Tuti program nyári délutánra: neveljen spottert a gyerekből

Ha sokat utazik a család, azért, ha sosem repültek még, akkor pedig azért érdemes elmenni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálja mellett található repülőgép múzeumba, és az általuk szervezett reptérlátogatásra. A felnőtteket és a nagyobb gyerekeket a jó sztorik, a gépek közelsége és a technikai részletek kötik majd le. A kisebbeket pedig a búbos bankák és az ürgék.

Általános iskolában az egyik osztálytársam apukája légiforgalmi irányító volt. Így aztán, amikor egynapos kirándulást kellett szervezni az osztálynak, nem is volt kérdés, hogy mi akkor a reptérre megyünk. Így aztán gyerekként sokszor jártam Ferihegyen annak ellenére, hogy csak kamaszkoromban repültem először. És bár a le- és felszállásnál az első repülésem óta szorongok, mégis azt mondhatom, ezeken az osztálykirándulásokon szerettem meg a repülőket és a repteret.

A török Freebird Airlines charterét tankolják, illetve kipakolják a csomagokat belőle
(Fotó: mimi / Travelo)

Gyerekként minden izgalmasnak tűnt: az érkező gépek körül nyüzsgő dolgozók, a titokzatos torony, ahonnan a gépeket irányítják, de még a biztonsági ellenőrzés ma már bosszantó rituáléja is. A látogatás fénypontja mindig a repüléstörténeti emlékpark volt, ahol nemcsak nézni lehetett a gépeket, de be is lehetett ülni a széksorokba, sőt, még a pilótafülkébe is! Szerettem ezeket a kirándulásokat.

Így aztán, amikor fővárosi, hétvégi gyerekprogramokon törtük a fejünket, utánanéztem, létezik-e még a reptérlátogatás intézménye. Hátha a pasim gyerekei is annyira élveznék a dolgot, mint én anno, kisiskolásként. A repülésbe láthatóan fülig szerelmes emberek által létrehozott Légiközlekedési Kulturális Központnak köszönhetően létezik bizony, ezért múlt hétvégén egy 10 éves lánnyal és egy 12 éves fiúval felszerelkezve megnéztük magunknak a repteret és az Aeroparkot.

Busszal a reptéren

A két-három órás buszos túra biztonsági ellenőrzéssel indul, hiszen ugyanúgy belépünk a reptér területére, mintha utazni indulnánk. Mivel a mai gyerekek már egyre korábban ülnek repülőre, ez kevésbé volt izgalmas nekik, mint anno nekem – csináltak már ilyet élesben többször is. Az ellenőrzés után visszaül a csapat a gyönyörűen helyreállított egykori Malév Air Tours turistabuszára, és kezdődik a nézelődés.

Reptérlátogatók láthatósági mellényben
(Fotó: mimi / Travelo)

Először azt figyelhetjük meg, hogy mi történik közvetlenül azután, ahogy beérkezik a repülő a parkolóhelyére. Amikor mi a gépben ülve – rosszabb esetben a folyosón nyomakodva – várjuk, hogy kinyíljon az ajtó, és leszállhassunk végre, reptéri dolgozók tucatjai kezdenek azonnal azon dolgozni, hogy a gép hamarosan újra a levegőbe emelkedhessen.

Ezt követően a busz a futópályához közel gurul, és a láthatósági mellények kiosztása után már szállhatunk is le, hogy megnézzük pár gép érkezését. Biztonsági okokból ezt viszonylag távolról lehet csak megtenni – és bár felnőttként ez így is elég érdekes az idegenvezetői magyarázattal együtt, a gyerekeknek láthatóan kevés.

A Wizz Air új festésű Airbusa közvetlenül leszállás után
(Fotó: mimi / Travelo)

Aztán a helyzet megváltozik, amikor buszunkkal közvetlenül az irányfények mellé állunk, így a gépek pontosan felettünk szállnak le – na, ez már izgi. A torony még egy kis fényjátékot is csinál a csapatnak, ez nagyon jól néz ki még nappali fénynél is. (A fénysor állítólag a levegőben már Szeged magasságában is határozottan látszik. Gondolhatják, milyen ereje van a reflektoroknak, ha közvetlenül mellettük állunk.)

Landolás
(Fotó: mimi / Travelo)

A reptéren tovább haladva a radarok és a torony miatt a légiforgalmi irányításról is szó esik, majd a reptéri tűzoltóság elé gurul be a buszunk. Amikor egyszerre felnyílnak a spéci, nagy teljesítményű tűzoltóautókat rejtő ajtók, mindenki elereszt egy hűűű-t, tök mindegy, hogy az ember tíz éves vagy negyven. Nem messze innen, az 1-es terminálnál folytatjuk az álmélkodást, az itt parkoló, fényűző magángépek és a hatalmas szerelőhangárok különösen nagy népszerűségnek örvendenek a gyerekek körében.

