent 2018 vége óta, amikor a légitársaság még nyereséges volt.
Menteni a menthetőt
Ted Christie vezérigazgató augusztusban elismerte annak rendkívüli szükségességét, hogy a közelgő adósságlejáratokat a kötvénytulajdonosok tanácsadóinak bevonásával kezeljék, majd hozzátette:
Jelenleg az adósságunk refinanszírozására, az általános likviditási pozíciónk javítására, az újragondolt termékünk piaci bevezetésére és a hűségprogramunk bővítésére összpontosítunk."
A jelenleg is létező járvány ellenére az emberek továbbra is a Spirit Airlines légitársasággal repülnek, bár alacsonyabb költségekkel. Az idei év első felében az utasok száma 2%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, de mérföldenként 10%-kal kevesebbet fizetnek. Ez a viteldíjakból származó mérföldenkénti bevétel közel 20%-os csökkenését eredményezte, ami tovább növelte a Spirit pénzügyi gondjait.
A visszaesés hátterében több tényező áll. A növekvő költségek, különösen a munkaerőt illetően, súlyosan érintették a Spiritet. A nagy amerikai légitársaságok is igyekeznek elhódítani a Spirit költség-tudatos ügyfeleit, saját olcsóbb jegyeiket kínálva. Ezenkívül az amerikai szabadidős utazások – amely a Spirit fő piaca – viteldíjai az új járatok túlkínálata miatt csökkentek.
Míg a légiközlekedési piac prémium kategóriája virágzik, a Spirit hagyományos ágazata stagnál. Ennek eredményeként a Spirit jelentős változást hajtott végre ezen a nyáron, melynek értelmében úgy döntött, hogy olyan viteldíjakat értékesít csomagban, amelyek különféle előnyöket tartalmaznak, mint például a nagyobb ülés, az elsőbbségi beszállás, az ingyenes poggyász, az internetszolgáltatás, valamint az ingyenes harapnivalók és italok.
Pedig még új színről is gondoskodtak: