A világ legizgalmasabb és legveszélyesebb leszállópályái

    Aki ült már repülőn, az szinte biztosan átélte már, ahogyan a légáramlatok dobálják a gépet. Olyan helyzetek is vannak, amikor valami apró hiba miatt a leszállás izgalmasabb egy kicsit a szokásosnál. De vannak a világon olyan repterek is, ahol minden egyes fel- és leszállás felér egy adrenalin lökettel. Némelyik szuper rövid, a másik a hegyek mögött bújik meg, a harmadikon mindig erős szél fúj. Viszont érdekes módon szinte kivétel nélkül mind gyönyörű helyen találhatók, így vannak, akik szerint az a pár perc gyorsabb szívdobogás bőven megéri.

    A lábakon álló kifutópálya

    A Madeirán található Christiano Ronaldo(korábban Funchal) nemzetközi reptér a sziget egyetlen reptere, így sok választás nem marad, ha valaki légi úton érkezik a szigetre. A kifutópálya egyik oldalán hegyek magasodnak, a másik oldalán pedig a tenger húzódik, így sokáig kifejezetten veszélyes volt itt a leszállás. Mára a kifutópályát meghosszabbították – 180 betonlábán állva nyúlik bele a semmibe, mint egy befejezetlen híd –, de még így is trükkös lehet a leszállás az erős szélnek köszönhetően.

    A megnyújtott kifutópályaForrás: Richard Bartz - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30043884

    Képzett pilótának kell lenni ahhoz, hogy itt valaki gond nélkül le tudjon szállni. A körülmények ellenére mindössze egy komoly baleset történt: 1977-ben 131 utas halt meg, amikor a leszálló gép túlfutott a kifutópályán; az eset után meg is hosszabbították ezt a pályát.

    Leszállás a toronyházak tövében

    São Paulo Congonhas reptere is hírhedt. Nemcsak a rövid kifutópályája miatt került fel erre a listára, hanem azért is, mert a reptér a város közepén található, így leszállás közben olyan érzése van az embernek, mintha a repülő kerekei súrolnák a házak tetejét.

    Ehhez hozzájön még a híresen csúszós leszállópálya is, így aztán a landolás itt nem egyszerűen izgalmas, hanem gyakran veszélyes is. Megépülése óta rengeteg baleset történt a reptéren. Az első 1941-ben, a legutóbbi 2007-ben. Ez utóbbi esetben a gép túlszaladt a kifutópályán és belerohant egy hangárba – a gépen és a hangárban tartózkodók is mind meghaltak.

    A világ legrövidebb leszállópályája

    A Holland Karib-térségben található Saba szigetén van a világ legrövidebb kereskedelmi reptere: a kifutópálya hossza összesen 400 méter. Az eredeti, 1933-as King Kong című film szigetén egy kis földnyelven keresztben helyezkedik el az apró reptér, így a leszállópálya mindkét vége szinte a tengerbe lóg.

    Talán a környező épületekből lehet látni, hogy arányaiban is mennyire rövid a kifutópályaForrás: Fyodor Borisov - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24935554

    Nagyobb gépek nem szállhatnak itt le, de még a kisgépek pilótáinak is nagyon észnél kell lenni, hogy megfelelően manőverezzenek.

    A jégre épült reptér

    A norvég Svalbard reptér a Spitzbergák Longyearbyen településének közelében található. Ez a világ legészakibb reptere, ahova menetrendszerinti járatok közlekednek. A kifutópálya különlegessége, hogy teljes egészében a jégre épült, pontosabban a permafrosztra, az állandóan fagyott talajra.

    A világ legészakibb reptereForrás: Alexey Reznichenko - http://www.airliners.net/photo//2442905/L/, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35345573

    A kifutópályának nincs rendes világítása, így csak nappali fényben lehetséges a fel- és leszállás, este vagy a téli hónapokban viszont egyáltalán nem. A pálya alatt két áteresz is van, ami elvezeti a hegyekből lecsorgó olvadt vizet.

    Ha működik a reptér, a város főútvonalát lezárják

    Több dolog miatt is érdekes a gibraltári reptér. Bár a kifutópálya elég széles, a féket gyorsan be kell húzni leszálláskor, mivel a pálya mindkét végén tenger van. Az erős szél miatt gyakran többször is meg kell kísérelnie a leszállást a pilótáknak.

