26 év szünet után újra jöhetnek a szuperszonikus repülők

A United Airlines amerikai légitársaság bejelentette, hogy 15 új szuperszonikus repülőgépet tervez vásárolni, hogy 2029-re visszahozza a légtérbe a "szuperszonikus sebességet", mely 2003-ban szűnt meg része lenni az utasszállításnak, miután az Air France és a British Airways kivonta a forgalomból a Concorde-ot. Az új, Overture névre keresztelt repülőket a denveri székhelyű, Boom nevű cég gyártja majd, ugyanakkor az üzlet attól is függ, hogy megfelelnek-e majd a gépek a biztonsági előírásoknak - adja hírül a bbc.com.

Az OvertureForrás: facebook.com/boomsupersonic

A szuperszonikus sebesség azt jelenti, hogy a repülő gyorsabban halad, mint a hangsebesség, ami 18 300 méteres magasságban több mint 1060 kilométer/órás sebességgel jár. Egy hagyományos utasszállító 800 kilométer/órás sebesség körül halad, de elérheti a 900 km/órát is, az Overture a tervek szerint 1805 kilométer/órás sebességre lesz képes, ami elég lesz ahhoz, hogy a felére csökkenjen az utazási idő a transzatlanti útvonalakon, például London és New York között, amely távot így 3,5 óra alatt lehet megtenni. A Concorde, amely 1976-ban debütált, még ennél is gyorsabb volt, körülbelül 2180 kilométer/órás maximális sebességével, mely a hangsebesség kétszerese.

A szuperszonikus utasszállítással kapcsolatban ugyanakkor két fő probléma merül fel: a zaj és a szennyezés. A hangsebességet elhagyva hangrobbanás következik be, ekkora zajjal pedig nem lehet lakott területek felett repülni, ezt a Concorde-nak is figyelembe kellett vennie. A Boom arra alapoz, hogy fel- és leszálláskor a gép nem lesz hangosabb, mint a többi utasszállító, és remélik, hogy az új dizájn is csökkenti majd a zajt.

A másik nagy kérdés az üzemanyag-fogyasztás. A szuperszonikus repüléshez több energiára és üzemanyagra van szükség, az Overture-t azonban nulla szén-dioxid-kibocsátással szeretnék üzemeltetni, vagyis teljes egészében fenntartható repülőgép-üzemanyaggal. Ez lehet például biodízel, amely a mezőgazdasági melléktermékektől kezdve az állati eredetű zsírokon át a direkt e célra termesztett energianövényekig sok mindenből készülhet, jelenleg azonban messze nem rendelkezünk a szükséges gyártókapacitással ahhoz, hogy elegendő bioüzemanyagot állítsunk elő az egész repülési ipar energiaellátásához. A Boom kompromisszumos megoldásként el tudja képzelni, hogy a megújuló energiával kitermelt üzemanyag pótolni fogja a hiányt.

A cég eredetileg egyébként úgy tervezte, hogy már 2023-ra megtölti gépeivel az eget, de nem ő az egyetlen jelentkező, aki vissza akarja hozni a szuperszonikus repülést a közlekedésbe:

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek