Európai vasútállomások, ahol érdemes megállni bámészkodni egy kicsit

Ritkán tekintünk úgy a vasútállomásokra, mintha azok külön figyelmet érdemlő turisztikai látványosságok lennének, mint mondjuk egy katedrális, vagy múzeum. Pedig léteznek igazán különleges atmoszférájú helyek, amelyeket akkor is érdemes megcsodálnunk, ha éppen nem utazunk sehová. Ezek közül mutatunk most néhányat a Euronews gyűjtése nyomán.

Gare do Oriente: halcsont Lisszabonban

Lisszabon tele van csodás látnivalókkal az Alfama negyed szűk utcácskáitól a Santa Luzia kilátóján keresztül a világörökségi Belém-torony rinocérosz szobráig, hogy csak néhányat említsünk. A főpályaudvar általában nem szerepel a Lisszabon látnivalóit felsoroló listákon, pedig igazán megérdemli a figyelmet. A Gare do Oriente szokatlan épületét a vezető spanyol építész, Santiago Calatrava tervezte az 1998-as Expo világkiállításra. Az üveg- és fémrácsos szerkezet különlegessége, hogy egy hal csontvázára emlékeztet, a peronokat pedig a gótikus katedrálisok által inspirált pavilonok árnyékolják.

Lisszabon: Gare do OrienteForrás: Shutterstock

Antwerpen-Centraal: a vasúti katedrális

Márvány, toronymagas oszlopok és bonyolult vasszerkezetek, magas üvegmennyezetű vasúti csarnok jellemzi Antwerpen történelmi hangulatú vasútállomását, amelynek hatalmas kupolával fedett váróterme gazdag díszítése miatt a vasúti katedrális (Spoorwegkathedraal) nevet kapta. Ez a pályaudvar Belgium egyik legfontosabb közlekedési csomópontja, ahonnan nagysebességű járatok indulnak Amszterdamba, Párizsba és Marseille-be. A pályaudvar egy eklektikus épületben kapott helyet, amelyet Louis Delacenserie belga építész tervezett a 19. század végén a neoreneszánsz, a szecesszió és a barokk stílusjegyeit véve alapul.

Antwerpen-CentraalForrás: Shutterstock/Only Fabrizio

Estación de Atocha: trópusi dzsungel Madridban

Spanyolország legforgalmasabb vasútállomásának egyik legfigyelemreméltóbb eleme, a központi csarnok feletti tető, amely 1892-ben épült fel a francia mérnök Henri de Saint-James tervei alapján. 152 méter hosszú, 48 méter széles és 27 méter magas tömegével már messziről feltűnik a városban. De még ennél is izgalmasabb látványosság, ami az épületkomplexumon belül van: egy igazi trópusi üvegház, amelyben 100 különböző fafaj, köztük 70 pálmafa és vagy 1000 egyéb növény éldegél.

Estación de AtochaForrás: Shutterstock

Mielőtt felszállnánk a Barcelonába, Malagába vagy éppen Alicantéba tartó nagysebességű szerelvényre, igyunk egy kávét, és csodáljuk meg a pályaudvar elhagyatott, régi részét kitöltő buja dzsungelt.

São Bento: káprázatos csempék Portóban

A portói vasútállomás nem csak a rengeget érkező-távozó utas miatt olyan forgalmas, hanem a turistacsoportok miatt is, akik fejüket felfelé emelve hallgatják, amint a turistakalauz a falakról magyaráz. Portugália híres, szemet gyönyörködtető azulejo csempéinek sokak szerint a leglenyűgözőbb példái a São Bento pályaudvaron találhatók Portóban.

Porto, Sao Bento (1864)Forrás: Shutterstock/Kiev.Victor

Az 551 négyzetméteres paneleket mintegy 22 ezer csempe alkotja, amelyek a portugál történelem és a vidéki életének jeleneteit ábrázolja. Ezeket Jorge Colaço, a neves művész és fazekas tervezte és festette.

Forrás: esmadrid.com, Euronews

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek