Mit csomagoljunk elemózsiának, ha túrázni indulunk? A dietetikus elárulja

Az őszi túrák felpezsdítik a testünket és a lelkünket. Valódi és takarékos kikapcsolódást nyújtanak, amikor kiszakadunk a mindennapok pörgéséből, és lelassítunk az erdők, rétek ritmusára. Ahhoz, hogy jól bírjuk a terhelést, a kényelmes túracipőn túl az sem mindegy, milyen étkeket csomagolunk a hátizsákunkba. Dietetikusunk tippjei következnek.

A hátizsák tartalma függ a túra hosszától is

Akkor van a legkönnyebb dolgunk, ha csak egy napra indulunk, ilyenkor nem szükséges olyan mennyiséget bekészíteni, ami már komolyabb súlyt jelentene. Ha többen vagyunk, akkor is könnyen meg tudunk osztozni a súlyon, így senki nem szakad meg, de éhen sem fog maradni. Korábban már körbejártam a témát, de az ismétlés sosem árt, pláne, hogy most másik évszakban vagyunk.

Forrás: Aleks.D/shutterstock.com

Miket vigyünk mindenképpen?

Folyadékot

A legjobb választás a meleg tea egy jól záródó termoszban. A sima fém vagy üveg kulacsban hamar kihűl az otthon még gőzölgő forró italunk, a csípős hidegben, még ha a nap végére csökken is némileg a tea hőmérséklete, mégis csak jobban esik majd a melegség. Így biztosabb is, hogy eleget iszunk. Hosszabb túrára megéri az izotóniás italok (sportitalok) fogyasztása is, amelyekkel pótolhatjuk az izzadással elvesztett ásványi anyagokat (elektrolitokat is). Ne legyenek kétségeink, a hidegben is meg tudunk izzadni rendesen. Az alkoholt viszont lehetőleg kerüljük, ha mégis szeretnénk lazítani, az alkoholtartalmú italokat hagyjuk meg a túra végére, amikor már otthon vagyunk vagy a szálláson, és nem kell fizikai (és szellemi) tevékenységet végeznünk. Tévhit, hogy az alkohol fűti a testet, mert ez csak egy átmeneti érzés, ami egy ideig elterelheti a figyelmünket arról, hogy valójában fázunk.

Könnyen bekapkodható energiafalatokat

A sokat szidott szénhidrátoknak nagy előnyét tapasztalhatjuk meg ilyenkor, mivel az egyszerű szénhidrátok (aka cukrok) gyorsan meglendítik a vércukorszintet, így könnyen hasznosítható energiát szolgáltatnak. Viszont nem a csokoládé lesz a legjobb megoldás erre a célra, mert annak zsiradéktartalma némileg lassítja a csokoládé szénhidráttartalmának hasznosulását. Persze azért lehet nálunk csokoládés nassolnivaló is, különösen, mivel ősszel, télen nem kell tartanunk attól, hogy szétolvad a táskánkban. De van ennél jobb megoldás is: készíthetünk otthon úgynevezett energiagolyókat.

energiagolyó, étel, édességForrás: vm2002/shutterstock.com

Ezekben darált keksz vagy apróra darált gabonapelyhek keveréke a kötőanyag, amibe apróra vágott aszalt gyümölcsöket, darált vagy durvára tört olajos magvakat keverünk. Hogy gyúrható legyen, kevés házi lekvárt, mézet, mogyoróvajat vagy más magvajat is tehetünk hozzá. A felsorolásból érezhető, hogy ez valóban egy kisebb energiabomba, de éppen ez a cél: sok energia éppen csak néhány falatban.