    Az a csík ott keresztben egy forgalmas autóútForrás: Artur Bogacki/Shutterstock

    De van egy nagyon furcsa vonása is a reptérnek: a város egyik fő útvonala keresztbe megy rajta. Valóban, szó szerint derékszögben elvágja a kifutópályát, így nagyon komolyan kell szervezni a közlekedést. Az utat minden nap tizenötször lezárják, ami persze elég gyorsan dugókhoz vezet.

    Itt összesen csak 17 pilóta tud landolni

    Paro nemzetközi reptere Bhutánban 2200 méteres magasságban, 5500 méteres hegycsúcsok között található egy völgyben. Ennek köszönhetően a repülők vezetői csak az utolsó pillanatban látják meg a leszállópályát, így hirtelen és meredeken kell ereszkedniük, hogy a szinte centire kiszámolt kifutópályán biztonsággal landolhassanak.

    Meseszép helyen van a bhutáni reptér. Látják azt a pici csíkot? Az a kifutópályaForrás: Sompol/Shutterstock

    Annyira trükkös itt a le- és felszállás, hogy csak speciális engedéllyel rendelkező pilóták használhatják a repteret – jelen állás szerint 17 ilyen pilóta van a világon.

    A skótoknál a víz alatt van a kifutópálya

    A skót Barra reptér az azonos nevű szigeten található a Külső-Hebridákon. A Traigh Mhòr öbölben kialakított leszállópálya bizonyos értelemben a többinél is furább, mivel nem állandó.

    A reptér, ami egyáltalán nem látszik reptérnekForrás: James Gray/Wikipedia

    Pontosabban állandó ugyan, de mivel csak bő egy méterrel van a tengerszint fölött, ezért gyakorlatilag a sekély öböl partján kell leszállni, amelyet viszont dagály idején teljesen elönt a tenger. A pilótáknak ezért úgy kell időzíteni, hogy a leszállás és a felszállás is beleférjen abba az időszakba, amikor épp nem borítja víz a kifutópályát.

    A síterepen nincs második esély

    A francia Courchevel síterületet szolgálja ki a Courchevel reptér, mely a helyszínből adódóan nagyon rövid és meredek is. Ez tipikusan az a hely, ahol nem lehet elrontani a leszállást, mert nincs esély egy második próbálkozásra.

    Nem elég, hogy rövid és meredek, ráadásul hullámzik isForrás: ugues Mitton (hugovoyages) - photo personnelle, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9700340

    A kifutópálya hossza bő 500 méter, lejtése körülbelül 18 százalékos, és ehhez jön még az is, hogy a terület nem sík. Valahogy úgy kell elképzelni, hogy viszonyleg simán indul, aztán meredeken lejt, majd ismét laposabbá válik. Világítás nincs, így sötétben vagy rossz időben egyenesen lehetetlenné válik a leszállás.

    Új-Zélandon vonat jár át a leszállópályán

    Gisborne közelében található az új-zélandi reptér, mely a gibraltári példához hasonlóan fura helyre épült. Itt nem egy forgalmas út szeli ketté a repteret, hanem egy vasútvonal.

    A reptér nem nagy: egyetlen terminálja van, valamint három füves és egy nagy, betonozott kifutópályája, amin szépen keresztülpöfög a vonat. Így a repülők olyan ritmusban kénytelenek használni a repteret, amely nem ütközik a vonatok menetrendjével.

    A görög szigeten szinte a tenger felszínét súrolják a gépek

    Szkíathosz a tündöklő Égei-tenger egyik kis görög szigete, mely hírnevet leginkább azokkal a világsajtót bejárt képekkel szerzett, amelyen a landolni készülő repülői látszanak. Ezeken a felvételeken rendre az látható, hogy a gépek szinte csak méterekkel húznak el a nyaralók feje felett, miközben megközelítik a repteret.

    A görög szigeten teljesen megszokott látvány egy ilyen jelenetForrás: Markus Mainka/Shutterstock

    A leszállás roppant zajos a fékező berendezéseknek köszönhetően, felszálláskor viszont szinte üres tankkal hagyják el a repülők a szigetet – csak így tudnak eléggé felgyorsulni a felszálláshoz. Később aztán tankolnak egyet a közelben található Szalonikiben.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!