A reptér állatai
És hogy mit imádtak még nagyon a gyerekek? A reptéri állatokat. A hatalmas, viszonylag háborítatlan terület miatt rengeteg ürge él itt, miattuk pedig sok a ragadozó madár – láttunk egerészölyvöt, barna réti héját és vörös vércsét is. De sok fecske is van, és felbukkant búbos banka és gyurgyalag is. Kész madarásztábor! Egyébként, mivel egy esetleges madárrajjal ütközés komoly károkat tud okozni a repülőgépekben, hangágyúval, illetve ragadozó madarak hangjának lejátszásával próbálják elzavarni a futópályák közeléből az élővilágot.

Aeropark: régi repülők testközelből

A buszos kaland után az Aeropark repülőgép múzeumát is végigjártuk. Először a parkbelépővel ingyenesen kipróbálható szimulátort teszteltük, ahol szakavatott segítséggel lehet tesztrepülést végezni Budapest felett. Nekem a szimulátor hangjai tetszettek a legjobban, a leszállás előtt kieresztett futóműnek például pont olyan hangja volt, mint amit repüléskor is hall az ember az utastérben. A mostani egyelőre egy egyszerűbb darab, de megtudtuk, hogy már építik a múzeum területén a főváros legmenőbb szimulátorát, amiben három ablakra vetítik majd a kilátást, és az egész kialakítása ténylegesen olyan lesz, mintha egy repülőgépbe szállna be az ember.

Szimulátor
(Fotó: mimi / Travelo)

A szimulátor után a szabadtéri múzeumban sétálva a magyar közforgalmú repülés elmúlt hatvan évének legjellemzőbb gépeit ismerhetjük meg, a Li–2 típustól kezdve egészen az ezredfordulóig szolgálatban lévő Tu–154-esig. De más reptéri eszközöket is meg lehet nézni, a felvezető autóként használt Wartburg például imádnivaló. De gyerekszemmel kétségkívül az a legjobb az egészben, hogy a legtöbb repülőbe be lehet menni. A TU-134-es üvegezett orr-részében található navigátor-munkaállomásba például nagyon jó buli volt lemászni.

Torony, jelentkezz!
(Fotó: mimi / Travelo)

Látogatásunkkor debütált a múzeum három újdonsága is, a tavaly bezárt Üllői úti gyorsétterem parkolójából kimentett AN-2-es, illetve a reptér területéről idevontattak egy JAK-40-es, és egy egy L-410-es repülőgépet is. Utóbbit, ha nem lenne megrogyva az orrfutóműve, akár használni is lehetne, olyan jó állapotban van. Ezt demonstrálandó, be is kapcsolták nekünk a gép elektronikáját – a fülhallgatókon még a pilóták és a torony beszélgetését is hallani lehetett. Ez egészen különleges élmény volt mindannyiunknak.

Érdemes eljönni?

A látogatás után úgy éreztem, a mai gyerekeknek – a két konkrét tesztalanynak legalábbis biztosan – már nem olyan távoli és titokzatos a repülés világa, mint egykor nekem volt. Nekik már természetes, hogy bepakolunk a kabinbőröndbe, levesszük az övet, kidobjuk a vizes palackot, visszavesszük az övet, sorba állunk, kutyagolunk, bekötjük magunkat, pantomimeznek a stewardessek, gyorsítunk, és hopp a felhők között vagyunk. Persze ettől még mindketten találtak szórakoztató részeket a programban: a nagyobbat a technikai részletek, és a park dolgozóinak történetei kötötték le, a kisebbet inkább az ürgék.

Aeropark, háttérben a reptérrel
(Fotó: mimi / Travelo)

És hogy milyen élmény volt sokat utazó felnőttként visszatérni ide? Nagyon jó volt benézni a kulisszák mögé. És főleg szuper olyan hozzáértő, kedves és lelkes emberekkel beszélgetni a repülésről, mint a Légiközlekedési Kulturális Központot irányító Somogyi-Tóth Gábor, és fia, Dániel. De persze annak is érdekes lehet a látogatás, aki még sosem repült, és szeretne megismerkedni ezzel a világgal.

Hasznos infók
Reptérlátogatásra itt lehet jelentkezni, felnőtteknek 2500 forintba, gyerekeknek 2000 forintba kerül, de van családi jegy is, ez 7000 forint. A jeggyel az Aeroparkba is ingyenes a belépés. A buszos túra hossza 2-3 óra, utána érdemes 1-2 órát az Aeroparkra is szánni.
Akit csak az Aeropark érdekel, a múzeumba a felnőtteknek 1500 forintba, gyerekeknek 800 forintba kerül a belépő.
Autóval érkezők a múzeumi belépőjegy megváltása esetén ingyenesen parkolhatnak a Holiday Parking területén maximum 2 órát. Ezen felül minden megkezdett óra díja 500 forint, melyet a múzeum kapuja mellett található parkolóautomatában kell kifizetni.
Tömegközlekedéssel is megközelíthető, Kőbánya-Kispesttől a 200E autóbusszal kell a Liszt Ferenc Repülőtér 2-es termináljáig utazni. Innen öt perc alatt, biztonságos járdán sétálva érhető el a bejárat.