A különféle, ideálisan otthon készített müzliszeletek, korpás, zabpelyhes kekszek is jó célt szolgálnak már csak azért is, mert nem romlandók, és kis helyen elférnek. Hasonló előnyei vannak a sima olajos magvaknak és aszalt gyümölcsöknek is, amikből elég csak pár szemet csipegetni, nem kell több marékkal behabzsolni. A gyümölcsök közül a kisebb túrákra csomagolhatunk strapabíró gyümölcsöt, például almát, banánt vagy leszemezett szőlőt egy kis dobozban, ezeknek a nedvességtartalma is üdítően hat a túra során.

A hosszabb pihenőkre tartalmasabb elemózsiát

Persze, nem csak nassolnivalókon kell túlélnünk a túrát. Ha nem tudunk útba ejteni valamilyen kisebb-nagyobb éttermet, büfét, akkor a nagyobb étkezéseinkre a különféle szendvicsek lesznek a legkönnyebben összeállítható étkeink. Ezeket lehetőleg teljes kiőrlésűkenyérből készítsük, mivel ez a nagyobb rosttartalmuk révén továbbtartó jóllakottság érzetet kelt. A kenyér akár tortilla lappal is helyettesíthető, ha már unjuk a klasszikus szendvicseket. A megkenésre használhatunk pestót, vajkrémet, majonézt, vagy persze léasszikusan vajat, margarint is ízlésünk, étrendünk szerint. Feltétnek sajt, (kisebb túrákon) főtt tojás, sovány sonka, főtt/sült húsból készült húskrém kerülhet. Ha tartózkodunk az állati eredetű összetevőktől, a változatosan ízesített bab-, lencsepástétom és a humusz a jó választás. A szendvicsbe illő zöldséget jobb, ha külön dobozba csomagoljuk, így nem ázik szét a kenyerünk.

Forrás: Daisy Daisy/shutterstock.com

Hogyan csomagoljunk?

Ha már a csomagolásnál tartunk, itt is érdemes szem előtt tartanunk néhány szempontot. A lényeg, hogy vízzáróan csomagoljunk, ugyanakkor érdemes figyelnünk a környezettudatosságra is. A tartós, textilből készült, vízhatlan, jól záródó szütyők, szilikon tasakok, a méhviaszos kendő és a jól záródó műanyag dobozok helyettesíthetik az egyszer használatos csomagolóanyagokat. A bevásárláskor kapott nejlonzacskókat is újrahasznosíthatjuk, és ezekbe tehetjük az esetlegesen kenődő, morzsálódóételeket, így legalább a tasakok tovább maradnak a körforgásban és később válnak hulladékká. A kiürült zacskóban hazafelé összegyűjthetjük a hulladékunkat is, s így megóvhatjuk az erdők, rétek tisztaságát.

Néhány plusz tipp

A túrára betegen ne vállalkozzunk, mert ilyenkor a testünknek a regenerációra, gyógyulásra kell az energiát fordítania. Ha valamely táplálékra allergiásak vagyunk, azt tudassuk előre a túratársakkal, nehogy megkínáljanak az allergént tartalmazó ételt, melyet mi mit sem sejtve elfogadunk. Az esetleges anafilaxiás sokk ellátására szükséges gyógyszert, injekciót is vigyük magunkkal, ami például ismert földimogyoró-, dióallergia esetén javasolt, főleg akkor, ha már előfordult ilyen rosszullét. Életmentő lehet, ha a hegyen, erdőben nálunk van ez, mert diétahibák bármikor előfordulhatnak, s ilyenkor nincs idő megvárni a mentőket, még ha helikopterrel érkeznének is. Ugyanígy az inzulinnal kezelt cukorbetegek se hagyják otthon az inzulint, és még időben mondják el a többieknek, hogy egy esetleges rosszullét esetén mi a teendő. Jobb előre felkészülni a váratlan helyzetekre, hogy a túra valóban kikapcsolódás és ne tortúra lehessen.

Jó túrázást!

Kommentben várjuk az egyéb, jól bevált ötleteket, akár recepttel is!

Schmidt Judit dietetikus

Szóljon hozzá
0 hozzászólás
Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek