Pályázatot írt ki a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új utasmólójára Budapest Airport. A móló megépítésére a növekvő utasszám és a szélestörzsű repülőgépekkel közlekedő légitársaságok járatai miatt van szükség.
A budapesti repülőtér kettes terminálja jelenleg összesen három, a Schengeni-övezeten kívülre közlekedő járatot tud kiszolgálni egymással párhuzamosan, ebből egyet azonban csak külső, buszos ki- és beszállítással elérhető repülőgép-állóhelyen. Egyetlen olyan utashíd működik csak, mely a repülőgépek két ajtajára is tud csatlakozni, elválasztva a prémium (first class és business), valamint a turista utasokat - ezt használja az Emirates és az Air China is, írja az airportal.hu.
A másik, szélestörzsű repülőgépek kiszolgálására alkalmas utashíd csak az első ajtóra csatlakoztatható és legfeljebb A330-as repülőgépet tud kiszolgálni, ezt használja például az Air Transat járata.
A szélestörzsű járatok érkezését és indulását a korlátozott kapacitás miatt úgy kell szervezni a móló megépítéséig, hogy két "nagy gépnél" több lehetőleg ne tartózkodjon egyszerre a repülőtéren a kettes terminálon.
A repülőtér 2B terminálján a 2016-os nyári menetrendben az Emirates teljesít naponta közlekedő járatot 2015. decembertől Boeing 777-300-as repülőgépekkel, de hetente négy alkalommal érkezik az Air China A330-as repülőgépe, nyáron újraindul az Air Transat torontói járata A330-asokkal, beindul az Air Canada Rouge járata Boeing 767-esekkel és a legutóbb bejelentett Asiana Airlines 777-esekkel teljesített charterjáratai.
Egy esetleges késés, ad-hoc járat, vagy szélestörzsű utasszállító repülőgép előre nem tervezett leszállása (pl. útmegszakítás) és azok kiszolgálása komoly fejtörést okozna a most rendelkezésre álló infrastruktúrával és eljárásokkal a repülőtér üzemeltetőjének.
27 beszállítókapu, 10 300 m², három szint a tervben
A pályázat a 2B terminálhoz csatlakozó móló megépítésére szól. A 2A terminálhoz csatlakozó móló egyelőre csak a távlati tervekben szerepel, ott egyelőre maradnak a bádogépületek és a fapadosok által használt, "egyszerűsített beszállítókapuk".
A Repülőtéri móló bruttó alapterülete 10 300 m², három funkcionális szinten (forgalmi előtéri szint, galéria szint, indulási szint). A móló összesen 27 beszállító kapunak ad helyet, amelyek liftekkel és lépcsőházakkal ellátott 8 függőleges mag köré szerveződnek.
Fix hidak vezetnek a forgalmi előtéren megépítendő rotundákhoz, amelyekhez a jövőben utashidak csatlakoztathatók. Az új utasmóló a 2B terminálhoz csatlakozik majd, azaz a jelenlegi non-schengen oldalra, a most ott működő bádogépület helyére kerül majd.